Gå til innhold

En gal rasist i Norge?

Anbefalte innlegg

Jeg råder dere til å lese grundig igjennom det som står der og tenke nøye. Dette er sprengstoff!

Dårlig integrerte muslimer vil ha frihet men ikke for alle.

Jeg har spurt mange muslimer om de elsker samfunnets friheter. De svarte

umiddelbart: «Selvfølgelig. Ingen velger slaveri framfor frihet.»

Men da jeg gikk i dybden, oppdaget jeg at miljøet i praksis betrakter disse

friheter som kjernen til krisen de opplever i norsk hverdag:

Jeg spurte Ahmad: «Hva ville du synes dersom din datter velger sitt eget liv

med en norsk kjæreste?» Han ble sint og sa: «Jeg vil forsvare familiens ære

mot horeri! Min datter er ung. Jeg gruer meg til den dagen hun vokser opp og

blir ulydig mot meg, slik som norske jenter.»

Vel, hvor er kvinnenes frie valg? Og hvordan kan man leve og respektere

nasjonens kvinner når man ser på dem som horer?

Jeg spurte Samir: «Hvis en muslim i din menighet konverterer til buddhismen

eller kristendommen, hvordan forholder du og moskéimamen dere til ham?»

Han svarte: «Det fins ikke slike idioter i vår menighet. I islam blir man

straffet med døden. I Norge kan vi ikke ta slike avstraffelser i bruk. Men

tror du at en av oss tør å konvertere? Vi ser på dette som en aggressiv

handling mot oss!»

Så på det etiske plan fortjener konvertitten døden? Hvor er

religionsfriheten da? Er den bra kun når muslimene får sin frihet og

økonomisk støtte?

Jeg spurte Hassan: «Hvis noen kritiserer Koranen og viser feilene i den på

samme måte som humanetikere viser feil i Bibelen, hva gjør dere?»

Han svarte: «Bibelen er forkludret. Koranen er plettfri. Men jeg tror at

nordmenn lærte noe etter protestene mot karikaturtegningene.»

Da tenkte jeg at ytringsfriheten fremdeles ikke er noen selvfølge i dette

miljøet.

Hva tenker dere om personen som har skrevet dette? Er han litt rasistisk?

Jeg råder dere til å lese grundig igjennom det som står der og tenke nøye.

Endret av KGU
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vestlig frihet medfører i praksis frihet for jenter til å være horer, og frihet for gutter til å drikke og oppføre seg som apekatter.

Muslimer er ikke mot frihet. Men mange (fundamentalistiske) muslimer kan aldri godta vestlig frihet, da det i praksis vil medføre en syndig oppførsel som ikke er akseptabelt innen islam.

Jeg har sagt det noen ganger før her inne; jeg tror dette er mye av kjernen i konflikten mellom muslimer og vesten. Det er en idologisk kollisjon som i hvertall på kort sikt synes helt uløselig.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Interessante perspektiver. Han som har skrevet det er Walid al-Kubaisi fra Irak, en stor ressursperson vi har her i Norge. Veldig synd at han ikke opptrer oftere på TV og radio.

Jeg mener han treffer spikeren fullstendig på hodet.

Her kan dere lese resten av hans kommentar:

Link

Lenke til kommentar
Nå er ikke honesthinking den mest objektive nettstedet du kan finne.

Lar være med det, skal ikke kommentere mer for å si det sånn.

8195868[/snapback]

Innlegget var på trykk i Klassekampen. Du er fullstendig på bærtur.

Honestthinking mener jeg er veldig saklige i sin debatt om innvandringsspørsmål og ALDRI rasistiske.

Forfatteren al-Kubaisi har bodd i Norge i 25 år og har veldig mange interessante perspektiver fra både Irak og Norge.

Noe dårlig emnetittel er det ikke?

8195804[/snapback]

Elendig.... lot lenge vær å lese den pga. tittelen.

Eneste grunn til at jeg til slutt leste er at jeg sitter og venter på noe....

8195810[/snapback]

Hva venter du på?

Lenke til kommentar
Hva var det som var så rasistisk med det innlegget der ?  :dontgetit:

8195883[/snapback]

Ved å kalle det rasisitisk prøver han bare å lokke frem alle SV'erne på forumet, så han får noen å diskutere med.

Håper for guds skyld at de muslimske landene blir sekulariserte. Det er synd å si det, men i dagens samfunn fører religion (nesten) bare til polarisering.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke rasisme i det utdraget der. Jeg ser en fundamentalt annerledes oppfatning av hva frihet egentlig er.

8196023[/snapback]

Hva synes du om denne kommentaren: "Jeg gruer meg til den dagen hun vokser opp og blir ulydig mot meg, slik som norske jenter."

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke rasisme i det utdraget der. Jeg ser en fundamentalt annerledes oppfatning av hva frihet egentlig er.

8196023[/snapback]

Hva synes du om denne kommentaren: "Jeg gruer meg til den dagen hun vokser opp og blir ulydig mot meg, slik som norske jenter."

8196054[/snapback]

Der kan du se hva islam handler om.

Lenke til kommentar

8195810[/snapback]

Hva venter du på?

8196017[/snapback]

Han venter kanskje på at jeg skal komme til sans og samling, men der må jeg nok skuffe ham ... :)

Og til spørsmålet: Nei, det er ingen grunn til å kalle verken innlegget eller skribenten for rasistisk.

Til enhver tid har grupper av mennesker definert 'frihet' på sine egne premisser, og de har ytt og ytret motstand når noen kom og mente at disse 'frihetene' også måtte omfatte andre grupper, som f.eks. slaver, kvinner (i den vestlige verden), kvinner i den islamske verden, ... osv.

Slaveriet er i stor grad avskaffet (- la oss ikke spore av her! -), vestlige kvinner er frigjort (- please! ikke spor av! -), mens islamske kvinner stort sett kun har den frihet som islam og ikke minst mennene i familien tillater henne å ha.

Man kan like gjerne snakke om kulturelt betingete forhold som religiøse, men mange kulturer er sterkt preget av den dominerende religionen.

Et (foreløpig?) mindretall er også opptatt av dyrs 'frihet', ref. forrige ukes nyhetsinnslag om frittgående høns ...

Det er ikke så vanskelig å være enige om at noens holdninger ikke er i samsvar med "Norske verdier", men det er vanskelig å bli enige om hvilke metoder man skal bruke for å endre på det. Og da synes jeg f.eks. ikke HonestThinking's måte å argumentere på er en farbar vei.

edit: tyrkkfeil

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

8196054[/snapback]

8196064[/snapback]

Hva om utsagnet hadde kommet fra en meksikaner?

Hadde du da sagt "Der kan du se hva kristendommen handler om" ?

Lenke til kommentar

8195810[/snapback]

Hva venter du på?

8196017[/snapback]

Han venter kanskje på at jeg skal komme til sans og samling, men der må jeg nok skuffe ham ... :)

Og til spørsmålet: Nei, det er ingen grunn til å kalle verken innlegget eller skribenten for rasistisk.

Til enhver tid har grupper av mennesker definert 'frihet' på sine egne premisser, og de har ytt og ytret motstand når noen kom og mente at disse 'frihetene' også måtte omfatte andre grupper, som f.eks. slaver, kvinner (i den vestlige verden), kvinner i den islamske verden, ... osv.

Slaveriet er i stor grad avskaffet (- la oss ikke spore av her! -), vestlige kvinner er frigjort (- please! ikke spor av! -), mens islamske kvinner stort sett kun har den frihet som islam og ikke minst mennene i familien tillater henne å ha.

Man kan like gjerne snakke om kulturelt betingete forhold som religiøse, men mange kulturer er sterkt preget av den dominerende religionen.

Et (foreløpig?) mindretall er også opptatt av dyrs 'frihet', ref. forrige ukes nyhetsinnslag om frittgående høns ...

Det er ikke så vanskelig å være enige om at noens holdninger ikke er i samsvar med "Norske verdier", men det er vanskelig å bli enige om hvilke metoder man skal bruke for å endre på det. Og da synes jeg f.eks. ikke HonestThinking's måte å argumentere på er en farbar vei.

edit: tyrkkfeil

8196178[/snapback]

Men mener du dette virkelig er "norske verdier"? Er ikke dette universelle verdier som bør gjelde for alle, jf menneskerettighetene?

P.S. Hvilken måte å argumentere på hos honestthinking mener du ikke er farbar vei? Og hva er farbar vei?

8196054[/snapback]

8196064[/snapback]

8196215[/snapback]

Men nå er jo blandingsekteskap mellom meksikanere og amerikanere veldig vanlig da, så relevansen er jo ikke særlig stor. Det samme kan man ikke akkurat si om muslimske jenter i Norge, for å si det mildt!

Jeg føler et skrekkelig ubehag av å lese slike kommentarer om frie jenter. Jeg kan ikke se at det er noe bedre enn å kalle alle somaliere for brødskaller f.eks.

Lenke til kommentar

8196054[/snapback]

8196064[/snapback]

8196215[/snapback]

En meksikaner ville vel aldri sakt det slik som en muslim ville ha gjort.

Islam handler seg mer eller mindre om kontroll (tildels kristendommen også men ikke i den primitive graden slik som islam), og det at han muslimske fyren sier ".. og blir ulydig mot meg .. " viser dette. Man skulle nesten tro at datteren hans var et dyr eller en ting som han kan gjøre med hva han vil (som kanskje også stemmer til en hvis grad :p ).

Nå vet jeg ikke hva du ville komme fram til, kanskje du kunne forklare litt nærmere.

Lenke til kommentar

Er dere forresten enig i Al-Kubaisis konklusjon om at det muslimske miljøet i Norge er kontrollert av islamister, fundamentalister og fanatikere? Det er ganske skremmende egentlig. Denne mannen vet tross alt hva han snakker om. Disse som han snakket med er vanlige religiøse muslimer i Oslo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...