Gå til innhold

Hva er din Favoritt Dialekt,

Kiro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

jeg liker sognarmál, og den de snakker rundt rondane. :love:

misliker skarre-r og den de snakker i oslo. høres ut som de skal hikke på slutten av hver setning (oslo altså)

Lenke til kommentar

Det er mange fine dialektar midt i landet. Spesielt likar eg Vinje-dialekta. Rundt om Sogn snakkar dei også ganske fint.

Synes ikkje så mange dialekter er så stygge, men på austlandet, og då ikkje minst Oslo Vest, er det nokre grusomt stygge dialektar.

Jæren-dialekta er heller ikkje særleg fin. Den er så... masete og slitsam.

Sjølv bur eg i Sauda. Den dialekta er berre sånn midt på treet. Ikkje av det verstet, men slett ikkje spesielt fin, heller.

Lenke til kommentar
Det er mange fine dialektar midt i landet. Spesielt likar eg Vinje-dialekta. Rundt om Sogn snakkar dei også ganske fint.

Synes ikkje så mange dialekter er så stygge, men på austlandet, og då ikkje minst Oslo Vest, er det nokre grusomt stygge dialektar.

Jæren-dialekta er heller ikkje særleg fin. Den er så... masete og slitsam.

Sjølv bur eg i Sauda. Den dialekta er berre sånn midt på treet. Ikkje av det verstet, men slett ikkje spesielt fin, heller.

8529807[/snapback]

Sauda-dialekten er ganske spesiell, mye på bakgrunn av at det flyttet folk dit fra andre steder i landet, da man bygde opp industrien og ved kraftutbygging.

Det samme kan sies om Odda og nabo Tyssedal. De har hardingeaksent, men snakker "penere".

Synes begge dialektene er bra.

Lenke til kommentar
Ja det er alltid like kjekt hver gang du skal til stranda å må kjøre forbi tusen hevda marker. Ingenting som slår fersk hevd lukt før og etter en tur på stranda!

8520050[/snapback]

Ahh, det er ingen betre teikn på vår og sommar enn lukta av kuhevd :D

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Ekte Ørsta-dialekt er tingen. Når jeg sier ekte, mener jeg ekte. Ikke et sånt nymotens og utvasket språk som de fleste unge snakker i dag.

Lenke til kommentar
Stavanger-dialekta er landest fineste!

På andreplass er Bergens-dialekta :D

8525872[/snapback]

Flotte dialekter, begge to, ja!

I går satte jeg meg ned og spilte musikk med stavangerbandene Stavangerensemblet, Mods og Asfalt. De bandene var med å bane vei for å synge på dialekt, etter Alf Prøysen og Åge Aleksandersen/Prudence/Sambandet.

Stavangerdialekten er glad og lystig, og kler innbyggerne.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bærgænsk, Stavangersk og Kristiansandsk > koselige dialekter.

nordnorsk, så klart > Når jeg vil ha meg en god latter. Ekstrem-nordnorsk (á la team antonsen) er vanvittig festlig. ;)

Vestkant-norsk > de snakker ordentlig. Og de har mange meget spesielle, brillefine ord. :)

Lenke til kommentar
Ekstrem-nordnorsk (á la team antonsen) er vanvittig festlig. ;)

8608347[/snapback]

Artig kan det være, men jeg lurer på hvordan de har funnet det på. Det er overdrevent, men jeg har aldri hørt noen snakke noe som kan ligne en gang, om man overdriver aldri så mye.

Forresten, dere som kom med dialektprøver på forrige side, vet dere at det finnes en stor norsk dialektprøve med historien om nordaviden og sola?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...