0000000000 Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 AUSTEVOLLSK SO KLART E da nåken andre som snakke Austevollsk? No skrive eg på Austevollsk, men i andre tråa skrive eg nynorsk 8408934[/snapback] Huffda. Lenke til kommentar
hauska Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 De fra Stryn og rundt der snakker urtorlig fint. Tror det er min favoritt dialekt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 jeg liker sognarmál, og den de snakker rundt rondane. misliker skarre-r og den de snakker i oslo. høres ut som de skal hikke på slutten av hver setning (oslo altså) Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Sørlandsdialekt med "de blaude konsonantane" er en klar vinner hos meg! Lenke til kommentar
darling Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 CellularDude: Eg kjem frå Hå kommune, ganske langt sør på Jæren. Dialekta er altså herifrå Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 CellularDude: Eg kjem frå Hå kommune, ganske langt sør på Jæren. Dialekta er altså herifrå 8505965[/snapback] Ok Jeg vet godt hvor den kommunen ligger. "Varhao" og "Vigrest" osv. Og flotte strender rett mot Nordsjøen. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 CellularDude: Eg kjem frå Hå kommune, ganske langt sør på Jæren. Dialekta er altså herifrå 8505965[/snapback] Ok Jeg vet godt hvor den kommunen ligger. "Varhaog" og "Vigrest' " osv. Og flotte strender rett mot Nordsjøen, inkludert solnedgangen. 8506804[/snapback] Lenke til kommentar
darling Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Stemmer For ikkje å gløyme det vakre jordbrukslandskapet Lenke til kommentar
goggys Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Ja det er alltid like kjekt hver gang du skal til stranda å må kjøre forbi tusen hevda marker. Ingenting som slår fersk hevd lukt før og etter en tur på stranda! Lenke til kommentar
CNesset Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Stavanger-dialekta er landest fineste! På andreplass er Bergens-dialekta Lenke til kommentar
Gamle-Eirik Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Det er mange fine dialektar midt i landet. Spesielt likar eg Vinje-dialekta. Rundt om Sogn snakkar dei også ganske fint. Synes ikkje så mange dialekter er så stygge, men på austlandet, og då ikkje minst Oslo Vest, er det nokre grusomt stygge dialektar. Jæren-dialekta er heller ikkje særleg fin. Den er så... masete og slitsam. Sjølv bur eg i Sauda. Den dialekta er berre sånn midt på treet. Ikkje av det verstet, men slett ikkje spesielt fin, heller. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Det er mange fine dialektar midt i landet. Spesielt likar eg Vinje-dialekta. Rundt om Sogn snakkar dei også ganske fint. Synes ikkje så mange dialekter er så stygge, men på austlandet, og då ikkje minst Oslo Vest, er det nokre grusomt stygge dialektar. Jæren-dialekta er heller ikkje særleg fin. Den er så... masete og slitsam. Sjølv bur eg i Sauda. Den dialekta er berre sånn midt på treet. Ikkje av det verstet, men slett ikkje spesielt fin, heller. 8529807[/snapback] Sauda-dialekten er ganske spesiell, mye på bakgrunn av at det flyttet folk dit fra andre steder i landet, da man bygde opp industrien og ved kraftutbygging. Det samme kan sies om Odda og nabo Tyssedal. De har hardingeaksent, men snakker "penere". Synes begge dialektene er bra. Lenke til kommentar
darling Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Ja det er alltid like kjekt hver gang du skal til stranda å må kjøre forbi tusen hevda marker. Ingenting som slår fersk hevd lukt før og etter en tur på stranda! 8520050[/snapback] Ahh, det er ingen betre teikn på vår og sommar enn lukta av kuhevd Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Eg tykkjer alle dialektar har sin sjarm, men må nok seie at Vallemålet nok er det som ligg mitt hjarta nærast, sidan eg kjem derifrå sjølv! Kan ikkje seie at det er nokon dialektar eg mislikar. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Ekte Ørsta-dialekt er tingen. Når jeg sier ekte, mener jeg ekte. Ikke et sånt nymotens og utvasket språk som de fleste unge snakker i dag. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 (endret) Stavanger-dialekta er landest fineste!På andreplass er Bergens-dialekta 8525872[/snapback] Flotte dialekter, begge to, ja! I går satte jeg meg ned og spilte musikk med stavangerbandene Stavangerensemblet, Mods og Asfalt. De bandene var med å bane vei for å synge på dialekt, etter Alf Prøysen og Åge Aleksandersen/Prudence/Sambandet. Stavangerdialekten er glad og lystig, og kler innbyggerne. Endret 5. mai 2007 av CellularDude Lenke til kommentar
jammi Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Bærgænsk, Stavangersk og Kristiansandsk > koselige dialekter. nordnorsk, så klart > Når jeg vil ha meg en god latter. Ekstrem-nordnorsk (á la team antonsen) er vanvittig festlig. Vestkant-norsk > de snakker ordentlig. Og de har mange meget spesielle, brillefine ord. Lenke til kommentar
-Alex- Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 Liker best dialekten til sunnmøringer. Er ikke spessielt glad i nordlendinger. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 14. mai 2007 Del Skrevet 14. mai 2007 syns at Bodø dialekten er best den nu skriv æ sånn æ snakka, lika ikke Stavanger o.l. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Ekstrem-nordnorsk (á la team antonsen) er vanvittig festlig. 8608347[/snapback] Artig kan det være, men jeg lurer på hvordan de har funnet det på. Det er overdrevent, men jeg har aldri hørt noen snakke noe som kan ligne en gang, om man overdriver aldri så mye. Forresten, dere som kom med dialektprøver på forrige side, vet dere at det finnes en stor norsk dialektprøve med historien om nordaviden og sola? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå