Gå til innhold

Student-PC, tilkoblinger og skjermstørresle?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har hørt rykter om at enkelte studier (ved NTNU) krever at man kjøper spesielle PC'er med spesielle tilkoblingsmuligheter for å kunne koble til og lese av og styre lab utstyr.

Kan noen avkrefte / bekrefte dette?

Og hvor stor skjerm bør jeg ha? Liten skjerm er billigere og bruker mindre strøm (lengre batterilevetid) mens større skjermer er større :p og de gir mer plass til et større tastatur. Noen som har noen innvendinger eller erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 måneder senere...
Heisann.

Jeg har hørt rykter om at enkelte studier (ved NTNU) krever at man kjøper spesielle PC'er med spesielle tilkoblingsmuligheter for å kunne koble til og lese av og styre lab utstyr.

Kan noen avkrefte / bekrefte dette?

Avkreftet. Ingen studier på NTNU KREVER at du har egen PC (selv om en linje indirekte gjør det)

Og hvor stor skjerm bør jeg ha? Liten skjerm er billigere og bruker mindre strøm (lengre batterilevetid) mens større skjermer er større :p  og de gir mer plass til et større tastatur. Noen som har noen innvendinger eller erfaringer?

8195230[/snapback]

Personlig ville jeg gått for så liten som mulig (12") evt kanskje 10". Spesielt om du skalta den med til skolen hver dag. Om det er eneste maskinen din ville jeg kanskje gått for en mellomting, en 14" med litt ytelse. StudentPC tilbudet til NTNU er da bra

Eventuelt en 12" med ekstra, STOR skjerm til å ha hjemme. :)

Lenke til kommentar

Hvis du er usikker på skjermstørrelse ville jeg ha tatt en tur i en butikk/ kjent på venners maskiner for å skaffe en oppfattelse av hva som passer for deg selv. 17-tommer er nok uaktuelt, men det finnes ganske så lette 15,4-tommere, så disse er slett ikke helt ute på jordet. Etter min mening er en 10-tommer fjollete lite, og 12-tommer er helt i minste laget. Smo du skjønner er skjermstørrelse og vekt veldig individuelt, så her ville jeg bare råde deg til å gå på oppdagelsesferd selv.

Mindre skjerm på den bærbare og en større ekstern skjerm hjemme er alltid en løsning, men hvis du skal bruke maskin mye på skolen (til eks. gruppearbeid med multitasking, tegning av ulikt slag osv) ville jeg i minst fall gått for en 14-tommer med en fin oppløsing.

At mindre skjermer er billiger er nok en sannhet med diverse moderasjoner; det er nok 15,4-tommere som er de billigste på markedet jevnt over. Ultrabærbare er generelt dyrere maskiner i forhold til liktytende maskiner med større skjerm.

Endret av zonko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...