Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

*LØST*Øre lokk etter å sovet, forsviner ikke

Bendorama

Anbefalte innlegg

Ja altså når jeg sto opp imorges så hadde jeg ørelokk på det venstre høre HØRER nesten ingen ting på det(BORTSET fra ting som å tygge osv)

har hat mange ganger før, men det forsvinner etter maks 30min etter ståt opp, men nå har jeg hat det i HELE dag, er litt drid med bare 1 øre som viker på skolen.

Noen som har noe tips om å få vekk dette jevla høre lokket??

Tusen takk for svar :D

Endret av NadaX7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hold igjenn nesa og munnen og blås hardt igjennom nesa...

Du har sånn som man får på fly, eller?

8195907[/snapback]

Den metoden funker bare hvis "proppen" sitter i kanalen mellom det indre øret og svelget/nesa. Følger gjerne med en forkjølelse e.l.

En annen mulighet er rett og slett at det har dannet seg en propp av ørevoks, og denne ligger nå inntil trommehinnen eller den sperrer øregangen på en eller annen måte. Selv om proppen av og til løsner eller flytter på seg slik at "lyden igjen kommer tilbake", så må du som regel gjøre noe for å få den ut. Før eller siden vil du oppleve det samme igjen, hvis du ikke har flaks og proppen detter ut av seg selv, da.

Men vanligvis må voksen skylles ut med lunket vann. Dette tipper jeg du kan få gjort hos helsesøster e.l., eller du kan alltids gjøre det selv hvis du får tak i utstyr; en slags gummiballong med tut på som du kan suge opp vann med og sprøyte det inn i øret. Etter hvert vil saker og ting følge med vannet ut igjen ...

Og, det er ingen grunn til å overdrive vanntrykket heller. Poenget er ikke å få det til å sprute vann ut gjennom det andre øret. Jeg fikk en gang et tips om at man kunne myke opp voksen med et par dråper matolje inn i øret om kvelden, og så skylle om morgenen. Man hører i hvert fall ikke noe bedre med den matoljen der, men det ble nå bra etterpå.

Jeg vet ikke om du får kjøpt utstyr på apotek i Norge, men i USA plukket jeg en gang opp en eske med det man trenger. Nå har jeg selvsagt ikke hatt noe bruk for det etterpå ...

Lenke til kommentar

Matolje i øret? Høres sært ut, ville vel vært stor sjanse for infeksjoner? Den ballongdingsen er vel en "douche" som det heter. :p

Ta deg en lang god varm dusj også. Den varme dampen og lufta løsner gjerne opp voksen sånn at den kanskje renner ut på egen hånd.

Lenke til kommentar
Matolje i øret? Høres sært ut, ville vel vært stor sjanse for infeksjoner?

8200786[/snapback]

Hvorfor skulle matolje gi infeksjoner?

Er det noe verre å bruke den "utvortes" enn "innvortes"?

Hensikten med oljedråpene i øret er jo bare å myke opp voksproppen slik at den letter lar seg skylle ut. Men det var ikke alltid nødvendig, ble det meg fortalt.

For ordens skyld, jeg tror ikke det er lurt å bruke noen fancy greier med tilsatt chili-ekstrakt eller denslags - vanlig soyaolje e.l. holder lenge. Og vi snakker om dråper her - ikke hell rett fra flasken ...

Lenke til kommentar

Ja, ting i øret generelt sett kan føre til infeksjoner, da det er et relativt trangt, varmt og klamt miljø inni der, som alt mulig rart kan florere i om det får sjansen.

Å desto flere 'urenheter' i hva man måtte finne på å stappe inni der, desto større sjanse for at det skjer.

Endret av Neophus
Lenke til kommentar
Ja, ting i øret generelt sett kan føre til infeksjoner, da det er et relativt trangt, varmt og klamt miljø inni der, som alt mulig rart kan florere i om det får sjansen.

Å desto flere 'urenheter' i hva man måtte finne på å stappe inni der, desto større sjanse for at det skjer.

8204012[/snapback]

Hva slags 'urenheter' skulle det være i matoljen, da?

Vi snakker tross alt ikke om brukt frityrolje heller.

Det er fettstoffer i ørevoksen også, og jeg tviler på at den er så veldig skadelig å ha inni øret ....

Lenke til kommentar

Errr ... olivenolje er vel en type matolje, så det er ingen motsetning der.

Jeg tipper at hvis du spør legen, så vil han si at det også er greit med olje fra soya, raps, solsikke, druekjerner, osv. Vegetabilske oljer alle sammen.

Mobil1 har altså ikke noe i øret å gjøre.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet fungerer alle vegetabilske ukrydrede matoljer like godt. Det er jo kun for å løse opp, og det skal skylles ut etterpå. Har jobbet på sykehus, og der gjorde vi sånt.

Er ikke helt sikker på at jeg er enig i at det er nødvendig å drive med dette til vanlig for alle, jeg da. Dusjer man og vasker håret, er det vel ganske vanlig å skylle ørene litt også, sånn til hverdags.

Har levd i ganske mange år, og aldri fått tett øre. Har slarkete øreganger, kanskje?

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Det du har fått høres ut som det som kalles ørebetennelse!

Det blei sånn tett med meg og og plutselig begynte det å gjøre ekstremt vondt, lå bare på sofaen og ville dø :cry:

8207356[/snapback]

Hæ meg?

nei, jeg sa jo at jeg var hos doktor å han spylte hørene renne med vann ved bruk av en sprøyte lignede greier :D Borte vekk, hørrer bedre en noen gang :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...