Åsmund Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Hei. Jeg lurte på om det var mulig å koble 2 antenner sammen ut fra ett accesspunkt der en kun sender og den andre kun tar i mot? Er det mulig å la strømmen gå en vei men ikke den andre? Jeg prøvde å koble en diode til ett batteri, men strømmen gikk igjennom uansett hvordan + og minus var. Finnes det en anen måte? Grunnen til at jeg ville prøve dette er at en biquad parabol sender ganske bredt. Dette må den gjøre for å ta i mot bredt. Det hadde vert bedre om en antenne kunne ta i mot fra en stor parabol, mens en anen sender ut mye smalere. Illustrasjon: Noen som tror noe slikt er mulig og vil forbedre biquad parabol? Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 jeg er ikke noe spess proff på det her, men hvis du bruker en antenne som står inn mot skålen i vær ende vil du få bedre singal. og kjent som brenn punkte til parabolen ofte er det enklere og bare lodde om ap'en du bruker så den bare bruker samme antenne for og sende og mota. linksys kan du velge antenne i software, siden rett før antenna sitter en switch som bytter hvem antenne som skal sende og mota. hvis du skal koble samme 2 ap'er på en antenner, så må du bruke kondensator og filter. men du taper som oftest 3-4db på det, hvis du kjøper en som er ferdig laget. hvis du tenker at du skal ha 2 antenner på en parabol som går samme veien, så kan du bruke depol antenne og lage en antenne som går horisontalt og en som går vertikalt. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Hei. Jeg lurte på om det var mulig å koble 2 antenner sammen ut fra ett accesspunkt der en kun sender og den andre kun tar i mot?Er det mulig å la strømmen gå en vei men ikke den andre? Jeg prøvde å koble en diode til ett batteri, men strømmen gikk igjennom uansett hvordan + og minus var. Finnes det en anen måte? Grunnen til at jeg ville prøve dette er at en biquad parabol sender ganske bredt. Dette må den gjøre for å ta i mot bredt. Det hadde vert bedre om en antenne kunne ta i mot fra en stor parabol, mens en anen sender ut mye smalere. Illustrasjon: Noen som tror noe slikt er mulig og vil forbedre biquad parabol? 8194716[/snapback] Det vil ikke forbedre noe, nei, heller tvert imot.. En biquad montert i brennpunktet på en parabol sender nemlig ut en mye "trangere" stråle (m.a.o. mer konsentrert signal) enn bare biquaden alene. (Det samme gjelder også for mottak, Biquad+parabol er en av de mest retningsbestemte antenneløsningene som finnes, så de verken sender eller mottar særlig "bredt" ) Tegningene dine stemmer derfor overhodet ikke. Har endret på tegningene så de stemmer bedre med hvordan signalene faktisk oppfører seg.. Om du skal sende "mye smalere" enn det du allerede gjør med biquad+parabol, så er det nok bare en løsning: Biquad pluss en enda større parabol, (eller en annen type ekstremt direktiv antenne) og det er vel ikke det du har prøvd å få frem på tegninga?? Det andre spørsmålet, hvordan man skal koble for å sende med en antenne og motta med en annen vet jeg ikke, men dioder og slikt funker i alle fall ikke -mikrobølger i en antenneledning oppfører seg absolutt ikke som vanlig strøm, såpass har jeg erfart... Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2007 ok takker for svar da er det vel ikke vits i å prøve mer. Jeg trodde signalene blei noen noen hundre meter breie over rundt 2 kilometer. Tenkte da at en anen reflektor for biquaden som sender smalere var enkelt å lage eller få tak i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå