iNtensimilla Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) Hei. Hva er forskjellen på de? Støy? Hastighet? WD Harddisk 500GB External 7200RPM 16MB USB2.0 My Book Essential Retail WD Harddisk 500GB External 7200RPM USB2.0 / eSATA My Book Premium ES Edition Ret WD Harddisk 500GB External 7200RPM 8MB USB2.0 / 1394-400 / 800 Mybook Pro Er det noen av de jeg kan bruke som en felles hdd mellom 2 maskiner, feks USB til den ene og FireWire til den andre? Endret 20. mars 2007 av Eirik_FS Lenke til kommentar
iNtensimilla Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2007 Posten er snart helt nede på 2 side nå Jeg har firewire i pcen, så vil det da lønne seg med den Pro utgaven? Hvor stor forskjell er det på Firewire og USB 2.0? Og ser at Essential har 16MB catche mens Pro har 8MB.. Premium har eSata, men det tror jeg ikke at jeg har, så da er vel den å utelukke? Lenke til kommentar
iNtensimilla Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) Endret tittel i håp om å få svar snart.. EDIT: Leif Endret 20. mars 2007 av Eirik_FS Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) Er vel forskjellig grense snitt på de forskjellige. Velg den med 16mb cache , altså nr 1. Endret 21. mars 2007 av -Shark- Lenke til kommentar
Peat Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) Jeg har både Premium (ikke ES) og Pro-utgaven 500GB. Diskene summer som disker ellers gjør, men jeg kan ikke klage på støyen. De bråker rett og slett ikke så veldig mye at det er sjenerende. Man merker når den spinner opp, både i lyd og lett vibrasjon, men ellers merker man ikke noe til disken. Jeg ville heller gått for Premium-utgaven enn Premium ES siden ES kun har USB og eSATA. Med firewire400 som Pro har 2 kontakter av gir deg muligheten til å koble på flere disker "videre" i en såkalt dasy-chain uten å måtte bruke enda en FW-port i maskina. Du kobler altså neste disk i den første disken som er koblet til datamaskinen. Samme mulighet har Pro, bare at den har 2 Firewire800 isteden for 400, som det bare er èn av (dvs. du kan ha dasy-chain bare på FW800). Det følger også med et 3rd party backup-software med Pro-utgaven. Med Premium utgaven følger det også med backup program, men Western Digital sitt eget som jeg egentlig ikke syns fungerte så bra... Essential likte jeg ikke pga. det grønne lyset (foretrekker blått), og så har de to (tre?) andre modellene en "fancy" plass-indikator på den innerste ringen som viser hvor mye plass som er brukt på disken. Dessuten har Essential bare USB 2.0 grensesnitt som for meg egentlig ville holdt, men til fremtidige oppdateringer kan det være greit å ha andre grensesnitt å velge mellom. Vet jo ikke når jeg eventuelt skal kanskje overføre video fra kamera el.l... Når det gjelder kabinettet/boksen så er kabinettet pent, men det er plast all over it. Så man blir nok litt skuffet på utseendet på kloss hold og når man holder den, men ellers ser dem fine ut i hylla eller ved skjermen ...men for all del, hvis du har eSATA grensesnitt på maskina og ikke har problemer med å oppgradere maskina med flere eSATA-porter senere så gå for Premium ES Vet dog ikke helt om det 3GB/s grensesnittet vil gi noen spesielt bedre ytelse mot Firewire, siden disken har sine interne begrensninger. Samme som med intern-disker IDE/PATA vs SATA... SATA er ikke sååå mye raskere Edit; Blandet Pro og Premium Er det noen av de jeg kan bruke som en felles hdd mellom 2 maskiner, feks USB til den ene og FireWire til den andre? Nei det går ikke. Eneste måten å nå en disk på fra 2 eller flere maskiner "samtidig" er at den er koblet til den ene maskinen og delt (shared). Maskinene som skal lese fra denne disken må være på samme lokale nettverk slik at de "ser" maskinen som disken er koblet til. Endret 25. mars 2007 av Peat Lenke til kommentar
iNtensimilla Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2007 Takk for svar Tror jeg går for Pro utgaven.. Men jeg tror ikke selve harddisken begrenser, siden de fleste SATA harddisker har 3Gbps(?).. Tror jeg bestiller det neste uke, sånn at jeg får det før TG, så kan jeg legge inn masse kult Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå