Gå til innhold

NHC, CPUtemp, viftesyring, problemer på NC8430

Anbefalte innlegg

Har en HP Compaq NC8430. Jeg lastet ned Notebook Hardware Control for å styre viftene, slik at støyen skulle reduseres.

Jeg la inn NHC først uten å legge til ACPI for viftestyring. Da regner jeg med at vifta gikk slik som den er konfigurert av HP. Da vekslet temperaturen mellom 55 og 70 grader. Jeg antar at dette ikke er reell temperatur siden det ikke var mer nøyaktige målinger. Vifta gikk hele tiden, som den gjør på NC8430'en.

Så la jeg inn ACPI fo rviftestyringa og skulle styre viftene. Satte følgende verdier:

-- FAN level --

low 45C

middle 50C

high 60C

maximum 70C

-- FAN speed --

low 30%

middle 50%

high 70%

maximum 100%

Da fikk jeg problemer. I følge NHC gikk CPU temp ned til 30 grader så til 20 grader. Jeg mistenkte at noe var galt, og like etter på fikk jeg advarsel om at temperaturen var over 90 grader og maskinen slo seg av. Da viste NHC plutselig en temp på 100 grader. Kjente under på maskinen men syntes ikke maskinen kjentes så varm ut. Jeg gjorde ikke noen tunge oppgaver, bare surfet litt på nett. Jeg lot maskinen stå et kvarter før jeg fyra den opp igjen, etter et minutt fikk jeg ny beskjed om overoppheting og maskinen slo seg av igjen. NHC viste 100grader. Spiste mat, fyra opp maskinen på nytt og avinstallerte NHC.

Har nå lagt inn SpeedFan og har følgende temperaturer:

Local temp: 40

Remote Temp: 52

HD0: 35

Temp1: 50

Temp2: 43

Temp3: 42

Temp4: 30

Temp5: 0

Core 0: 35

Har noen hatt tilsvarende problemer med NHC?

Var virkelig CPU temperaturen oppe i 100 grader (og er i såfal dette skadelig)?

Kan noen forklare meg hva de ulike temperaturene i SpeedFan betyr og hvilken er den viktigste og mest praktiske å følge med på?

Og til sist har noen løsningen på problemet?

Trenger sårt hjelp. Intill videre jobber jeg med en litt bråkete maskin, men det får heller være. Vil ikke ødelegge maskina heller.

Endret av Grizzly78
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ingen som kan hjelpe? Min første laptop dette her. Men det er vel uansett noen her som kan si noe om PC'en kan ha tatt skade av overopphetingen. Alt virker forsåvidt greit nå. Vifta går og alt virker stabilt. Har dog kun kjørt enkle ting på den foreløpig.

Endret av Grizzly78
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...