asad Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Finnes det en grei side, der det går an å lære seg å telle på fransk? Gjerne med lydklipp, for å sikre seg riktig uttale osv. Setter stor pris på en link Lenke til kommentar
Leasch Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Finnes det en grei side, der det går an å lære seg å telle på fransk? Gjerne med lydklipp, for å sikre seg riktig uttale osv. Setter stor pris på en link 8193901[/snapback] eineste jeg vet om det er www.freetranslation.com men det er uten lyd. Lenke til kommentar
asad Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2007 Her er en fin en. 8195396[/snapback] Haha. fett. Tallet 5 er sykt vanskelig å uttale btw Lenke til kommentar
Leasch Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Her er en fin en. 8195396[/snapback] hahaha :!: 7 var mest vanskelig. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) Skal du ha det skriftlig? Skriver det her jeg. Un, deux, trois, quatre, cing, six, sept, huit, neuf, dix. Way. Sånn ca som dette lærte vi uttale: Ø dø troa k(u)ætr(e) sænk siss sett h(v)itt (her legger man ikke fortennene på leppa som i en vanlig V) nøff diss. (*) = svak uttale. Vi lærte ikke med e-endelse på slutten av halvparten av talla, men det tror jeg bare er fordi lesedama legger trykk på talla. Endret 20. mars 2007 av Knut_ Lenke til kommentar
asad Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2007 Takker så meget Lettere å skjønne hva dama sier nå. Men, hva med feks 23, eller andre sammensatte tall for den saks skyld? Lenke til kommentar
Feonar Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Vingt-trois - Væn-troæ* 33 Trente-trois - Trant-troæ* (*) Fonetisk uttale Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 (endret) Og når tallet er noe med 1 (f.eks 21, 31, 41) sier man "et" Vingt et un (21), Tjue og en Trente et un (31), Tretti og en Men de andre tallene kutter man ut "et" og har bare bindestrek. Vingt-deux (22) Trente-cinq (35) Quarante-sept (47) Cinquante-huit (58) Soixante-quatre (64) Etter hvert blir det annerledes. Ta 70 f.eks. Soixante-dix - Seksti-ti 71 - Soixante et onze - Sytti og elleve ("et", fordi det er første i sytti) 80 = quatre-vingts - fire-tjue (4 x tjue) 81 = quatre-vingt-un 90 = quatre-vingt-dix (4x20+10) 91 = quatre-vingt-onze (4x20+11) Og så bare noen andre tall. 100 = cent 1000 = mille Håper dette var forståelig. Sjekk ut denne forresten. Uttale og alt. Endret 5. april 2007 av PingvinKnut Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Vi lærte ikke med e-endelse på slutten av halvparten av talla, men det tror jeg bare er fordi lesedama legger trykk på talla. S, e og t i slutten av franske ord uttales ikke, derfor dere ikke lærte å uttale disse på sluten. Har ikke brukt språket fast siden 2000 da jeg gikk ut av VK1. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 S, e og t i slutten av franske ord uttales ikke, derfor dere ikke lærte å uttale disse på sluten. 8392217[/snapback] Mange nordmenn tolker dette slik at pommes frites og entrecôte skal uttales påmfri og angtrekå - mens begge ordene korrekt uttalt iallfall skal ha med t'en - og altså uttales påmfritt og angtrekått. Og når vi er inne på mat kan vel tas med at mange nordmenn uttaler bearnaisesaus som bernésaus - mens korrekt uttale er bearnéssaus. Hilsen Rocambole2 (franskfødt) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå