Gå til innhold

Utdanning innen programering

Tafsen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er jo mastergrad og slik som det står, og forutsetter at du tar det 3 årige informatikk studiet først før du begynner på dette. Står 2 år, men dette blir da 4 og 5 året på informatikk studiet. Dette er en solid utdannelse som hovedsaklig da er rettet mot software og utvikling. Å få en systemutvikling/programvareutviklingsjobb etter denne utdannelsen vil være null problem. Begynner faktisk å bli litt mangel på datafolk der ute og sivilingeniører(mastergrad) har veldig lett å få jobb.

Dette er 3 årig studie(bachelor). Dataingeniør er som jeg har nevnt både hardware og software messig kunnskap, med ikke så fullt mye programmering som informatikk. Her er det litt basis av alt og får ingen skikkelig fordypning. Det er likevel litt flere stillinger en kan søke på, for er jo generell datakunnskap.

Er ikke helt sikker hva dette studiet innebærer i detalj, men er ikke så mye systemutvikling eller programvareutvikling som informatikk. Virker som dette er ganske likt som dataingeniør, bare at det er noen andre fag. Når jeg ser litt nærmere så er nok dette mer kommunikasjon innenfor dataverdenen, og faktisk enda mindre systemutvikling enn dataingeniør. Vil tro typisk stilling er IT-ansvarlig/Driftansvarlig etter dette studiet.

Endret av Lambada
Lenke til kommentar

Eg synst det virka som om det var bra med programering på IKT.

I det første semesteret tek studentane eit obligatorisk introduksjonskurs - Grunnkurs i informasjonsvitskap (INFO100, 10 stp.). I tillegg tek studentane Grunnkurs i programmering (INF100, 10 stp) samt Ex.phil. (10 stp).

I det andre semesteret tek studentane kursa: Vidaregåande programmering (INF101, 10 stp.), Diskrete strukturar (MNF130, 10 stp.) og Systemutvikling (INFO112, 10 stp.).

Det tredje semesteret er også normalt delt mellom tre emne: Algoritmar, datastrukturar og programmering (INF102, 10 stp.), Innføring i databasar (INFO122, 10 stp.), og eit valfritt emne, f.eks. Programmeringsparadigme (INF121, 10 stp.). Dersom ein i staden ønskjer å ta databasekurset som tel 15 studiepoeng (INFO121, 15 stp.), er Programmering for kunstig intelligens (INFO232, 5 stp.) eit godt alternativ for dei 5 siste studiepoenga.

Lenke til kommentar

Ja det er det. Jeg har informatikk grad fra et universitet og underviser på en høyskole.

På universitetet så er emnene mer teoretisk og man har mindre "verktøy" fokus enn man har på en høyskole. Lærer mye av det samme, bare en litt annen tilnærming. På universitet fokuserer man ofte mer på modeller og teorier, mens programmering og slike "praktiske" disipliner blir vevd inn for å forstå teoriene og modellene. (Ja, man lærer teori på høyskole også, men tilnærmingen er annerledes.)

Det er vanskelig å forklare hvordan forskjellen er, men håper du skjønner litt vinklingen. Hva som er best kan ingen svare deg på, men du må finne ut hva som passer deg best og hva du ønsker å gjøre etterpå. Er målet å bli programmerer et sted etterpå så vil jeg satse på en god høyskole.

Endret av stadskle
Lenke til kommentar

Nei, men annerledes. Sorry, vet at du vil ha enkle svar men på dette området så finnes de ikke.

For å komme med en subjektiv betraktning så vil jeg si at hvis jeg skulle ansatte en programmerer med bachelor så ville jeg ansatt en som har utdannelsen sin fra høyskolen.

Men f.eks så mener jeg at en grad fra universitetet er et bedre grunnlag for å studere videre (master) da man ofte har en bredere teoretisk bakgrunn (egen erfaring).

Uansett så tror jeg ikke det er stor forskjell på jobbene du kan få med en bachelor fra universitet eller høyskole. Du har en litt annen bakgrunn, men stort sett kvalifisert til de samme jobbene. Viktigste er å ha en grad fra et annerkjent lærested, god faglig bakgrunn og gode karakterer.

Endret av stadskle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...