Gå til innhold

Utdanning innen programering

Tafsen

Anbefalte innlegg

Ja då nærmer det seg frister for søknad på høgare utdanning, og eg veit ikkje kor eg skal søke enda. Det einaste eg veit er at eg har lyst å jobbe med programmering, utvikling av programmer o.l.

Eg har sett litt på NTNU Datateknikk, men der krevest det 4. i 3mx og eg skal ha eksamen i det til våren og er ikkje sikker på om eg greier ein 4. sida eg ikkje har begynt å lese enda :blush:

Derfor lurer eg på kva andre alternativ eg har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den store forskjellen på datateknikk og informatikk generelt er at informatikk har mye mer fokus på software og utvikling. Datateknikk er 50/50 fordelt mellom hardware og software. Du får da ett større område som du beveger deg innenfor dataverdenen, mens informatikk er mer fordypning innenfor software.

Så du oppnår mer programmering og systemutvikling innenfor informatikk enn datateknikk kort fortalt.

Selv har jeg gått 3 år på høgskolen i Vestfold innenfor datateknikk og er systemutvikler så du må ikke ha informatikk for å få systemutviklingsjobb.

Endret av Lambada
Lenke til kommentar

Eg leser at på linja Datateknikk lister dei jobber hos programvareprodusenter som Opera, Funcom og Trolltech. Uten at eg veit alt for masse om kva dei driv med der er jo det noko sånnt som frister :) Det hadde vært utrolig kult å fått jobb hos ein av dei tre selskapa.

Nokon som veit kva lønn du kan forvente som systemutvikler visst du har mastergrad?

Lenke til kommentar
Eg leser at på linja Datateknikk lister dei jobber hos programvareprodusenter som Opera, Funcom og Trolltech. Uten at eg veit alt for masse om kva dei driv med der er jo det noko sånnt som frister smile.gif Det hadde vært utrolig kult å fått jobb hos ein av dei tre selskapa.

Nå er Opera og Funcom temmelig forskjellig da, så du burde finne ut hva slags programmering som lokker mest. Jeg anbefaler at du programmerer på fritiden og gjør at du får ett stort pluss angående en jobb. Hvis du viser til programmer som du har laget på fritiden så reflekterer dette til genuin interesse for faget og gir deg en stor fordel mot andre kandidater.

For å komme inn på Funcom må du ha særs god interesse for spillutvikling og sannsynligvis egen utdannelse for det. Holder ikke med noe generell 3 åring datateknikk der vil jeg tro. Funcom består vel ikke av så mange ansatte og er stor interesse for mange å komme seg inn der. Så å få en fot innafor der er meget vanskelig. Jeg har selv en drøm om å begynne der faktisk.

Nokon som veit kva lønn du kan forvente som systemutvikler visst du har mastergrad?

Hvis en stilling er åpen for både ingeniør og sivilingeniør er det toppen 40k-60k mer. Det er noen stillinger som krever at man er sivilingeniør og da kan du tjene ganske mye mer enn det en gjennomsnittlig ingeniør tjener.

Endret av Lambada
Lenke til kommentar

Ja typisk så bruker de forskjellige bedriftene mange forskjellige programmeringsspråk / teknologier.

På universitet og høyskole får man endel fritid. Men mye av det går til oppgaveløsning osv, så i den resterende fritiden kan det være greit å tilegne seg mer programmeringskunnskap og erfaring. Hjelper så absolutt å ha en interesse i det man driver med.

Funcom bruker C++ som programmeringsspråk til å utvikle med. Vil tippe at typisk en bachelor i informatikk, veldig mye programmeringskunnskap og erfaring og ikke minst en brennende interesse for spill så kan man få sånne jobber.

Lenke til kommentar

Det funker fint å bygge på. Selv går jeg Datateknikk på NTNU og er ganske fornøyd med det. Lærer litt digitalteknikk/kretsteknikk og slikt, men det blir ikke så mye at det blir kjedelig. I starten er det også en del fag for å få et fundament som siv.ing, altså en del matte, fysikk og slikt. Tror ikke det er noen dum linje selv om du vil bli systemutvikler, men jeg vet jo ikke så mye om de andre linjene at jeg kan uttale meg så kraftig. Men sivilingeniører fra NTNU er hvertfall ganske ettertraktet :)

Lenke til kommentar

Oki :) Eg kunne tenke meg å gå på Datateknikk på NTNU sjølv, men kravet om 4 i 3MX veit eg ikkje om eg greier sida eg skal ha eksamen i mai og eg har nesten ikkje begynt å lese enda(følger ingen skole berre leser for meg sjølv). Så vidt eg forstod det var det ingen andre krav enn studiekompetanse, og alle som søkte kom inn i fjord?? Dessuten er det greit å 2 år i bergen og et i utlandet istaden for 4 år i tr.heim og eit utlandet. Er greit å flytte litt rundt, blir fort lei plasser :)

Lenke til kommentar
Vil som alltid anbefale NITH. Det koster litt ja, men jeg mener det er verdt kronene.

Synd de bare vil ha tilbud i Oslo fremover...

8227672[/snapback]

Jeg vil nå heller anbefale ntnu, et anerkjent universitet på verdensbasis vil alltid trumfe ut en privatskole med frynsete rykte.

Privatskole er kun verdt pengene hvis alternativet er å sitte hjemme hos mor.

Lenke til kommentar
Vil som alltid anbefale NITH. Det koster litt ja, men jeg mener det er verdt kronene.

8227672[/snapback]

Jeg vil nå heller anbefale ntnu, et anerkjent universitet på verdensbasis vil alltid trumfe ut en privatskole med frynsete rykte.

8228069[/snapback]

Vet ikke om jeg skal gidde å bruke tid på å svare så lite gjennomtenkte innlegg...

Joda, NTNU er sikkert en god skole.

Men, NITH er en anerkjent høgskole, ikke en privatskole med frynsete rykte. Det er stor forskjell på privatskolene, og NITH har et ganske bra rykte i de bedriftene jeg har vært i kontakt med.

NITH har en fokus på praktisk undervisning, men mye prosjekter underveis og bachelor-oppgaven skrives hos en bedrift. Dette tror jeg er en stor fordel sammenlignet med andre studier. Oppfølgingen jeg fikk på NITH, samt kontakten jeg fikk med lærere og administrasjon tror jeg ikke jeg ville fått på mange offentlige skoler...

Lenke til kommentar

8227672[/snapback]

8228069[/snapback]

Joda, NTNU er sikkert en god skole.

8229524[/snapback]

NTNU er det beste stedet i norge å studere teknologi, punktum, og kan ikke skjønne hvordan du kan anbefale noen som faktisk kommer inn på NTNU til å heller velge privatskole.

Om NITH er en god skole eller ei vet jeg ikke, da jeg ikke har gått der selv, men samtlige jeg har snakket med vil alltid velge å ansette en fra NTNU fremfor en fra NITH. Da det generelle privatskoleryktet er at man kun har gått der fordi man ikke har kommet inn andre steder.

Lenke til kommentar
NTNU er det beste stedet i norge å studere teknologi, punktum, og kan ikke skjønne hvordan du kan anbefale noen som faktisk kommer inn på NTNU til å heller velge privatskole.

Jeg er ikke overbevist om at NTNU passer for alle og er best på alle områder, men jeg tviler ikke på at det er en knall skole.

Men, det er ikke opplagt at trådstarter hverken kommer inn, eller har ønske om å gå der.

Om NITH er en god skole eller ei vet jeg ikke, da jeg ikke har gått der selv, men samtlige jeg har snakket med vil alltid velge å ansette en fra NTNU fremfor en fra NITH.

Jeg ville heller ansatt en med toppkarakter fra NITH, enn en med bunnkarakterer fra NTNU.

Da det generelle privatskoleryktet er at man kun har gått der fordi man ikke har kommet inn andre steder.

8232064[/snapback]

Det er kanskje ditt inntrykk, men ikke nødvendigvis resten av verden sitt.

Jeg valgte NITH fordi de tidligere studentene jeg hadde snakket med anbefalte skolen varmt, og jeg var generelt lei den elendige oppfølgingen jeg har hatt på offentlige skoler. Jeg har ikke angret ett sekund!

Jeg fikk meg en toppjobb halvannet år før jeg fullførte utdannelsen min, uten å sende en søknad, og de jeg studerte med som kom seg godt igjennom studiet har fått seg gode jobber.

Så, jeg ser ingen gode grunner til å ikke anbefale NITH.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...