bigfeta Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Jeg satt opp en htpc for min far som har kabeltv fra Get. Nå legger forøvrig de over til det digitale nettet og jeg lurer da på hva det vil si for min fars stue pc. Han trenger jo en digital dekoder, men såvidt jeg har skjønt er det ikke den samme digitale dekoderen for kabeltv som for det vanlige digitale bakkenettet. Det har jo vært snakk om (her på diskusjon.no og andre steder) at det foreløpig er vanskelig å få tak i dekoderhardware til htpc, men gjelder det også for digital kabeltv? Se følgende link for det opplegget han nå får: http://www.get.no/web/main/produkt/digitalTV/nygrunnpakke Finnes det dekoderhardware til pc til denne pakken? Hvis ikke ennå, er det sannsynlig at det kommer og må denne eventuelt da kjøpes av Get (at de må produsere den)? Så til et annet spørsmål: Per i dag står det i maskina et Hauppauge WinTV-PVR-500MCE tv kort. Fungerer dette ikke med kabeltv signaler? Leste at de forskjellige digitale standardene ikke fungerer sammen blandt annet pga radio. Problemet jeg har med dette kortet er nettopp radioen. Den fungerer ikke. Glad for all hjelp jeg kan få! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Get støtter bare sin egen dekoder, så vidt jeg vet. Det er lite sannsynlig at det vil finnes noe PC kort som kan brukes. PVR-500 har en FM tuner, skal fungere akkurat som ennhver annen FM radio. Det har ingenting med digitale signaler å gjøre. Lenke til kommentar
bigfeta Skrevet 23. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2007 Get støtter bare sin egen dekoder, så vidt jeg vet. Det er lite sannsynlig at det vil finnes noe PC kort som kan brukes. Så hva skal man gjøre da, nå som det digitale nettet kommer? Jeg vil jo beholde de stasjonsmulighetene jeg har i dag, men få det igjennom stue-pc'en! PVR-500 har en FM tuner, skal fungere akkurat som ennhver annen FM radio. Det har ingenting med digitale signaler å gjøre. Med dette spørsmålet tenkte jeg ikke på digitale signaler, men på kabelnettet ligger jo FM-stasjonene på andre frekvenser. Derfor lurte jeg på om jeg måtte ha et annet kort for å få radioen til å fungere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Get støtter bare sin egen dekoder, så vidt jeg vet. Det er lite sannsynlig at det vil finnes noe PC kort som kan brukes. Så hva skal man gjøre da, nå som det digitale nettet kommer? Jeg vil jo beholde de stasjonsmulighetene jeg har i dag, men få det igjennom stue-pc'en! 8217411[/snapback] Snakket med NTV, og de kunne bare svare for sitt vedkommende - at kun de som bruker antenne blir berørt av omleggingen deres. De som har kabeltv gjennom egne borettslagsselskaper får vanligvis analoge signaler til huset - dette fordi det er dyrt å legge om, og ikke alle ser fordelene. Noen selskaper (Canal Digital og Get?) beholder nok sin dekoderboks, og da bruker jo denne boksen til å skifte og dekode kanaler. Datamaskinen blir da bare en "fremviser". Dette må du derfor høre med Get om. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 At det kommer PC kort til bakkenettet er vel mye mulig, det er jo noe helt annet enn Get kabel. Bakkenettet vil nok ha en mer åpen standard. På kabelnettet ligger FM-stasjonene på andre frekvenser enn du får på vanlig antenne, men de ligger jo fremdeles i FM båndet. Hvis du får inn stasjonene på en vanlig radio så skal du få de inn på PVR-500. På kabelnettet ligger også digitale radiokanaler som bare kan mottas via dekoder. Lenke til kommentar
bigfeta Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2007 At det kommer PC kort til bakkenettet er vel mye mulig, det er jo noe helt annet enn Get kabel. Bakkenettet vil nok ha en mer åpen standard. Hva skal jeg da gjøre? Hva er alternativene mine når jeg vil ha tv igjennom pc? Jeg fikk svar fra Get og de har ikke planer om å verken la abonnenter bruke egne dekodere eller levere ut pc kort. Dvs at jeg må bytte leverandør, men hvem skal jeg da bytte til? Og får jeg da samme kanaltilbud? Jeg vil jo helst fortsette å få signaler over kabel (har tatt vekk antenna!) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Sjelden man har mulighet til å bytte leverandør. Det er jo leverandør på signal som eier kabelnettet, tror ikke det er vanlig med flere kabelnett i samme området. Canal Digital har dekoder med kort, da skal det kanskje være mulig å benytte en DVB-C tuner med CAM i PCen. Noen steder legges nytt fibernett, men vet ikke hvor PC vennlig slike er. HTPC fungerer best med analoge signaler, det er jo vanlig at leverandøren har både analoge og digitale kanaler i samme kabel. Men utvalget og kvalitet er begrenset. Det vil vel ta et par år før vi ser mulighetene i det nye bakkenettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå