Espein Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) EDIT: Fikk til å fjerne Linux Men har tenkt å innstalere Sabayon nå når jeg kommer hjem. Så har jeg lyst til å ha Beryl også. Er helt ny innen Linux så om man kan bruke en install manager der et sted, hvor kan jeg evt. finne den? Noen spesielle valg jeg må ta under installasjon for Sabayon som gjør så jeg har mulighet til å ha Beryl? Noen skjerm instillinger e.l? Endret 20. mars 2007 av Ludacris Lenke til kommentar
Espein Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2007 Eller finnest Beryl allerede i Sabayon? Mener jeg leste det Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Sabayon er Beryl-folkas distro... Den kommer med proprietære drivere og Beryl forhåndsinstallert Mye annet også... slikt som battle for wesnoth og et par andre spill og mye programvare, google earth bl.a. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Sabayon er Beryl-folkas distro... Den kommer med proprietære drivere og Beryl forhåndsinstallert Mye annet også... slikt som battle for wesnoth og et par andre spill og mye programvare, google earth bl.a. 8196074[/snapback] Liste? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Sabayon kommer med alle programmene ferdig installert på liveDVD'n, last den ned og test selv Lenke til kommentar
Espein Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2007 Har fått innstalere Sabayon nå. Men altså jeg høyre klikker --> Velg Vindusbehandler --> Beryl. Men da blir den automatisk stilt til Metacity igjen Hva må jeg gjøre? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Installert sier du, fungerte beryl på liveDVD'n da? Hvilket skjermkort har du og valgte du XGL eller AIGLX? Lenke til kommentar
Espein Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) Jeg lastet den ned via torrent igår. Ja det er kanskje problemt. Du skjønner jeg prøvde å velge både XGL og AIGLX og når man hadde valgt en av de skulle maskinen teste om dette gikk. Da ble skjermen min svart og jeg gadd ikke mere etter 15 min da ingenting skjedde =/ Derfor tok jeg Install Graphic eller hva som stod der, og det gikk jo. Er det derfor? Har en Acer Aspire 5102 med ATI x1100 skjermkort. Endret 20. mars 2007 av Ludacris Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) ATI fungerer bare med XGL og ikke AIGLX eller composite. Nå er jeg også helt ny på Sabayon (og gentoo), men du kan jo prøve (som super user): emerge xserver-xgl Og såvidt jeg vet, må ati-kort ha en slik del i sin /etc/X11/xorg.conf: Section "Extensions" Option "Composite" "Disable" EndSection Section "ServerFlags" Option "AIGLX" "off" EndSection Men det letteste kan kanskje være å prøve å installere på nytt og velge XGL i oppstarten av liveDVD'n. Endret 20. mars 2007 av HavarN Lenke til kommentar
Espein Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) Jeg kan se at det er andre som har hatt problemet med dette skjermkortet men fant en løsning her. Meg, Linux og engelsk forklaring er ikke på topp idag Noen som vil forklare meg hvordan jeg skal gjøre hva, i detaljer? *er ny i dette* Jeg har lastet ned den ATI driveren men hvordan kjører jeg den? Hva gjør jeg etterpå? ANG. installering på nytt: Men det gikk jo ikke akkurat, blei bare svart/grå skjerm og cd-romen stod stille og ingenting gikk fremover.. Hmm.. Endret 20. mars 2007 av Ludacris Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) Sabayon er gentoo-basert og ikke Ubuntu... Uansett, ati-driveren, dvs fglrx skal være forhåndsinstallert hos deg, med sabayon. Skriv i en terminal: cat /etc/X11/xorg.conf | grep fglrx hva kommer opp? Endret 20. mars 2007 av HavarN Lenke til kommentar
Espein Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2007 Når jeg skrev cat /etc/X11/xorg.conf: Masse text, skal jeg lime den inn her eller? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) Det kan du gjøre, men jeg var mer spesifikt ute etter den ene linjen som sier om du bruker fglrx eller ikke... Den finner du hvis du skriver hele kommandoen med | grep fglrx bak. Hvis det ikke kommer opp noe som helst da, så kan du legge alt som kommer opp av cat /etc/X11/xorg.conf og legge her i [ skjul ] klammer. Altså først: cat /etc/X11/xorg.conf | grep fglrx Hvis ikke du får noe output da, så: cat /etc/X11/xorg.conf Edit: Men da jeg leste den tråden fra ubuntu-forums du linket til, så virker det som akkurat den utgaven av ATI-kort du har, X1100, hverken har støtte for AIGLX, composite eller XGL... Da er du rett og slett veldig uheldig og må nok nøye deg med metacity eller KWin. - Og alt du kan gjøre, siden driverne til ATI, fglrx, er proprietære, er å sende ATI en e-post eller et brev og si at du vil ha frie drivere og at du trenger støtte for AIGLX, XGL og composite i driverne deres. Endret 20. mars 2007 av HavarN Lenke til kommentar
Espein Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2007 Når jeg skrev cat /etc/X11/xorg.conf | grep fglrx cat /etc/X11/xorg.conf | grep fglrx Driver "fglrx" # do not remove vesa Når jeg skrev cat /etc/X11/xorg.conf Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Section "Files" #FontPath "/usr/share/fonts/local/" FontPath "/usr/share/fonts/misc/" FontPath "/usr/share/fonts/Type1/" FontPath "/usr/share/fonts/TTF/" FontPath "/usr/share/fonts/75dpi/" FontPath "/usr/share/fonts/100dpi/" FontPath "/usr/share/fonts/corefonts" EndSection # ********************************************************************** # Module section -- this is an optional section which is used to specify # which run-time loadable modules to load when the X server starts up. # ********************************************************************** Section "Module" Load "dbe" Load "i2c" Load "glx" Load "ddc" Load "type1" Load "freetype" Load "extmod" Load "synaptics" Load "vbe" Load "dri" EndSection # ********************************************************************** # Server flags section. This contains various server-wide Options. # ********************************************************************** Section "ServerFlags" Option "AllowMouseOpenFail" "true" EndSection # ********************************************************************** # Input devices # ********************************************************************** # ********************************************************************** # Core keyboard's InputDevice section # ********************************************************************** Section "InputDevice" Identifier "Synaptics1" Driver "synaptics" Option "SendCoreEvents" "true" Option "Device" "/dev/psaux" Option "Protocol" "auto-dev" Option "HorizScrollDelta" "0" Option "SHMConfig" "on" # For ALPS TouchPads #Option "MaxSpeed" "0.7" #Option "MinSpeed" "0.18" #Option "AccelFactor" "0.08" #Option "TopEdge" "120" #Option "LeftEdge" "120" #Option "BottomEdge" "830" #Option "RightEdge" "650" #Option "FingerLow" "25" #Option "FingerHigh" "30" # Do you keep moving the mouse while typing? Try this trick. #synclient TouchpadOff=1 disable your synaptics touchpad #synclient TouchpadOff=0 enable your synaptics touchpad EndSection Section "InputDevice" Identifier "Keyboard1" Driver "kbd" Option "AutoRepeat" "500 5" Option "XkbModel" "pc105" Option "XkbLayout" "no" Option "XkbRules" "xorg" EndSection Section "InputDevice" Driver "wacom" Identifier "wacom1" Option "Device" "/dev/wacom" # Change to # /dev/input/event # for USB Option "Type" "stylus" Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY EndSection Section "InputDevice" Driver "wacom" Identifier "wacom2" Option "Device" "/dev/wacom" # Change to # /dev/input/event # for USB Option "Type" "eraser" Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY EndSection Section "InputDevice" Driver "wacom" Identifier "wacom3" Option "Device" "/dev/wacom" # Change to # /dev/input/event # for USB Option "Type" "cursor" Option "ForceDevice" "ISDV4" # Tablet PC ONLY EndSection # ********************************************************************** # Core Pointer's InputDevice section # ********************************************************************** Section "InputDevice" # Identifier and driver Identifier "Mouse1" Driver "mouse" Option "Device" "/dev/psaux" Option "Protocol" "ImPS/2" Option "ZAxisMapping" "4 5" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Mouse2" Driver "mouse" Option "Protocol" "ImPS/2" Option "Device" "/dev/input/mice" Option "ZAxisMapping" "4 5" EndSection # ********************************************************************** # Monitor section # ********************************************************************** # Any number of monitor sections may be present Section "Monitor" Identifier "Generic Monitor" #Option "DPMS" VertRefresh 43 - 60 HorizSync 28 - 80 EndSection # ********************************************************************** # Graphics device section # ********************************************************************** # Any number of graphics device sections may be present Section "Device" Identifier "VESA" Driver "fglrx" # do not remove vesa #Option "RenderAccel" "on" #Option "XAANoOffscreenPixmaps" #Option "BusType" "PCI" #Option "ColorTiling" "on" #Option "EnablePageFlip" "on" EndSection # ********************************************************************** # Screen sections. # ********************************************************************** Section "Screen" # The Identifier, Device and Monitor lines must be present Identifier "Screen 1" Device "VESA" Monitor "Generic Monitor" #Option "AddARGBGLXVisuals" "true" # The favoured Depth and/or Bpp may be specified here DefaultDepth 24 SubSection "Display" Depth 8 ViewPort 0 0 Modes "1024x768" "800x600" "640x480" EndSubsection SubSection "Display" Depth 16 ViewPort 0 0 Modes "1024x768" "800x600" "640x480" EndSubsection SubSection "Display" Depth 24 ViewPort 0 0 Modes "1024x768" "800x600" "640x480" EndSubsection EndSection Section "ServerLayout" # The Identifier line must be present Identifier "Main Layout" Screen 0 "Screen 1" InputDevice "Mouse1" "CorePointer" InputDevice "Mouse2" "SendCoreEvents" InputDevice "Synaptics1" "SendCoreEvents" #InputDevice "wacom1" "SendCoreEvents" #InputDevice "wacom2" "SendCoreEvents" #InputDevice "wacom3" "SendCoreEvents" InputDevice "Keyboard1" "CoreKeyboard" EndSection Section "DRI" Mode 0666 EndSection Section "Extensions" #Option "Composite" "Enable" EndSection Lenke til kommentar
Espein Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2007 Om du leser kommentarene så har jo de fått det til? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Prøv: 1. Ta backup av xorg.conf: sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.MyBackup sudo gedit /etc/X11/xorg.conf og legg til dette på slutten av filen: Section "Extensions" Option "Composite" "Disable" EndSection Section "ServerFlags" Option "AIGLX" "off" EndSection Så trykker du Ctrl+Alt+Backspace (hviskeknappen) Så kan du krysse fingrene for at du finner ut noe med hjelp av ATI Control som du finner i Menu -> Applications -> System -> ATI Control (i KDE iallefall). Hvis noe av dette ødelegger xorg.conf, slik at du ikke får startet KDE/Gnome igjen, så gjennopprett fra backupen: sudo cp /etc/X11/xorg.conf.MyBackup /etc/X11/xorg.conf Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) Fra ubuntu-forums virker det også som du må kjøre denne etter at du har gjort det jeg beskrev i forrige post: sudo ln -s /usr/lib/dri /usr/lib/xorg/modules/dri Mulig xorg.conf må inneholde denne delen også (mot slutten et sted): Section "DRI" Mode 0666 EndSection Edit: beklager dobbelpost Endret 20. mars 2007 av HavarN Lenke til kommentar
Espein Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2007 Takker virkelig for at du gidder å hjelpe Joda, gjorde det du sa og putta teksten på slutten. Startet opp igjen Men nå er jeg på ATI Control Panel. Kan du forklare litt mere det siste du sa? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Glem ATIconfig foreløpig. Nå har du altså en xorg.conf som slutter med: Section "DRI" Mode 0666 EndSection Section "Extensions" Option "Composite" "Disable" EndSection Section "ServerFlags" Option "AIGLX" "off" EndSection Så har du åpnet en terminal og kjørt: sudo ln -s /usr/lib/dri /usr/lib/xorg/modules/dri Og deretter trykket: Ctrl+Alt+Bakspace (som gjorde at det grafiske grensesnittet slo seg av og på igjen og du måtte logge inn på nytt). Så høyreklikker du på Beryl-iconet og velger Beryl som window-manager og Emerald som window-decorator. Lenke til kommentar
Espein Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2007 Så har du åpnet en terminal og kjørt: sudo ln -s /usr/lib/dri /usr/lib/xorg/modules/dri Får ikke opp noe når jeg skriver det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå