Gå til innhold

Hvor "oppstår" penger fra?

sandalH

Anbefalte innlegg

robert mugabe (er det det han heter?) -presidenten i zimbabwe, har jo klart å økt inflasjonen med 140% i 2006 hvis jeg ikke tar feil.. men mener det var på bare ett år.. det vil si at den bananen du fikk for 1kr. i fjor, koster nå 14 kroner..

Hvis inflasjonen er på 140% vil den koste 2,40 året etter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
robert mugabe (er det det han heter?) -presidenten i zimbabwe, har jo klart å økt inflasjonen med 140% i 2006 hvis jeg ikke tar feil.. men mener det var på bare ett år.. det vil si at den bananen du fikk for 1kr. i fjor, koster nå 14 kroner..

8271421[/snapback]

Hmm. sikker? jaja.. jaggu fort man glemmer den der matten..

Lenke til kommentar

8271421[/snapback]

Hmm. sikker? jaja.. jaggu fort man glemmer den der matten..

8271771[/snapback]

1 x (1+140 % (eller 1,4 om du vil) ) = 2,4 , men tanken var god ;)

Lenke til kommentar
(Gullstandarden er avviklet, pga endel problemer som fulgte med.)

Jaha ja, hvilke da?

8290539[/snapback]

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, men så vidt jeg har fått med meg så var i stor grad pga følgende:

Under 1.verdenskrig fikk myndighetene i mange land behov for penger til å finansiere krigsmaskineriet. De trykket derfor opp mer og mer penger, slik at pengeverdien sank (stor inflasjon). Etter krigen skulle man så prøve å få verdien tilbake ved å føre en "stram" pengepolitikk, som går ut på å betydelig redusere etterspørselen etter varer/tjenester. Det som fulgte med en slik deflasjonspolitikk var blant annet likviditetsproblemer, med påfølgende bankkrise når for mange ville veksle inn sine innskudd i penger, mangel på kredittmuligheter til nye investeringer, o.a. Dette førte blant annet til det berømte børsfallet i USA i 1929 og "the great depression" i mellomkrigstiden. De fleste landene kvittet seg med gullstandarden i begynnelsen av 30-åra, inkludert Norge.

Det blir likevel kanskje litt drastisk å legge "skylden" for kollapsen i mellomkrigstiden på gullstandarden, så det blir kanskje mer riktig å si at 1.verdenskrig førte til sjokk i økonomien - men på grunn av gullstandarden ble ikke sjokket absorbert særlig godt, snarere forsterket.

Satser på at dette var sånn ca riktig. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...