HeltNils Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 robert mugabe (er det det han heter?) -presidenten i zimbabwe, har jo klart å økt inflasjonen med 140% i 2006 hvis jeg ikke tar feil.. men mener det var på bare ett år.. det vil si at den bananen du fikk for 1kr. i fjor, koster nå 14 kroner.. Hvis inflasjonen er på 140% vil den koste 2,40 året etter. Lenke til kommentar
Daniel-G Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 robert mugabe (er det det han heter?) -presidenten i zimbabwe, har jo klart å økt inflasjonen med 140% i 2006 hvis jeg ikke tar feil.. men mener det var på bare ett år.. det vil si at den bananen du fikk for 1kr. i fjor, koster nå 14 kroner.. Hvis inflasjonen er på 140% vil den koste 2,40 året etter. 8271421[/snapback] Hmm. sikker? jaja.. jaggu fort man glemmer den der matten.. Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 robert mugabe (er det det han heter?) -presidenten i zimbabwe, har jo klart å økt inflasjonen med 140% i 2006 hvis jeg ikke tar feil.. men mener det var på bare ett år.. det vil si at den bananen du fikk for 1kr. i fjor, koster nå 14 kroner.. Hvis inflasjonen er på 140% vil den koste 2,40 året etter. 8271421[/snapback] Hmm. sikker? jaja.. jaggu fort man glemmer den der matten.. 8271771[/snapback] 1 x (1+140 % (eller 1,4 om du vil) ) = 2,4 , men tanken var god Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 (Gullstandarden er avviklet, pga endel problemer som fulgte med.) Jaha ja, hvilke da? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 (Gullstandarden er avviklet, pga endel problemer som fulgte med.) Jaha ja, hvilke da? 8290539[/snapback] Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, men så vidt jeg har fått med meg så var i stor grad pga følgende: Under 1.verdenskrig fikk myndighetene i mange land behov for penger til å finansiere krigsmaskineriet. De trykket derfor opp mer og mer penger, slik at pengeverdien sank (stor inflasjon). Etter krigen skulle man så prøve å få verdien tilbake ved å føre en "stram" pengepolitikk, som går ut på å betydelig redusere etterspørselen etter varer/tjenester. Det som fulgte med en slik deflasjonspolitikk var blant annet likviditetsproblemer, med påfølgende bankkrise når for mange ville veksle inn sine innskudd i penger, mangel på kredittmuligheter til nye investeringer, o.a. Dette førte blant annet til det berømte børsfallet i USA i 1929 og "the great depression" i mellomkrigstiden. De fleste landene kvittet seg med gullstandarden i begynnelsen av 30-åra, inkludert Norge. Det blir likevel kanskje litt drastisk å legge "skylden" for kollapsen i mellomkrigstiden på gullstandarden, så det blir kanskje mer riktig å si at 1.verdenskrig førte til sjokk i økonomien - men på grunn av gullstandarden ble ikke sjokket absorbert særlig godt, snarere forsterket. Satser på at dette var sånn ca riktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå