Gå til innhold

Hvor "oppstår" penger fra?

sandalH

Anbefalte innlegg

Hei. Har lurt på noe en stund nå, men har enda ikke klart å funnet det rette svaret så lurer fortsatt.

Hvordan oppstår egentlig penger, og hvor oppstår de fra? Foreks. visst jeg starter en bedrift og tener penger, så kommer jo desse pengene fra de som kjøper noe av meg...(?) Pengene går jo på en måte bare videre..!?? Viss Norge selger olje til andre land så gir vi bort olje og får penger tilbake. Det blir mindre olje og mere penger på oss. Men det har jo øket med penger i verden! Noen som kan gi meg et godt svar på dette?? Hvor fra, hvordan osv.. Kanskje dumt spørsmål, men jaja.. :roll:

Endret av Andal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja jeg hvet at de trykker pengene. Men jeg snakker ikke spesielt om kontanter her. Penger er penger. I minibanken som du bare kan lese på en skjerm, men de er der og de har kommet fra et sted... Er jo bare renter som oppstår fra "ingenting" ??

Lenke til kommentar
Ja jeg hvet at de trykker pengene. Men jeg snakker ikke spesielt om kontanter her. Penger er penger. I minibanken som du bare kan lese på en skjerm, men de er der og de har kommet fra et sted... Er jo bare renter som oppstår fra "ingenting" ??

8193173[/snapback]

Åja, det blir litt mer omfattende. Myndighetene garanterer verdien på pengene. Tidligere var det en såkalt "gullstandard", slik at man til enhver tid kunne veksle inn pengene i gull. Da var pengene "verdibeviser" i forhold til en viss mengde gull. (Gullstandarden er avviklet, pga endel problemer som fulgte med.)

Myndighetene kan til en viss grad regulere verdien på pengene, ved å regulere mengden som er i sirkulasjon. Pengene du ser på nettbanken finnes som kontanter ett eller annet sted (hvis jeg ikke er helt på jordet..).

Renter du får er noe banken kan gi deg fordi de tjener enda mer på å låne ut disse pengene til andre, eller investere dem på andre måter.

Ble litt overfladisk dette her, men men. :)

Lenke til kommentar
Pengene du ser på nettbanken finnes som kontanter ett eller annet sted (hvis jeg ikke er helt på jordet..).

8193211[/snapback]

Nja... Hvis alle skulle finne på å ta ut pengene sine i kontanter, ville bankene i Norge slite med å skaffe nok penger, og den norske økonomien går til grunne.

Her finner man forresten veldig mye interessant: http://www.norgesbank.no/faq/

Lenke til kommentar
Pengene du ser på nettbanken finnes som kontanter ett eller annet sted (hvis jeg ikke er helt på jordet..).

8193211[/snapback]

Nja... Hvis alle skulle finne på å ta ut pengene sine i kontanter, ville bankene i Norge slite med å skaffe nok penger

Ja, men det er vel hovedsaklig fordi kontantene befinner seg "andre steder" enn i banken, ikke fordi de ikke finnes?

Her finner man forresten veldig mye interessant: http://www.norgesbank.no/faq/

8193264[/snapback]

Bra link!

Hvilken seddel er den vanligste?

Den valøren som det er mest av i omløp, er 1000-kroneseddelen med ca. 27,8 millioner stk. ved årsslutt 2005. Som kjent er ikke akkurat 1000-lappen vanlig i lommeboka. Lukter det omfattende madrass-sparing og svarte penger? :p

Lenke til kommentar

alle pengenen man har i banken finnes ikke.

Det er bare ett tall som viser hvor mye penger man har, men dine penger ligger ingen steder, er ingen reserve der alle pengene som finnes i banken ligger, hvorfor skulle man egentlig ha det?

anyway, tyskland(?) produserte masse penger, dette endte i ett crack, og pengene ble ikke verdt noen ting nesten.

eneste måten å faktisk øke verdien/få mer penger inn i landet er å selge til utlandet.

Det er vel en viss mengde penger i verden, f.eks selger vi 1 000 liter olje til sverige vil norge få f.eks 100 000 for det, da vil norge tjene 100 000, og sverige tape 100 000.

Disse pengene får sverige igjen etterhvert, vet at de som kjører bil kjøper bensin som kommer fra oljen.

Den som kjøper bensin får lønnen sin fra volvo, som selger biler til norge, dermed får sverige tilbake pengene igjen ved å selge en bil til norge for 100 000

Slik bytter alle land penger mot varer, som byttes mot penger, som byttes mot varer osv.

Er en evig sirkel.

Penger oppstår ikke, de blir bare mer verdt i forhold til andre land

Lenke til kommentar
alle pengenen man har i banken finnes ikke.

Det er bare ett tall som viser hvor mye penger man har, men dine penger ligger ingen steder, er ingen reserve der alle pengene som finnes i banken ligger, hvorfor skulle man egentlig ha det?

anyway, tyskland(?) produserte masse penger, dette endte i ett crack, og pengene ble ikke verdt noen ting nesten.

eneste måten å faktisk øke verdien/få mer penger inn i landet er å selge til utlandet.

Det er vel en viss mengde penger i verden, f.eks selger vi 1 000 liter olje til sverige vil norge få f.eks 100 000 for det, da vil norge tjene 100 000, og sverige tape 100 000.

Disse pengene får sverige igjen etterhvert, vet at de som kjører bil kjøper bensin som kommer fra oljen.

Den som kjøper bensin får lønnen sin fra volvo, som selger biler til norge, dermed får sverige tilbake pengene igjen ved å selge en bil til norge for 100 000

Slik bytter alle land penger mot varer, som byttes mot penger, som byttes mot varer osv.

Er en evig sirkel.

8193532[/snapback]

Godt svart, fårstår litt mere av det nå! Men hva med penger nå og i forhold fra 30 år siden.. Er jo mere penger i verden nå enn det var... ? Eller hva?

Lenke til kommentar

"Norge kunne jo bare produsert dobbelt så mye lapper, og gitt ut til folk tongue.gif så blir alle rikere"

"for da ville jo ikke prisen på alle varer steget?"

Kommer an på hvordan pengene ble brukt. Hvis alle som får ekstra penger syr disse inn i madrassen, vil ikke det slå ut i økt inflasjon...

Ellers er penger ganske så artig. Penger er i og for seg ikke verdt noe. De er til for å kunne gi en måleenhet for verdier, betalingsmiddel og de er fine til å lagre.

Penger er også bygd på tillit. Om noe skulle få en så brilliant ide å benytte seg av noe annet til å betale varer og tjenster med, samtidig som vedkommende fikk med seg tilstrekkelig mange andre. Da ville plutselig penger ikke ha noen som helst beydning lengre.

Myndighetene har opprettet garanti ordninger som sikrer pengene dine om en bank skulle gå konkurs eller liknende.

Videre så trenger man ikke gå til utlandet for å øke verdien av penger. Så lenge det finnes etterspørsel etter penger i innlandet kan man fint skape verdier der.

Forøvrigt så er det Norgesbank som bestemmer hvor mye penger som skal ut i omløp. Går du til en bank og skal ha et lån, og baken ikke har tilsrekkelig med penger å låne ut. Går banken så videre til Norgesbank og låner penger av de som de kan låne til deg. Banken må her betale renter til Norgesbakn, og det er den renten Gjedrem setter ved hver rentemøte. derfor vil du aldri få lån til under denne renten (som Gedrem setter).

Så hvorfor pengemenden og verdien av arbeid endrer seg over tid. Her må vi inn på inflasjons begrepet. Inflasjonen i Norge (gjelder forsåvidt alle land) er målt som hvor mye prisnivået på varer og tjenester endrer seg fra en periode til en annen. ved inflasjon, da stiger prisene på varer og tjenster. Mens ved deflasjon, så synker prisene på varer og tjenester. Vi ser på inflasjon siden det er vanligst. Når vi har inflasjon, så reduseres pengene som du har spart opp. Fordi du ikke lengre kan kjøpe like mange bananer for 100 kroner når prisen på bananer har steget. Derfor kompenseres økte priser med renter på innskudd i banken og lønnsøkning. Slik at man hvert år får en reallønnsøkning, dette vil si at lønningen din stiger mer enn hva inflasjonen gjør. Dette stimulerer deg til å bruke pegner, og kjøpe varer og tjenester fra andre. Slik går det rundt og rundt. pengene våre blir mindre verdt, og da trykkes det opp flere penger slik at alle skal ha de samme veridene som de hadde.

Håper det ble forståelig.

Lenke til kommentar

Det er riktig at penger ikke oppstår, men det gjør resursser. Dobbler man pengemengeden i Norge og ikke gjør det samme med verdien av ressursene man har utvinnet. Da vil pengene per krone, i teorien bli verdt halve verdien av før man begynte å dobllepengemengden.

Bare for å ha det sagt, er ikke dette et helt riktig bilde på hvordan landet fungerer. Dette er fordi vi har mange forskjellige faktorer som virker inn på økonomien, som f. eks. økt pengemengde med vår økonomi vil føre til økt aktivitet, som igjen vil føre til bedre utnyttelse av ressursene osv...

Dette er bare teorier!

Lenke til kommentar

er jo ikke mulig å forklare økonomien på forumet her, er ekstremt mye som teller inn(mer enn man tror), finnes jo en god del bøker om det vil jeg tro...

det jeg skrev var mer "verdens-økonomien for dummies".

hele verdensøkonomien er en stor kjedereaksjon, sjokolanden du kjøper på rema har innvirkning på veldig mye(ekstemt lite innvirkning, men det kan spores langt ut i verden)

Hansulu:

"f. eks. økt pengemengde med vår økonomi vil føre til økt aktivitet, som igjen vil føre til bedre utnyttelse av ressursene osv..."

kan du utdype det mer?

tenker du på det faktiske antall penger, eller penger i forhold til verdier?

hvis man dobler antall penger i norge, så vil verdien synke til halvparten(er vel noe internasjonalt som styrer det)

hvis man derimot dobler pengene i norge ved å selge ting til utlandet vil man opprettholde kroneverdien og man vil da ikke få inflasjon med mindre det blir delt ut til alle og en hver(er derfor vi har olje-fondet, og ikke bare deler ut pengene til folk i norge, hadde alle fått sin den av olje-fondet ville det skapt inflasjon, selv om verdien på krona ikke synker)

skyt meg hvis jeg tar feil, jeg har ikke noe mastergrad i økonomi eller noe...

Lenke til kommentar

Hvis myndighetene trykker opp flere penger og putter disse inn i prosjekter. Som f. eks. utvinning av olje i nordsjøen, utbygging av veier i norge som fører til bedre infrastruktur osv. Dette vil være aktivitet øker verdien på pengene som blir satt i system. Slik jeg har forstått det er det slik myndighetene i disse dager øker BNP.

Er ikke veldig solid på dette området, men har en del grunnlegende teori rundt emnet.

Lenke til kommentar

Som Hansulu sier (indirekte), så trenger man ikke dra verdensøkonomien inn for å forklare hvordan penger oppstår. Penger er en måleenhet, og vi bruker den til å verdsette det arbeidet som gjøres. Arbei som gjøres blir belønnet med penger, så har ulikt arbeid ulik verdi.

Oljefondet er der først og fremst for å sikre at de enorme eksportinntektene vi har i dag, blir spredd over flere perioder. Slik at nasjonen norge er sikret god import i flere år fremover.

Lenke til kommentar

Jepp, penger er ikke annet enn et finansielt byttemiddel. Før byttet man seg imellom i varer og tjenester, nå har vi fått et mellomledd i form av et universalt byttemiddel som muliggjør bytte av varer og tjenester mellom individer/grupper/etc som nødvendigvis ikke har noe konkret å bytte i, men som heller bytter i "midlertidig verdi", altså penger.

Pengemengden styres av myndighetene (gjennom Norges Bank) og pengenes verdi styres av Norges bank gjennom renta. Verdien på penger utover det bestemmes av markedet, altså størsteparten av interessentene rundt gitte områder innenfor økonomien.

Verdiene bak pengene (som jeg nok en gang understreker kun fungerer som et finansielt byttemiddel) er det oss selv som skaper. Videre er det da opp til myndighetene å sørge for at vi enten har nok penger eller at de nåværende pengene har høy nok verdi til å matche omsetningen av de materielle verdiene vi bytter oss imellom.

:)

EDIT:

Tillegg

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

Inflasjon har også en positiv side.

Ved inflasjon så vil kriminelle og folk som har "svarte" penger tape endel ved at pengene blir mindre verdt. Og hvis kapitalen med svarte penger er store så snakker vi om et ganske stort verditap ved inflasjon. Men dette veier uansett ikke opp for bestemødrene som har spart og puttet penger i sofaen og alle de andre som vil bli påvirket.

Lenke til kommentar
Inflasjon har også en positiv side.

Ved inflasjon så vil kriminelle og folk som har "svarte" penger tape endel ved at pengene blir mindre verdt. Og hvis kapitalen med svarte penger er store så snakker vi om et ganske stort verditap ved inflasjon. Men dette veier uansett ikke opp for bestemødrene som har spart og puttet penger i sofaen og alle de andre som vil bli påvirket.

8230348[/snapback]

Det er derfor folk (les: "gjengene") kanskje heller setter pengene sine i eiendom i brasil f.eks.. ;)

i etterkrigstia i tyskland(som det var snakk om her) kom folk med trillebårer med penger for å kjøpe brød hos bakeren.. pengene var ingenting verdt, fordi staten trykket opp for mye av dem..

robert mugabe (er det det han heter?) -presidenten i zimbabwe, har jo klart å økt inflasjonen med 140% i 2006 hvis jeg ikke tar feil.. men mener det var på bare ett år.. det vil si at den bananen du fikk for 1kr. i fjor, koster nå 14 kroner.. det koster mer for folk å ta bussen på jobb en hva de får i lønn på en (så klart, laaang) dag.. Han tenkte nok at penger er lagd av trær, og trær har vi nok av..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...