Gå til innhold

Norsk Apartheid - rasisme satt i system


Anbefalte innlegg

Jeg er av den oppfatning at hadde ikke politiet handlet som de gjorde i denne saken, hadde det sannsynligvis gått flere menneskeliv.

Dette har ingenting med hudfarge å gjøre....

Hadde dette skjedd i USA, hadde de skutt mannen i stedet for å prøve å legge ham i bakken..... tror nå jeg da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis grepet er 'helt vanlig' er det rart at ikke langt flere som blir (forsøkt) arrestert blir drept.. nei, politimannen tok nok i litt ekstra for 'fargens skyld' ; Han har jo vært anmeldt for rasisme ved opptil flere anledninger tidligere...

8653629[/snapback]

 

Obiora oppførte seg slik at han utgjorde en trussel for publikum og tjenestemenn. Hvorvidt oppførselen skyldtes psykiske lidelser eller ikke er nesten saken irrelevant. Det er hudfargen hans også. Det er krittikkverdig at politiet tok i bruk en så stor mengde fysisk makt, og brukte ett farlig grep om halsen på mannen.

 

MEN for å si det kort:; STUPID IS WHAT STUPID DOES.

Det er en lang rekke mennesker i landet med store psykiske utfordringer, som ikke skaper situasjoner som setter deres eget og andres liv i fare. Det skjer svært ofte at politiet griper inn overfor psykisk ustabile - (med varierende hudfarge) uten at noen dør. At dette enkelttilfellet gikk galt er beklagelig. Men Obiora har på ett eller annet vis trigget denne situasjonen. At konsekvensene ble som de ble er beklagelige, men man kan ikke laste politiet for at de tok i bruk den nødvendige mengde makt for å beskytte publkiuum og seg selv.

 

** Hva gjelder Kriminalitet og etnisk opprinnelse er det nå en gang en statistisk sannhet at det forekommsten av mørkhudede er høyere enn forekomsten av hvite i enkelte saker / felt - da blir det naturlig at man innskjerper kontrollen mot de der har felles karrakteristikka med den kriminelle gruppen.

 

Jeg ser ut som ett dophue (og som en østeuropeer - uten samenligning forøvrig) når jeg har på en spesifikk kombinasjon av klær og lue + manglende morgendusj og nattesøvn. Denne "looken" førte til at jeg ble stoppet i toll-kontroll natt til søndag - og ble behandlet direkte dårlig av tollerene. Dog, oppfører man seg pent og pyntelig, så går det meste bra uten komplikasjoner. Har man ingenting å skjule så har man heller intet å frykte. Og har man intet å frykte er den ingen grunn til å bli sint og lage kvalm. Forholder man seg rolig, og for all del unngår å buse ut med utrykk som at "dere er rasister" - dere stopper meg på grunn av "ditt og datt" - så ordner ting seg bedre. Av og til må ikke være så prinsipp-fast, og rett og slett la ting gå sin gang, uten å bråke. Alle er bedre tjent med det.

 

Jeg er klar over at det ikke er så lett for en farget å endre "looken sin" - men igjen - jeg ser ikke særlig norsk ut alltid jeg heller.

 

Bottom line is: Dersom det bidrar til ett tryggere samfunn - kan jeg godt leve med å bli stoppet 50 ganger mer i tollen enn noen med ett annet utseende. Jeg gleder meg over at tollvesenet gjør sitt ypperste for å forhindra att heroin og annet møkk kommer inn i landet vårt.

 

(og sånn burde flere tenke, men jeg forstår jo at det er utrolig kjipt for dem som ikke har "rent mel i posen" - og er fargede, at de er mer utsatt for å bli etterforsket av politiet enn andre... Det er jo ikke bra for businessen...)

Endret av KRZT
Lenke til kommentar
Jeg er forøvrig ganske spent på hva MR-B synes om B-gjeng saken som har gått i mediene i det siste?

Forekommer det rasisme fra politiets side der også?

8669735[/snapback]

 

Jeg kjenner ikke saken godt nok til å kunne uttale meg om det.

Lenke til kommentar

Når vi vet at vedkommende fysisk løftet to politimenn, en i hver arm, så sier det seg selv at politimennene som måtte få kontroll på mannen var redde for både sine egne og publikums liv. Det er greit å være sofakritiker som ikke må ut i gata og risikere liv og lemmer for andres skyld, og så rope om rasisme når de tar sterke midler i bruk for å få kontroll på en rabiat mann som er i stand til hva som helst.

Lenke til kommentar
Hva med litt statistikk for å underbygge påstandene dine, trådstarter??

8692954[/snapback]

 

Sorry.

En mann er blitt drept av en offentlig tjenestemann (som ved en rekke anledninger tidligere har blitt anmeldt for rasisme); Det trengs ingen statistikk..

Endret av MR-B
Lenke til kommentar

En tjenestemann er rasist = alle tjenestemenn er rasister.

 

alle tjenestemenn er rasister = staten er rasister

 

Er det resonementet ditt?

Og jo, statistikk har alt å si i denne sammenhengen.

Hvor mange ganger en tjenestemann blir anmeldt for rasisme har ingen betydning for denne saken med mindre han er dømt for forholdet.

 

I dette tilfellet er det faktisk du min venn som driver med forhåndsdømming. (som vel er lillebroren til rasisme sist jeg sjekket)

Lenke til kommentar

Stygg sak dette her, det lå i lufta at det kunne skje noe, så mye rasisme som det er i politiet. Jeg håper at politiet vil jobbe aktivt med de holdningene som finnes hos mange politifolk. Folk skal behandles likt, uansett hudfarge. Å bruke ordet apartheid er imidlertid helt på jordet og gavner ikke trådstarters poeng.

Lenke til kommentar
Jeg tviler på at de han har snakket med kan kalles et representativt utvalg.

Men nok en gang, de som faktisk er det burde jo ikke jobbe i politiet.

8700568[/snapback]

 

Ditt siste utsagn er jeg faktisk enig i wipy; De som er rasister burde ikke jobbe i politiet (eller i domstolen for den saks skyld..)

Lenke til kommentar
Hvor mange ganger en tjenestemann blir anmeldt for rasisme har ingen betydning for denne saken med mindre han er dømt for forholdet.

8693390[/snapback]

Det har faktisk det, om ikke for rettsvesenet, så for å se etter mønster.

 

Om en person gjentatte ganger blir beskyldt og anklaget for rasisme er det grunn til å spørre hvorfor det er tilfelle. Og ettersom du er så glad i statistikk, så kan man regne på hvorvidt en unaturlig høy anmeldesmengde er tilfeldig eller ikke gitt et bestemt konfidensintervall.

 

Om denne politimannen har rasistiske holdninger trenger man strengt tatt ikke se på. Det er nødt å undersøke hvorfor han i en rekke, helt uavhengige saker er blitt anklaget for det samme.

 

Volden som førte til dødsfallet burde uansett ikke aksepteres blant polititjenestemenn.

Lenke til kommentar

Mulig jeg har gått glipp av noe viktig her men er saken at en neger gikk amokk og da politiet prøvde å stoppe han gikk han mer amok så i ett forsøk på å holde han uten at noen flere skulle komme til skade ble han kvalt? Så ble det faktum at han faktisk var neger brukt som ett kjempeargument mot den stakars politimannen som ufrivillig fikk ett liv på samvitigheten?

Lenke til kommentar
Hva med litt statistikk for å underbygge påstandene dine, trådstarter??

8692954[/snapback]

 

Sorry.

En mann er blitt drept av en offentlig tjenestemann (som ved en rekke anledninger tidligere har blitt anmeldt for rasisme); Det trengs ingen statistikk..

8693334[/snapback]

Såvidt meg bekjent hadde han blitt anklaget for rasisme en gang tidligere... Da han hadde, ifølge seg selv, brukt et helt vanlig norsk banneord: Svarte faen..... men innvandreren ville ha det til at han hadde sagt: Faens svarting.....

Kaller dette et tvilstilfelle.....

Lenke til kommentar
Hvor mange ganger en tjenestemann blir anmeldt for rasisme har ingen betydning for denne saken med mindre han er dømt for forholdet.

8693390[/snapback]

Det har faktisk det, om ikke for rettsvesenet, så for å se etter mønster.

 

Om en person gjentatte ganger blir beskyldt og anklaget for rasisme er det grunn til å spørre hvorfor det er tilfelle. Og ettersom du er så glad i statistikk, så kan man regne på hvorvidt en unaturlig høy anmeldesmengde er tilfeldig eller ikke gitt et bestemt konfidensintervall.

Så lenge tjenestemannen ikke er funnet skyldig i anklagene er han uskyldig. Dette rører ved grunnelementene i rettsikkerheten her i landet. Og man kan ikke vende å vri på dem som det passer en. Du må gjerne spekulere så mye du vil i denne saken, men frem til mannen blir tiltalt og dømt for noen av disse forholdene forblir påstandene dine kun meningsløse spekulasjoner.

 

Om denne politimannen har rasistiske holdninger trenger man strengt tatt ikke se på. Det er nødt å undersøke hvorfor han i en rekke, helt uavhengige saker er blitt anklaget for det samme.

 

Volden som førte til dødsfallet burde uansett ikke aksepteres blant polititjenestemenn.

8718752[/snapback]

 

1: Ingen har så langt i denne tråden kunne dokumetere at tjenestemannen har blitt anmeldt for mer enn ett forhold der angår rasistiske holdninger. Du er velkommen til å bli den første.

 

2: Den ene saken vi kjenner til ble gransket, og det ble ikke en gang tatt ut tiltale. Å benytte denne ene saken i etterkant til å "danne ett mønster" er og blir spekulativt.

 

3: En tjenestemann er tiltrodd det ansvar å ta i bruk en hver nødvendig makt for å skjerme publikum og evt. offer. Inntil det er bevist at polititjenestemannens vurdering av trusselnivået var grovt feilaktig må man annta at situasjonen var av en slik karrakter att dette var eneste løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...