Gå til innhold

Norsk Apartheid - rasisme satt i system


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Uffda http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1770500.ece

Nok et eksempel, eller hva Mr-B(ullshit)?

8537381[/snapback]

Du synes det er godt politiarbeid? :hmm:

 

"Det blir påpekt at punktblødninger, indre blødninger i halsmuskulaturen, samt brudd på skjoldbrusken skjedde som følge av halsgrepet som ble brukt på Obiora, skriver NTB."

 

"Obiora mistet bevisstheten etter at det ble brukt et omstridt halsgrep."

 

Det som sjedde i tillegg, er at etter de hadde lagt ham (bevissløs) i gulvet med hendene på ryggen i håndjern, så setter de seg opp på ham. (slik at han ikke får puste). Neimen ikke rart man dauer av en slik behandling.

 

At saken mot disse 4 politifolka ble henlagt av Spesialenheten for politisaker, fremstår som ubegripelig og en stor skam. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Pricks, det kan vel ikke stemme helt?

 

Det potensielt dødelige halsgrepet som justisdepartementet i 1991 forbød politiet å bruke, er i daglig bruk for å få kontroll på arrestanter. Det fortalte den drapstiltalte politimannen da han i går forklarte seg i retten.

 

Kilde: aftenposten.no

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Vedkommende satte seg visst kraftig til motverge. Dessuten var ikke politifolkene klar over at teknikken de brukte var farlig.

8541362[/snapback]

Du og jeg hadde vel også satt oss til "motverge" hvis noen hadde festet et slik (dødelig) halsgrep på oss? Får man ikke surstoff er det en naturlig refleks å kjempe imot. ;)

Lenke til kommentar
Vedkommende satte seg visst kraftig til motverge. Dessuten var ikke politifolkene klar over at teknikken de brukte var farlig.

8541362[/snapback]

Du og jeg hadde vel også satt oss til "motverge" hvis noen hadde festet et slik (dødelig) halsgrep på oss? Får man ikke surstoff er det en naturlig refleks å kjempe imot. ;)

8542841[/snapback]

 

 

Enig, Hotbox, men apartheidsystemet er visst desverre mer seiglivet enn at enkel logikk skal kunne omgjøre det i første omgang..

 

http://www.utrop.no/art.html?artid=12611&catid=1

Lenke til kommentar

Naturligvis er det, det. Den saken som blir henvist til her er jo aldeles grusom. X-antall politimenn burde ha få problemer med å tukte en person uten å ta kvelertak på han. Saker som denne er jo en stor skam, urettmessig politivold bør naturligvis ikke forekomme.

 

Men jeg vil gjerne se at du begrunner påstanden om at det finnes apartheid i Norge. Hadde forøvrig vært hyggelig med noen kilder som underbygger dette bortsett fra avisutklipp hentet fra internett. For det andre hadde det også vært hyggelig gjort av deg dersom du fant statistisk materiale om hvor mange saker det er av politivold mot innvandrere i Norge kontra hvor mange det er hvor vold ikke forekommer, dette for å underbygge poenget du tidligere har hevdet om at det norske politiet er så forferdelige.

 

Skulle gjerne prøvd å finne noe selv, men eksamenslesning går foran. :]

Lenke til kommentar

MR-B hvis du ikke liker norge, flytt til et annet sted? du har ikke peiling på hva apartheid er, gjør du noe annent enn å rope RASIST hver gang det skjer noe dritt med en person som har farget hud? politiet kvalte ikke den mannen for å holde ham i ro fordi han var svart, men fordi han utgjorde en alvorlig fare for andre?

Lenke til kommentar

Jobba sammen med en lærling som var fra Somalia.

Han brukte ett drøyt kvarter på å fortelle at han ble diskrimminert og trakkasert av politiet.

De stoppa ham i tide og utide bare fordi han var fra Somalia.

 

Litt senere samme dag fortale jeg ham at jeg hadde endelig fått skaffa meg våpentillatelse og skulle kjøpe hagle til småviltjakta.

Da kom han med et spenstig tilbud skjønner dere.

Han kunne da ordne så jeg fikk kjøpt våpen gjennom ham langt billigere, så slapp jeg å betale for våpentillatelse også.

Jeg måtte bare vente til litt senere ut i uke for da slapp kompisen han ut av fengsel for besittelse av våpen og narkotika.

 

Litt selvinnsikt hadde kanskje vært på sin plass... Ser ikke noe merkelig at han blir stoppa i tide og utide jeg... ser det som svært naturlig faktisk.

 

Men, det finnes et apartheid system ja... og det går i disfavør til lovlydige medlemmer av samfunnet... uansett farge, alder og kjønn.

Lenke til kommentar

Har jo skjedd lignende der oppe tidligere også, den såkallte Baidoo-saken, her omtalt i Dagbladet;

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/08/28/277889.html

 

Om det er apartheid, rasisme, eller hva, aner jeg ikke. Uansett virker det helt unødvendig at dette skulle utvikle seg til et voldsomt basketak. Det er omtrent umulig å få dømt en politibetjent, da disse ofte kommer med motanmeldelser.

Lenke til kommentar
Du og jeg hadde vel også satt oss til "motverge" hvis noen hadde festet et slik (dødelig) halsgrep på oss? Får man ikke surstoff er det en naturlig refleks å kjempe imot.  ;)

8542841[/snapback]

Jeg hadde ikke satt meg selv i den situasjonen uansett. Hvis politiet hadde kommet for å arrestere meg hadde jeg latt være å gjøre motstand, så de hadde aldri vært nødt til å bruke mye makt for å få halt meg inn.

Lenke til kommentar
Jeg hadde ikke satt meg selv i den situasjonen uansett. Hvis politiet hadde kommet for å arrestere meg hadde jeg latt være å gjøre motstand, så de hadde aldri vært nødt til å bruke mye makt for å få halt meg inn.

8548180[/snapback]

I likhet med deg, hadde heller neppe jeg havnet i en slik situasjon, da jeg har en rolig og passiv legning. Men det kan finnes grunner til at enkelte mennesker ikke etterkommer politiets ønsker om å "fjerne seg fra stedet" eller er "gjenstridig ved arreststasjon", f.eks. psykisk ustabile personer, folk halveis bevissløse av alkohol/narkotika, eller personer som sterkt følelsemessig mener de har rett i en sak, etc. Jeg er imot at politi i praksis ustraffet kan ta livet av slike personer. Det blir for enkelt å bare "gi faen" i rettsvernet til andre, som ikke er "like smarte som oss to" vel?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det du siterer der underbygger jo det jeg skriver :)

8542750[/snapback]

 

Ordet er faktisk: Forbød ...? Kan det ordet misforståes??

Lenke til kommentar
Det potensielt dødelige halsgrepet som justisdepartementet i 1991 forbød politiet å bruke, er i daglig bruk for å få kontroll på arrestanter. Det fortalte den drapstiltalte politimannen da han i går forklarte seg i retten.

8542419[/snapback]

"Er i daglig bruk" er også ett av ordene der. Jeg ser det slik at politibetjenten ikke nødvendigvis var klar over at det var forbudt (eller kanskje han var det, hva vet jeg), men at han ikke trodde det var farlig siden det var ibruk i dagligdags politiarbeid.
Lenke til kommentar

Jeg stoler ikke evneveikt på politiet, nei. Men politifolk er mennesker, så de kan også gjøre feil; jeg tror neppe politimannen gikk inn for å drepe denne personen. Jeg håper de ikke dreper noen igjen uten god grunn, selv om det er folk jeg gjerne "vil kvitte meg med". Alle har en rett til en tur gjennom saksbehandling og få en rettferdig straff.

 

Fint om du skriver litt mindre sammenhengende neste gang, forresten; jeg hadde ganske store problemer med å forstå deg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg stoler ikke evneveikt på politiet, nei. Men politifolk er mennesker, så de kan også gjøre feil; jeg tror neppe politimannen gikk inn for å drepe denne personen. Jeg håper de ikke dreper noen igjen uten god grunn, selv om det er folk jeg gjerne "vil kvitte meg med". Alle har en rett til en tur gjennom saksbehandling og få en rettferdig straff.

 

Fint om du skriver litt mindre sammenhengende neste gang, forresten; jeg hadde ganske store problemer med å forstå deg.

8550585[/snapback]

 

Jeg er enig i at politiet neppe hadde som formål å drepe, men når likevel arrestanten døde så har vel "noen" gjort en feil ...?

 

Kan være at politiet ikke har gjort det, men de brukte en ulovlig metode, og den bruken burde de faktisk svi for.

Lenke til kommentar
Men det kan finnes grunner til at enkelte mennesker ikke etterkommer politiets ønsker om å "fjerne seg fra stedet" eller er "gjenstridig ved arreststasjon"

Det kan godt være, men da må altså politiet ty til kraftigere metoder. De har også sin egen sikkerhet å tenke på (samt et eventuelt publikum som kan rammes hvis en voldelig forbryter kommer seg løs).

 

Jeg er imot at politi i praksis ustraffet kan ta livet av slike personer.

Det må jo komme an på situasjonen.

 

Ordet er faktisk: Forbød ...? Kan det ordet misforståes??

8550062[/snapback]

Dette var de altså ikke klar over at var forbudt. Faktisk så lærer de visst om dette i Sverige, men ikke i Norge. Etter denne episoden skal man begynne å lære om det også her i landet.

 

Dette viser at det var svikt i systemet/opplæringen. Dermed kan du neppe klandre politimennene som ikke kan bevises å ha handlet mot regler som ikke fantes uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...