Gå til innhold

Norsk Apartheid - rasisme satt i system

Anbefalte innlegg

Og hvor har du det ifra?

Har inntrykk av at det er helt motsatt av hva du sier....

Er det i det heletatt den aller minste sjanse for at noe kan være rasistisk motivert, blir det jo slått stort opp i media.

9239598[/snapback]

Det inntrykket er nok feil. Alt du trenger å gjøre er som oftest å spørre innvandrere. De fleste har i alle fall et par opplevelser som aldri kommer fram til media. Dette er snakk om rasistisk ordbruk fra fremmede eller arbeidskollegaer, lettere voldsbruk sammen med rasistisk ordbruk, uvanlig mistenkeliggjøring fra politiet(Noen ganger med rasistisk ordbruk og vold), og så videre.

I tillegg så har det vært en del avisartikler som har indikert noe om omfanget til mørketallene gjennom enkelthendelser og undersøkelser, som f.eks Bergens Tidenes artikkelserie om rasisme i fjor høst, som fant flere ting relatert til arbeidsliv, politi, uteliv, etc, etc. Disse har som sagt handlet om enkelthendelser eller enkeltundersøkelser, dermed gjør de ingenting mer enn å indikere at det er store mørketall der ute.

Eller så kan man bare høre på arbeidslivshistorier fra diverse lavtlønnede eller kommunale bedrifter for tiden, hvor folk jeg kjenner har hørt ting som at kollegaer venter med røykepausen sin til "pakkisene" er ferdige, eller at de nekter å spise lunsj med en "blåmann". Og hvis man tror at de som kommentarene dreier seg om ikke tar skade av de fordi de ikke er der akkurat når de blir sagt, så er man naiv angående menneskelig psyke.

I det hele tatt, man er forferdelig naiv hvis man tror at det som kommer opp i avisene er mer enn en knøttliten brøkdel av den direkte rasismen i Norge.

9240655[/snapback]

Og andre er utrolig naive om de suger til seg alt som står i avisene som sannhet :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og andre er utrolig naive om de suger til seg alt som står i avisene som sannhet  :tease:

9241510[/snapback]

Skulle den kommentaren handle om meg??

Latterlig!! :lol:

Jeg er konsekvent svært spektisk til media, altfor skeptisk etter mange her på forumet sitt syn(En anklage jeg har fått til og med flere ganger i denne tråden), og jeg prøver så godt jeg kan å lese om de saker jeg interesserer meg for fra flere forskjellige aviser med forskjellige politiske standpunkt og sammenligne, sjekke kilder, og så godt jeg kan sette meg inn i de forskjellige synspunktene om saken.

Så det var skivenbom. Har du noe mer å komme med?

Lenke til kommentar
Og andre er utrolig naive om de suger til seg alt som står i avisene som sannhet  :tease:

9241510[/snapback]

Skulle den kommentaren handle om meg??

Latterlig!! :lol:

Jeg er konsekvent svært spektisk til media, altfor skeptisk etter mange her på forumet sitt syn(En anklage jeg har fått til og med flere ganger i denne tråden), og jeg prøver så godt jeg kan å lese om de saker jeg interesserer meg for fra flere forskjellige aviser med forskjellige politiske standpunkt og sammenligne, sjekke kilder, og så godt jeg kan sette meg inn i de forskjellige synspunktene om saken.

Så det var skivenbom. Har du noe mer å komme med?

9242448[/snapback]

Jasså..... Du er kritisk til alt som blir sagt mot Obiora ja, men alt tyder på at du biter på absolutt all propaganda som vil ha det til at dette og mange andre tilfeller er rasisme...

Klart det finnes rasisme i Norge, som det gjør i alle andre samfunn.... og at det bør gjøres noe med er vel hevet over enhver tvil....

Men problemet blir langt fra mindre av å skrike rasisme hver gang en utlending blir utsatt for noe kriminelt eller voldelig på en eller annen måte..... Det blir heller større.

Lenke til kommentar
Jasså..... Du er kritisk til alt som blir sagt mot Obiora ja, men alt tyder på at du biter på absolutt all propaganda som vil ha det til at dette og mange andre tilfeller er rasisme...

Klart det finnes rasisme i Norge, som det gjør i alle andre samfunn.... og at det bør gjøres noe med er vel hevet over enhver tvil....

Men problemet blir langt fra mindre av å skrike rasisme hver gang en utlending blir utsatt for noe kriminelt eller voldelig på en eller annen måte..... Det blir heller større.

9243375[/snapback]

Jeg har aldri antydet at jeg tror på noe i Obiarasaken. Men jeg tror på ingen måte at politiet er flinke til å etterforske seg selv.

Og som sagt, de aller fleste tilfeller av ekte rasisme i Norge er det ingen som skriker opp over, og intet media som dekker det.

Så bare prøv å avfeie dette med at alle som snakker om rasisme er ukritiske og naive i forhold til media, det kommer ikke til å gjøre deg noe mer troverdig.

Hvis man ser på media med kritisk blikk, sjekker kilder og sammenligner, så er det rimelig klart at selvom media roper rasisme høyt en gang i blant, så underrapporterer de rasismen i Norge. Ikke omvendt.

Hvor vidt Obiarasaken er et eksempel på rasisme har ingen fast formening om.

Lenke til kommentar
Litt off-topic; Er det ikke rasisme hvis en utlendign får en jobb istedenfor meg pga kvotering? Er jo ikke annet enn hudfarge-basert rasisme det heller, så i enkelte tilfeller er nok det norske systemet gjennomført rasistis, men ikke på den måten mange her inne vil fram til!

9243629[/snapback]

Det er et mottiltak mot rasisme. Siden utlendinger med helt de samme kvalifikasjoner har langt mindre sjanse til å få seg jobb enn nordmenn, så bruker staten positiv diskriminering for å jevne det ut. Målet er at den positive diskrimineringen skal stoppe når det er nok av den diskriminerte gruppen i arbeidslivet og som arbeidsgivere at diskrimineringen stopper av seg selv og den positive diskrimineringen er unødvendig.

Kritikere mener at denne taktikken fungerer mot sin hensikt, og sprer diskriminering. Men ut i fra resultatene med positiv diskriminering av kvinner så er det klart at den i alle fall fungerer som den skal. Om den i tillegg lager negative ringvirkninger er vel det som det er mest seriøs debatt over.

Personlig ser jeg ikke på positiv diskriminering som noe heldig tiltak, men har ennå til gode å se noe forslag som kan få like gode resultater.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Litt off-topic; Er det ikke rasisme hvis en utlendign får en jobb istedenfor meg pga kvotering? Er jo ikke annet enn hudfarge-basert rasisme det heller, så i enkelte tilfeller er nok det norske systemet gjennomført rasistis, men ikke på den måten mange her inne vil fram til!

9243629[/snapback]

Det er et mottiltak mot rasisme. Siden utlendinger med helt de samme kvalifikasjoner har langt mindre sjanse til å få seg jobb enn nordmenn, så bruker staten positiv diskriminering for å jevne det ut. Målet er at den positive diskrimineringen skal stoppe når det er nok av den diskriminerte gruppen i arbeidslivet og som arbeidsgivere at diskrimineringen stopper av seg selv og den positive diskrimineringen er unødvendig.

Kritikere mener at denne taktikken fungerer mot sin hensikt, og sprer diskriminering. Men ut i fra resultatene med positiv diskriminering av kvinner så er det klart at den i alle fall fungerer som den skal. Om den i tillegg lager negative ringvirkninger er vel det som det er mest seriøs debatt over.

Personlig ser jeg ikke på positiv diskriminering som noe heldig tiltak, men har ennå til gode å se noe forslag som kan få like gode resultater.

9243698[/snapback]

Diskriminering er diskriminering uansett hvordan du snur på det, og diskriminering basert på hudfarge er rasisme!

Lenke til kommentar

Jeg er svært skeptisk til "positiv diskriminering". Man burde heller jobbe for å fjerne den diskrimineringen som allerede eksisterer istedenfor å innføre mer.

Dette går jo tross alt utover uskyldige folk. Noen ganger må man faktisk innse at man ikke kan snu opp-ned på samfunnet i en håndvending. Man bekjemper ikke urettferdighet ved å være urettferdig mot et annet segment av innbyggerne.

Edit: dette er den samme bommerten som ble begått etter at apartheid-regimet i Sør Afrika falt. De tok også i bruk "positiv diskriminering" (hvite menn havnet automatisk nederst i bunken av jobbsøknader, deretter hvite kvinner, osv.). Resultatet ble at mange hvite som aldri har vært rasister i utgangspunktet følte seg som uskyldige offer for en organisert hevn. Det sier seg selv at dette ikke akkurat bidrar til å øke integrering og medmenneskelig forståelse. Det har vokst fram en ny hvit underklasse i Sør Afrika, samtidig som det fremdeles eksisterer en svart underklasse.

Sorry for digresjon...

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
Man bekjemper ikke urettferdighet ved å være urettferdig mot et annet segment av innbyggerne.

9243791[/snapback]

Generelt så har det vært sivillisasjonen oppfattning av rettferdighet. Øye for øye, tann for tann. Et onde utligner et annet onde. Det er hele idèen bak vårt rettferdighetsbegrep.

Men jeg kan være enig i at det ikke er et godt rettferdighetsbegrep.

I tillegg så kan jeg være enig i at positiv diskriminering ser ut til å måtte lage en motreaksjon fordi det faktisk er diskriminering.

Men på den andre siden.... Skal man bare vente i noen hundre år og se om rasismen, sexismen, og all den andre diskrimineringen går vekk av seg selv?

Lenke til kommentar

9243375[/snapback]

Jeg har aldri antydet at jeg tror på noe i Obiarasaken. Men jeg tror på ingen måte at politiet er flinke til å etterforske seg selv.

Og som sagt, de aller fleste tilfeller av ekte rasisme i Norge er det ingen som skriker opp over, og intet media som dekker det.

Så bare prøv å avfeie dette med at alle som snakker om rasisme er ukritiske og naive i forhold til media, det kommer ikke til å gjøre deg noe mer troverdig.

Hvis man ser på media med kritisk blikk, sjekker kilder og sammenligner, så er det rimelig klart at selvom media roper rasisme høyt en gang i blant, så underrapporterer de rasismen i Norge. Ikke omvendt.

Hvor vidt Obiarasaken er et eksempel på rasisme har ingen fast formening om.

9243581[/snapback]

Har jeg sagt at alle som snakker om rasisme er ukritiske og naive?

Hvis du ser godt etter, ser du at jeg i mitt forrige innlegg skriver at rasisme er reelt problem, som det må gjøres noe med.

Men selv om rasisme er et problem, blir det bare tåpelig å sammenligne det med aparthaeid. Tror du det finnes så mange land i Europa hvor problemet er mindre enn i Norge?

Lenke til kommentar
Nei, man skal selvfølgelig motarbeide diskriminering så godt man kan, på et rettferdig grunnlag.

9243910[/snapback]

Hvordan gjør man det på et "rettferdig" grunnlag, uten å bruke milliarder på etterforskning, overvåkning, og rettsaker?

Og positiv diskriminering er "rettferdig" på et samfunnsmessig nivå. Det er bare grovt urettferdig på et personlig nivå.

Som sagt, jeg er ingen tilhenger av positiv diskriminering, men jeg har ennå til gode å se et bedre forslag(Uten at det å kreve alternativer er noen unnskyldning for å ikke stoppe en praksis hvis den er feil).

Har jeg sagt at alle som snakker om rasisme er ukritiske og naive?

Hvis du ser godt etter, ser du at jeg i mitt forrige innlegg skriver at rasisme er reelt problem, som det må gjøres noe med.

Men selv om rasisme er et problem, blir det bare tåpelig å sammenligne det med aparthaeid. Tror du det finnes så mange land i Europa hvor problemet er mindre enn i Norge?

9243921[/snapback]

Sorry hvis jeg har tillagt deg meninger som du ikke har. Det går fort i svingene.

Jeg tror jeg allerede har uttalt meg om tittelen på tråden for lenge siden. Det jeg mener om den saken er at man kan fint sammenligne Norge og Apartheid, men da lager man en sammenligning hvor Norge kommer ekstra godt ut av det. Det er ikke et apartheid i noen forstand som f.eks Sør-Afrika. Langt derifra.

Angående andre land i Europa så må vi skille mellom problemer med rasisme og rasismen selv. Jeg tror store deler av Europa, særlig de tidligere kolonimaktene, har langt større problemer med rasisme. Det er vanskelig å si imot. De har også langt fler ekstreme rasister.

Men det betyr ikke at Norge har noe mindre rasisme. Jeg tror derimot at Norge har en særdeles utspredd men mindre synlig rasisme, som enkelt og greit er et resultat av at vi alltid har hatt svært lav innvandring, og sjelden har holdt våre asylsøkerkvoter. Dette gjør at vi har hatt relativt liten eksponering til andre kulturer, og derfor har rasismen kunnet overleve på en langt mer omfattende måte. Men så har vi heller aldri hatt så store problemer assossiert med innvandring som andre land i Europa, og derfor har rasismen heller ikke blitt så ekstrem.

Men den veksten av rasisme og synligheten til rasisme i Norge man har sett de siste år, hvor folk ikke lenger er flau over å uttale direkte rasistiske utsagn f.eks på arbeidsplassen, er i mine øyne en veldig skummel tendens, som potensielt kan være enda mer ødeleggende for Norge en for land som har en lenger og mer utbredt historie med innvandring.

Lenke til kommentar
Jeg sier at de kan være påvirket av mange faktorer, og siden vitneutsagnet virker totalt usannsynlig så velger jeg å stille meg skeptisk til det.

Vitneutsagnet virker "totalt usannsynlig" fordi det bekrefter andres vitneutsagn om at vedkommende var rabiat?

Dette har med å gjøre om Obiara løftet en politimann med hver arm å gjøre, ikke hvorvidt han ble rabiat.

Jo, det har nettopp med det å gjøre, fordi vitneutsagnet viser at mannen var voldelig/rabiat.

Om han var rabiat eller ikke spiller forsåvidt ingen rolle

Jovisst gjør det det. En rabiat mann er farlig. En rabiat mann kan utgjøre en fare for politimennene og til og med publikum, og da må man ta i bruk sterkere midler for å hindre at andre kommer til skade.

med mindre man har hele historien fra han ble pågrepet rolig til han ble rabiat. Det er mange ting som kan ha skjedd der

Nei. Man klikker ikke på politiet. Så enkelt er det.

uansett om han løftet politimenn opp med strake armer så døde han av kvelning, så en politimann MÅ ha tatt hendene rundt halsen hans og drept han.

Dette er en uærlig fremstilling av situasjonen. Det ble grukt et grep som politiet kan benytte seg av fordi det ikke er forbudt i Norge.

det at samme politimann som kvelte obiora skal ha banket opp en vaskehjelp fra ghania i 1999

Igjen er du uærlig. Han la henne i bakken står det faktisk i Wikipedia-artikkelen du viser til. Man gjør gjerne det med folk som motsetter seg arrest.

Lenke til kommentar

Til info;

Saken hvor den hardt sårede Ali ble nektet å være med ambulansepersonell i Oslo burde helt klart være med under denne tråden (Norsk Apartheid), men jeg ser at det allerede er laget en tråd på den uakseptable behandlingen Ali fikk... Derfor legger jeg for øyeblikket ikke inn link til saken i denne tråden. Problemstillingen med 'Norsk Apartheid' er desverre likefullt høyaktuell; Noe 'ambulansesaken' i høyeste grad ( i likhet med bl.a. Obiora saken ) er med på å understreke..

Endret av MR-B
Lenke til kommentar
Jeg sier at de kan være påvirket av mange faktorer, og siden vitneutsagnet virker totalt usannsynlig så velger jeg å stille meg skeptisk til det.

Vitneutsagnet virker "totalt usannsynlig" fordi det bekrefter andres vitneutsagn om at vedkommende var rabiat?

Dette har med å gjøre om Obiara løftet en politimann med hver arm å gjøre, ikke hvorvidt han ble rabiat.

Jo, det har nettopp med det å gjøre, fordi vitneutsagnet viser at mannen var voldelig/rabiat.

Om han var rabiat eller ikke spiller forsåvidt ingen rolle

Jovisst gjør det det. En rabiat mann er farlig. En rabiat mann kan utgjøre en fare for politimennene og til og med publikum, og da må man ta i bruk sterkere midler for å hindre at andre kommer til skade.

med mindre man har hele historien fra han ble pågrepet rolig til han ble rabiat. Det er mange ting som kan ha skjedd der

Nei. Man klikker ikke på politiet. Så enkelt er det.

9276216[/snapback]

"Man klikker ikke på politiet" har ingen legal relevans i det hele tatt. Hvis politiets handler uansvarlig på en slim måte at det forårsaker at en person "klikker", så må politiet stå til rette for sine egne handlinger. Hvis de misbruker makt slik at en person dør, enn om personen var rabiat, så må politiet stå til rette for det.

Problemet her er hovedsaklig at i Norge så etterforskes politiet av: Politiet. Det er alt for tette bånd mellom de som etterforsker og de som blir etterforsket, og dette har ledet til feil utfall før og vært hardt kritisert både av norske jurister og utenslandske eksperter i alle år.

Utenom det så får du applaus for dine forsøk på å vri om på settningene mine. God å kverulere er du.

Lenke til kommentar
Saken hvor den hardt sårede Ali ble nektet å være med ambulansepersonell i Oslo burde helt klart være med under denne tråden (Norsk Apartheid)

Det er flere saker der hvite ikke har fått bli med ambulansen. Er dette også rasisme? Hvis ikke, hvorfor teppebomber du forumet med rasismeanklager så snart noen med en annen hudfarge er involvert?

Forøvrig tisset Ali på beinet til den ene ambulansesjåføren. Hvordan fikk han til det? I følge ambulansesjåføren fremstod han som ruset, og at han gjorde det med vilje.

"Man klikker ikke på politiet" har ingen legal relevans i det hele tatt.

Jovisst. Man følger politiets ordre, ferdig med det. Ellers er det å motsette seg arrest, noe som er ulovlig.

Hvis de misbruker makt slik at en person dør, enn om personen var rabiat, så må politiet stå til rette for det.

Ikke hvis maktbruken var akseptabel ut fra situasjonen. De brukte et godkjent grep.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...