Gå til innhold

Norsk Apartheid - rasisme satt i system

Anbefalte innlegg

Er jeg rasist hvis jeg reagerer på et en 16 år gammel jente blir steinet til døde fordi hun ikke likte fetteren hun ble tvangsgiftet til som 15-åring?

Er jeg rasist hvis jeg synes det er feil at det er bare vi nordmenn som må tilpasse oss og være tolerente mot utlendinger som kommer hit til oss frivillig pga at det er uholdbart å bo i sitt eget land, mens alt skal være som før for dem?

Er jeg rasist når jeg synes det er feil at 3.generasjons innvandrere (som da egentlig er like norske som meg selv) ikke snakker norsk?

Er jeg rasist når jeg synes det er feil at sosialklienter (av alle hudfarger) "tjener" mer i måneden enn en som jobber full arbeidsuke (tenker da på at mange får dekket dyre leiligheter, busskort, telefon, innkjøp av møbler osv. i tillegg til livsopphold)?

Er jeg rasist om jeg synes vi bør sende hjem folk som har kommet hit pga krig og elendighet når det har blitt trygt i hjemlandet igjen (dette bør være ifølge FN og ikke bare UD)?

Er jeg rasist når jeg synes det er galt at innvandrere (ekstreme muslimer) krever egne gamlehjem, sykehus og skoler pga at nordmenn er "skitne hunder"? De er her tross alt frivillig, og jeg tviler på at vi ville fått noe slikt i Pakistan...

Hvis svaret er ja på spørsmålene ovenfor vil jeg si jeg er stolt av å være rasist selv om jeg har flere mørkhudede venner som er enige med meg i det som står her...

9195390[/snapback]

Svaret er vel at det kan være du er rasist siden du nevner flere tilfeller som ikke stemmer, og biter deg ekstra fast med alt negativt som har med innvandrere å gjøre.

Det få vet var at Obiara ikke bare var en vanlig innvandrer, men når han ble sint så ble han om til Hulken. Politimennene var jammen heldige som kom seg unna i live.

9190661[/snapback]

Dette har vi diskutert tidligere i denne tråden. Du husker vitnet som sa dette, ikke sant? Nå la visst B-QL til en link om saken også.

Jeg stiller meg skeptisk til vitneutsagnet siden A: Det høres utrolig ut. B: Politiet har tidligere fått folk til å vitne falskt, som i Boomerangsaken.

Eller at disse er overrepresentert i kriminalstatistikken, særlig når det gjelder voldssaker.

9195451[/snapback]

Hva kommer først, høna eller egget?

I tilfellet f.eks Somaliske flyktninger er det klart at de kommer til å bli overrepresentert på kriminalstatistikk, siden mange av dem har svære traumer og Norsk asylpolitikk generelt ikke bruker et øre på behandling og terapi med mindre de blir tvunget.

I tilfellet Politiets holdning til innvandrere så var det vel noen forskere for noen år siden som påstod at Politiet begynte å synes at innvandrere var overrespresentert i kriminalsaker lenge før noe slikt ble vist på noen statistikk, og at de i områder hvor innvandrere ikke er overrepresentert likvel tror at de er det. Ergo en blanding av selektiv hukommelse og rasisme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå snakket jeg om mønsteret i kriminalstatistikken. Men hvis du vil snakke generelt er det sikkert masse mønster en "rasisme"-person vil falle inn under også. Jeg syns fortsatt det er like teit å rope rasisme når vitneutsagn sier noe annet.

9193755[/snapback]

I Norge synes stort sett de fleste at det er teit å rope rasisme utenom i veldig spesifikke sammenhenger. Men det forandrer ikke det faktum at vi er et relativt rasistisk samfunn.

9195195[/snapback]

Jeg prøvde ikke å forandre det "faktumet"? For meg ser det mer ut som en påstand på lik linje med "islam har en relativ drittkultur".

Lenke til kommentar
Jeg prøvde ikke å forandre det "faktumet"? For meg ser det mer ut som en påstand på lik linje med "islam har en relativ drittkultur".

9196881[/snapback]

"Islam har en relativ drittkultur" er en feilaktig påstand siden Islam ikke er EN kultur. Det er en religion brukt i mange kulturer.

Norge er ET land.

Påstandene er ikke på like linje.

Lenke til kommentar
Men det finnes sikkert noen good-cops som ikke er rasister.. joda, sikkert en og annen, her og der som ønsker å skifte jobb..

8195989[/snapback]

Dummeste jeg har lest på lenge. At utlendinger roper rassisme ved den miste ting er noe som plager meg her til lands. Nei galt. Det som plager meg er at idiotene som har sagt noe "rassistisk" tar tilbake det de har sagt. Om det er laget statistikk som viser at 2/3 voldtekter i oslo blir begjort av utlendiger og denne blir publisert i Dagblandet/VG/whatever ropes det rassisme uansett, selv om det ofte stemmer. Så blir det tatt tilbake og det kommer beklagelser i media. Det er ufattelig tullete og irriterer meg grenseløst. Det er lover i norge for å hindre rassisme og arbeidsgivere/etc har ikke andre valg enn å følge de. Sånn sett har innvandrere langt bedre villkår enn hva etniske nordmenn har. Likevel klager de. DET er sånt som får meg til å vurdere å stemme høyreekstreme partier.

Endret av Nyhus
Lenke til kommentar
Ok, jeg kan sette inn et land der istedet da eller at de har relativt mange drittkulturer, men jeg tror du skjønte hva jeg mente.

9197139[/snapback]

Jeg skjønte hva du mente. Jeg bare syntes det var teit.

Men hvis du vil argumentere for at Norge ikke er et relativt rasistisk land så må du bare gjøre det. Jeg har argumentert både i denne og andre tråder for at Norge er et relativt rasistisk land, og mener at jeg har argumentert rimelig bra for mitt synspunkt. Jeg tror derimot ikke at Norge er så rasistisk som det kan virke som her på forumet hvis man hører på argumentene til alle de som skriker "Norge er ikke rasistisk!! Det er bare at utlendingene våre er så kriminelle!".

:roll:

Lenke til kommentar
Jeg skjønte hva du mente. Jeg bare syntes det var teit.

Men hvis du vil argumentere for at Norge ikke er et relativt rasistisk land så må du bare gjøre det. Jeg har argumentert både i denne og andre tråder for at Norge er et relativt rasistisk land, og mener at jeg har argumentert rimelig bra for mitt synspunkt. Jeg tror derimot ikke at Norge er så rasistisk som det kan virke som her på forumet hvis man hører på argumentene til alle de som skriker "Norge er ikke rasistisk!! Det er bare at utlendingene våre er så kriminelle!".

:roll:

9197266[/snapback]

Jeg har verken prøvd å forandre "faktumet" ditt eller argumentere for eller imot. Jeg bemerket bare at mye av generaliserte påstander går begge veier.

Lenke til kommentar
Jeg har verken prøvd å forandre "faktumet" ditt eller argumentere for eller imot. Jeg bemerket bare at mye av generaliserte påstander går begge veier.

9197395[/snapback]

"Relativt rasistisk" er en ekstremt løs generalisering.

Så løs at det faktisk vil være vanskelig å motsi at det er et faktum. Og egentlig poengløst å påstå at det er et faktum. Så det var helt sikkert ikke det mest relevante ordet å bruke.

Men igjen, at noe er en "relativ drittkultur" er ikke det samme, siden "dritt" er en bedømmelse, eller en smaksak, mens rasisme er et fenomen, ikke en bedømmelse.

Så istedet for å gjøre ditt personlige opprør mot generaliseringer på internet, en kamp jeg ønsker deg "lykke til" med å vinne, hva med å bidra med en mening eller noe?

Lenke til kommentar
Det er du som raskest ute med å påpeke andres generaliseringer og du prøver å tillegge meg intensjoner jeg ikke har. Så dette blir for teit til å fortsette med.

9197609[/snapback]

Vær nå ikke så hårsår. Hadde du bare sagt "Nå generaliserer du mye" så hadde diskusjonen vært over med et enkelt "Ja".

Lenke til kommentar
Svaret er vel at det kan være du er rasist siden du nevner flere tilfeller som ikke stemmer, og biter deg ekstra fast med alt negativt som har med innvandrere å gjøre.

Hva er det jeg skriver som ikke stemmer?

Så klart er dette ytterpunkter jeg nevner, og som overalt ellers er den noen få som ødelegger for det store flertallet av innvandrere. Men det gjelder da nordmenn også. Jeg vil ikke si at hele politistyrken er rasister selv om det finnes noen dårlige epler der, eller at Norge er et apartheid-system selv om afghanere blir sendt hjem igjen!

Lenke til kommentar

Hva er det jeg skriver som ikke stemmer?

Så klart er dette ytterpunkter jeg nevner, og som overalt ellers er den noen få som ødelegger for det store flertallet av innvandrere. Men det gjelder da nordmenn også. Jeg vil ikke si at hele politistyrken er rasister selv om det finnes noen dårlige epler der, eller at Norge er et apartheid-system selv om afghanere blir sendt hjem igjen!

9198310[/snapback]

Som 'utlending' i Norge blir man forskjellsbehandlet av både politi, påtalemakten og rettsvesenet;

1. Bevisbyrden er generelt langt lavere når det gjelder å dømme utlendinger som begår kriminelle handlinger enn for nordmenn.

2. Det skal også langt mindre til for at politiet etterforsker 'mistenkelige' personer av 'utenlandsk opprinnelse' for 'mistenkelige' forhold enn når det gjelder 'etnisk norske'..

3. Og straffeutmålingen ved domfellelse er dessuten jevnt over langt høyere/ strengere ved domfellelse av 'utlendinger' enn for 'etnisk norske'...

Endret av MR-B
Lenke til kommentar
Som 'utlending' i Norge blir man forskjellsbehandlet av både politi, påtalemakten og rettsvesenet;

1. Bevisbyrden er generelt langt lavere når det gjelder å dømme utlendinger som begår kriminelle handlinger enn for nordmenn.

2. Det skal også langt mindre til for at politiet etterforsker 'mistenkelige' personer av 'utenlandsk opprinnelse' for 'mistenkelige' forhold enn når det gjelder 'etnisk norske'..

3. Og straffeutmålingen ved domfellelse er dessuten jevnt over langt høyere/ strengere ved domfellelse av 'utlendinger' enn for 'etnisk norske'...

Hvor har du fått dette fra? Har du noen kilder? Dette tror jeg er ting du finner på. Det er rett og slett tull at man trenger mindre bevis for å dømme utenlandske kriminelle enn for å dømme en norsk kriminell.

Lenke til kommentar

Hvor har du fått dette fra? Har du noen kilder? Dette tror jeg er ting du finner på. Det er rett og slett tull at man trenger mindre bevis for å dømme utenlandske kriminelle enn for å dømme en norsk kriminell.

9206400[/snapback]

Sier meg veldig enig med Latskap i den.

Lenke til kommentar
Jeg stiller meg skeptisk til vitneutsagnet siden A: Det høres utrolig ut. B: Politiet har tidligere fått folk til å vitne falskt, som i Boomerangsaken.

Dette er ikke påstander fra politiet, men fra et vitne som uttalte seg til media. Leste du i det hele tatt artikkelen?

Samme vitne er også kritisk til politiet:

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article716423.ece

9206270[/snapback]

Jeg leste artikkelen. Du leste ikke posten min. Jeg har nå uthevet den delen du overså i sitatet.

Lenke til kommentar
Jeg leste innlegget ditt. Det er derfor jeg skriver:

"Samme vitne er også kritisk til politiet"

Fikk politiet ham til å vitne falskt om dette også? Til media? :lol:

9209112[/snapback]

Det skrev du før også. Det eneste jeg har sagt er at jeg stiller meg skeptisk til vitnet.

Hvorfor være skeptisk til vitnet? Utelukkende at politiet tidligere har presset folk til å vitne falskt?

Nei, på ingen måte.

Her er noen grunner til å være skeptisk:

A - Det er lett å forfalske egne minner, og beskrivelsen høres usannsynlig ut.

B - Media har lett for å feilrapportere sitater for å høres mer sensasjonelle ut, og beskrivelsen høres usannsynlig og sensasjonell ut.

C - Politiet har tidligere blitt tatt i å presse folk til å vitne falskt, og beskrivelen høres usannsynlig ut.

D - Beskrivelsen høres usannsynlig ut. Det er svært tungt å løfte to menn på samme tid mens de sloss i mot deg.

Så har du noe mer å le av??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...