Gå til innhold

Afrika går så det suser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
så ser de ikke at Kina er den nye stormakten og kjøper seg inn og er på vei til å ta over store deler av afrika.

8195629[/snapback]

Dette er superaktuelt. Hva er ditt syn på det? Hva mener DU?

Lenke til kommentar
Hva skla du med det?

Syns bare det er problematisk at vesten bare følger med på afganistan, irak og midtøsten og ikke flytter øynene mot resten av verden og dermed går glipp uendelig mange til å tjene gode penger.

8195673[/snapback]

Jeg skal ikke noe med det. Ville bare vite hva du synes. :) Om du synes det var negativt at Kina nå er så tungt inne i Afrika og handler med dem. Men nå tror jeg man må skille mellom hva media følger med på, og hva den økonomiske verden følger med på. Er ikke så mange penger å tjene i Afghanistan, Irak og Midt-Østen liksom.

Lenke til kommentar

Håper du var ironisk med uttalelsen om at det var lite penger i Midtøsten, Irak og Afghanistan KGU :)

Kinas engasjement i Afrika bør sees på med skepsis. Investering er vel og bra, men om de beskytter den på bekostning av menneskeliv så er det å se ned på. Dette er tilfellet i Sudan, i Darfur-konflikten. Clicky

Lenke til kommentar
Ikke mye penger å tjene i irak?

Spør halliburton og si hva de mener du.

Syns bare det er dumt at Norge går glipp av så mange muligheter ved å så ekstremt rette seg ensidig mot de nevnte landene i sin utenrikspolitikk.

8195750[/snapback]

Du nevnte Irak, Afghanistan og Midt-Østen. Det aller meste av disse landene er stengte for store investeringer og muligheter for å tjene penger ift risiko man tar. Dette blir jo peanuts ift markedene i Kina. Halliburton er ETT selskap på FORTUNE 500-listen. Norske selskaper investerer ikke ifølge regjeringens utenrikspolitikk. Det blir gjort på bakgrunn av analyser om vurdering av risiko og fortjeneste.

Lenke til kommentar

Til trådstarter:

Media i norge skriver fint lite om økonomisk vekst i Afrika, fordi folk flest kunne ikke brydd seg mindre. Siden folk gir faen, selger ikke avisene bra med titler som; "Afrika sin BNP firdoblet", men fremmsider med; "SEX AV 10 VOLDTATT I AFRIKA", selger som bare det.

Lenke til kommentar
Vel, er det virkelig slik da? Personlig er jeg ikke interessert i temaer som nevnt ovenfor.

Hvor mye stemmer det egentlig med virkeligheten? Det kan jo virke slik, men det skaper et bilde av at folk er litt patetiske og dumme hvis det er nyheter de faktisk bryr seg om.

8195601[/snapback]

Ei heller er de jeg kaller vennene mine interesserte i sånt, men hvis du har vært litt rundt og farta vet du godt at de ikke er representative for mengden. Folk er patetiske og dumme, og ja, det er nyheter de bryr seg om.

Selvsagt kan du pakke det at Afrika har framgang inn i noe litt mer lettspiselig, slik hadde du kanskje fått en notis et sted. Likevel selger "SEX SEX SEX" på forsiden av avisen mer hver eneste gang, og det er det som betyr noe.

Endret av araziel
Lenke til kommentar

En liten artig ting jeg fant ut med en bekjent her som hadde et prosjekt med å undersøke forskjellen mellom danske aviser og norske aviser var det at norske aviser er ikke så ille egentlig på det når det gjelder å ha sex-relaterte nyhetssaker i sine aviser som våre danske kolleger.

Men on-topic så er det skam at man ikke hører mere fra omverdenen en man egentlig gjør. Det er så vanvittig lite man hører rundt om kring fra f.eks verdenseler som Afrika og Asia at det er rett og slett skremmende.

Lenke til kommentar
Jo fler folk som får det bra (mer velstand), jo mer går det ut over naturen på denne kloden. Se bare på kineserne som bl.a. har fått fart på bilbruken.

8200053[/snapback]

Si det til underernærte mennesker som må drikke kloakkvann og spise innsekter for å holde seg i live i 30 år når de dør av tuberkulose.

Lenke til kommentar
Jo fler folk som får det bra (mer velstand), jo mer går det ut over naturen på denne kloden. Se bare på kineserne som bl.a. har fått fart på bilbruken.

8200053[/snapback]

Si det til underernærte mennesker som må drikke kloakkvann og spise innsekter for å holde seg i live i 30 år når de dør av tuberkulose.

8200197[/snapback]

Det finnes en mellomting.

Lenke til kommentar
Det finnes en mellomting.

Du nevnte kineserne. Det er fremdeles mange kinesere som lever slik WarpX. Enda flere indere lever slik. Er du ikke selv villig til å redusere din levestandard til samme nivå som du selv mener er bærekraftig for jordas 6,5 milliarder mennesker så har du ingen rett til å moralisere overfor fattige mennesker. Det er kvalmt.

Endret av KGU
Lenke til kommentar
Er du ikke selv villig til å redusere din levestandard til samme nivå som du selv mener er bærekraftig for jordas 6,5 milliarder mennesker så har du ingen rett til å moralisere overfor fattige mennesker. Det er kvalmt.

Hmmm hvor var det jeg nevnte at jeg ikke er villig? :p

Og så lenge man lever her i Norge MÅ man ha en viss standard, fordi det er kaldt, mørkt og snø ute. Ja, man kan sikkert bo i igloo, men hva skulle vi levd av her - elg?

EDIT: Jada, man hadde sikkert kunne leve som samene, med rein, lavvo og hele pakka- men da hadde jeg nok selv personlig satt turen til sydligere strøk der maten vokser på trærne.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar
Er du ikke selv villig til å redusere din levestandard til samme nivå som du selv mener er bærekraftig for jordas 6,5 milliarder mennesker så har du ingen rett til å moralisere overfor fattige mennesker. Det er kvalmt.

Hmmm hvor var det jeg nevnte at jeg ikke er villig? :p

Og så lenge man lever her i Norge MÅ man ha en viss standard, fordi det er kaldt, mørkt og snø ute. Ja, man kan sikkert bo i igloo, men hva skulle vi levd av her - elg?

8200592[/snapback]

Du skal ha samme standard som forfedrene dine for 200 år siden. Det er passe for deg. Du er jo en miljøbølle.

Lenke til kommentar

Hmmm hvor var det jeg nevnte at jeg ikke er villig?  :p

8200592[/snapback]

Du skal ha samme standard som forfedrene dine for 200 år siden. Det er passe for deg. Du er jo en miljøbølle.

8200597[/snapback]

Dessverre føler jeg gruppepresset her i landet fra samfunnet (inkludert deg, ja), så er nok nødt til å leve som en "rik" og forurensende bølle :cry:

Lenke til kommentar

Hadde vi ikke hatt biler og hus som vi har i norge kunne vi bare lagt ned hele Norge A/S.

Når det gjelder nyheter fra det store utland er jeg helt enig i at det burde vert mer herfrå. Når jeg leser avisen om morgenen er det 2 ting som intreserer meg de stakkarslige 2 sidene med utenriks og 1 side med tegneserier. Resten av avisen er helt uintresant, stort sett i alle fall.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det som leses i de store tabloid avisene er vel mest ment som lett underholdning, merker en tendens til at mine arbeiskollegaer diskutere Helen Rask sine bryster fremfor vekst i Afrika/Asia :p

Endret av Veed
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...