Gå til innhold

Afrika går så det suser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tja. Må i såfall være deler av Afrika.

8192768[/snapback]

Hvorfor dette "tja"?

8192770[/snapback]

Fordi det skal mye til for at alle landene i hele Afrika skal ha stor økonomisk vekst på samme tid. Men det er selvsagt mulig at gjennomsnittet for hele kontinentet peker oppover.

Lenke til kommentar
Tja. Må i såfall være deler av Afrika.

8192768[/snapback]

Hvorfor dette "tja"?

8192770[/snapback]

Fordi det skal mye til for at alle landene i hele Afrika skal ha stor økonomisk vekst på samme tid. Men det er selvsagt mulig at gjennomsnittet for hele kontinentet peker oppover.

8192824[/snapback]

Ja, det var ett land (av 50) som ikke hadde økonomisk vekst i fjor. Zimbabwe med den gale Mugabe ved makten. Har du lyst til å høre om de andre dusinvis av landene eller er du bare interessert i å få bekreftet dine fordommer om det håpløse svarte kontinentet som bare består av krig, sultkatastrofer, stagnasjon og elendighet? Media forer deg ikke nok med det synes du?

Lenke til kommentar
Ja, det var ett land (av 50) som ikke hadde økonomisk vekst i fjor. Zimbabwe med den gale Mugabe ved makten. Har du lyst til å høre om de andre dusinvis av landene eller er du bare interessert i å få bekreftet dine fordommer om det håpløse svarte kontinentet som bare består av krig, sultkatastrofer, stagnasjon og elendighet? Media forer deg ikke nok med det synes du?

Så bra! Jeg er ikke opptatt av å bekrefte fordommer, jeg er bare opptatt av sannheten. Koselig å høre at Afrika er på vei opp i verden.

"Africa's real GDP grew by 4.6 per cent in 2004, the highest in almost a decade, up from 4.3 per cent in 2003. ... [this] reflects a continued upward trend since 1998. Unfortunately, the growth has so far not been translated to employment creation or poverty reduction." - United Nations Economic Commission for Africa (ECA)"

Africa Focus

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar

Så bra! Jeg er ikke opptatt av å bekrefte fordommer, jeg er bare opptatt av sannheten. Koselig å høre at Afrika er på vei opp i verden.

"Africa's real GDP grew by 4.6 per cent in 2004, the highest in almost a decade, up from 4.3 per cent in 2003. ... [this] reflects a continued upward trend since 1998. Unfortunately, the growth has so far not been translated to employment creation or poverty reduction." - United Nations Economic Commission for Africa (ECA)"

Africa Focus

8192832[/snapback]

Hva er det med deg?

Lenke til kommentar
Hva er det med deg?

Jeg sa at det var gledelige nyheter, og jeg siterte en kilde med link til under som bekreftet den økonomiske fremgangen. Skjønner ikke helt hva du spør om.

8192842[/snapback]

OK, vet ikke om jeg skal tro på det, men greit nok jeg lar tvilen komme deg til gode. Du brukte gammel statistikk, og som nedvurderte Afrika betydelig og det virket som du bevisst forsøkte å sette Afrika i et dårligere lys. Beklager om du ikke bevisst forsøkte på det.

Lenke til kommentar

Om du har egen statistikk eller kilder som viser til bedre fremgang, så kan du jo legge frem de da, du har jo enda ikke gitt noen kilde for at det går om "det suser". Hva er det du vil diskutere? Hvorfor redaksjoner i Norge ikke finner Afrikas økonomiske fremgang for nyhetsstoff som vil selge flere aviser? CNN World har flere ganger daglig reportasjer fra Afrika-kontinentet som ofte fokuserer på fremgang i økonomi. At Aftenposten eller TV2 ikke finner det så voldsomt aktuellt kan jeg ikke si jeg er overasket over. Norske medier har vel først og fremst fokus på hva som skjer i Norge, og hva som skjer utenfor som påvirker Norge, men det kunne kanskje være noe for "Nyhetskanalen" å begynne med ettersom sist jeg så på den reprisekanalen, så manglet de nyhetssaker.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Om du har egen statistikk eller kilder som viser til bedre fremgang, så kan du jo gjøre det da. Hva er det du vil diskutere? Hvorfor redaksjoner i Norge ikke finner Afrikas økonomiske fremgang for nyhetsstoff som vil selge flere aviser? CNN World har flere ganger daglig reportasjer fra Afrika-kontinentet som ofte fokuserer på fremgang i økonomi. At Aftenposten eller TV2 ikke finner det så voldsomt aktuellt kan jeg ikke si jeg er overasket over. Norske medier har vel først og fremst fokus på hva som skjer i Norge, og hva som skjer utenfor som påvirker Norge, men det kunne kanskje være noe for "Nyhetskanalen" å begynne med ettersom sist jeg så på den reprisekanalen, så manglet de nyhetssaker.

8192851[/snapback]

Ja, jeg er interessert i å diskutere hvorfor norsk media ikke vier det noe oppmerksomhet i det hele tatt. Hvor mange nordmenn er klar over fremgangen som blir gjort i Afrika nå? Folk er totalt uvitende og tror kontinentet er i fullstendig stagnasjon med krig og sult fordi de eneste gangene Afrika er interessant for norsk media er en eller annen mulig sultkatastrofe eller krig. Hva tenker folk når man sier Afrika?

Jeg sier ikke at norsk media først og fremst skal ha fokus på Afrika, selvsagt har de mest fokus på Norge, men at de ihvertfall burde PRØVE å melde BALANSERT om det som skjer på kontinentet og vie det mer oppmerksomhet. Norske medier er EKSTREMT opptatt av hva som skjer mellom israelerne og palestinerne på det knøttlille området de driver på som er mindre enn Hedmark fylke, der blir hver eneste lille begivenhet meldt om, uten at jeg kan se at dette påvirker Norge i det hele tatt. Så det er ingen unnskyldning for ikke å melde om langt viktigere og POSITIVE ting i Afrika.

Lenke til kommentar

Vel mannen i gata er ikke den eneste som ikke er informert om utviklingen av de forskjellige landene rundt om i verden, Her er en fin presenasjon som viser litt av kunnskapsnivået på universiteter og hvordan å gjøre data mer tilgjengelig og illustrativt. (Kudos til tråden: Dokumentarer på nett)

Israel - Palestina konflikten fatter vel først og fremst interesse pga. Osloavtalen og andre norske engasjementer i regionen gjennom tidene. Afrika er mer distansert i norsk bevissthet og engasjement, som kan være en faktor for hvorfor redaksjonen ikke finner det gunstig å rapportere om det. Aviser blir vel det beste stedet der redaksjoen kan gjøre større fokus på Afrika-kontinentet sin utvikling. Der kan lesere som fatter interesse selv velge å legge fokus på saken. I TV-nyheter så beslaglegger en alles oppmerksomhet når en kjører en sak, og det er vel derfor det er i større interesse å finne saker som treffer størst demograf.

Lenke til kommentar
Vel mannen i gata er ikke den eneste som ikke er informert om utviklingen av de forskjellige landene rundt om i verden, Her er en fin presenasjon som viser litt av kunnskapsnivået på universiteter og hvordan å gjøre data mer tilgjengelig og illustrativt. (Kudos til tråden: Dokumentarer på nett)

Israel - Palestina konflikten fatter vel først og fremst interesse pga. Osloavtalen og andre norske engasjementer i regionen gjennom tidene. Afrika er mer distansert i norsk bevissthet og engasjement, som kan være en faktor for hvorfor redaksjonen ikke finner det gunstig å rapportere om det. Aviser blir vel det beste stedet der redaksjoen kan gjøre større fokus på Afrika-kontinentet sin utvikling. Der kan lesere som fatter interesse selv velge å legge fokus på saken. I TV-nyheter så beslaglegger en alles oppmerksomhet når en kjører en sak, og det er vel derfor det er i større interesse å finne saker som treffer størst demograf.

8192866[/snapback]

Takk for linken. Den var fin.

Tror ikke grunnen til at israel-palestina-konflikten på det knøttlille området deres får så absurd mye oppmerksomhet pga den utdødde Osloavtalen og norsk engasjement. Norge har drevet med engasjement og fredsforhandlinger mange steder både i Afrika og resten av verden, i Sudan, Uganda, Colombia, Sri Lanka, Fillippinene osv, uten at det har vært i nærheten av å sette disse konflikter på medias dagsorden slik som Israel-Palestina-konflikten. En brøkdel av dekningen om den konflikten hadde holdt i massevis, så relevant for nordmenn er den overhodet ikke. Man vil se sult og krig i Afrika. Det er en skam.

GABON

IMF boss predicts Africa to hit over 5 percent growth in 2007

Posted Thu, 11 Jan 2007

Libreville – International Monetary Fund (IMF) managing director Rodrigo de Rato has said economic growth in sub-Saharan Africa would probably be higher than 5 percent in 2007 for the third year running and that the prospects were also good for next year.

He made the statement while addressing Central African leaders Omar Bongo Ondimba of Gabon, Denis Sassou Nguesso of Congo, François Bozize of the Central African Republic and Fradique de Menezes of Sao Tome and Principe at the Gabonese state house Tuesday.

The IMF boss further noted that except for Zimbabwe, the average inflation on the continent is lower than 10 percent, the lowest in 25 years.

Link

Mobile phone use in Africa is growing faster than anywhere else in the world, according to a report.

Link

March 2, 2007—Ghana fetes 50 years of independence on March 6, but the next decade may give one of the best-performing countries in Sub-Saharan Africa more reason to celebrate.

The last five years brought higher economic growth (6.2 percent in 2006), after a steady two decades of moderate 4 percent growth. Inflation is lower (10 percent, down from 40), and so are interest rates (15 percent, down from 30), and poverty (33.4 percent in 2005, down from 39.5 percent in 2000, and 51.7 percent in 1990).

Those statistics, combined with strong improvements in business climate and the democratic process, civil liberties and freedom of the press, indicate Ghana may be able to halve poverty before 2015.

Link

Doing Business Report 2007 - Africa among Top Three Reforming Regions

Link

WASHINGTON, October 30, 2006 - WASHINGTON, October 30, 2006- Many African countries, including Senegal, Mozambique, Burkina Faso, Cameroon, Uganda, Ghana and Cape Verde, have lifted significant percentages of their citizens above the poverty line and might well be on course to meeting the income poverty Millennium Development Goal (MDG) target of halving poverty by 2015, according to a World Bank report released here today.

"Africa is today a continent on the move, making tangible progress on delivering better health, education, growth, trade and poverty-reduction outcomes," said Gobind Nankani, the World Bank Vice President for the Africa Region. "Gross primary enrollment rates as a share of the relevant age group - a standard indicator of investment in the poor - shot up to 93 percent in 2004 from 72 percent in 1990, contributing to a rise in literacy rates from 50 percent in 1997 to 65 percent in 2002," explained John Page.

Link

Afrika går så det suser! Den negative økonomiske trenden med stagnasjon eller sågar tilbakesteg i en del land er snudd helt utover på 90-tallet, og kontinentet opplever nå en sterk og økende vekst. Land som Angola og Mozambique og Ghana er rene TIGER-ØKONOMIER, men veksten er bredt basert over hele linja i Afrika. Stort sett samtlige av Afrikas land hadde høyere økonomisk enn Norge i 2006. La oss håpe Afrika fortsetter den gode trenden! De økonomiske utsiktene er lysere enn noen gang!

Endret av KGU
Lenke til kommentar
Hvorfor er det ikke fokus på dette? Blir det for kjedelig?

8192714[/snapback]

Kort svar. Ja.

Som du vet er det de færreste som overhodet er opptatt av "store" nyheter. Vi er mer interesserte i hvilken kjendis som har tatt boobjob eller hva Sven Høiby har gjort nå. I tillegg til utleverende sladder, spesielt med seksuelle undertoner, liker vi å lese/se ting som omhandler katastrofer, gjerne med eksplisitte bilder.

Hvis du er oppegående nok til å få med det hva som skjer i Afrika nekter jeg å tro at du ikke er oppegående nok til å allerede vite det meget godt. Men som er frustrert "WAKE UP PEOPLE!" skjønner jeg vel hvorfor du spør.

Lenke til kommentar
Som du vet er det de færreste som overhodet er opptatt av "store" nyheter. Vi er mer interesserte i hvilken kjendis som har tatt boobjob eller hva Sven Høiby har gjort nå.

Vel, er det virkelig slik da? Personlig er jeg ikke interessert i temaer som nevnt ovenfor.

Hvor mye stemmer det egentlig med virkeligheten? Det kan jo virke slik, men det skaper et bilde av at folk er litt patetiske og dumme hvis det er nyheter de faktisk bryr seg om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...