Gå til innhold

Hjelp til styring


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har satt opp et heller avansert stykke overvåkning av privat hus(kun privat eiendom). Så har det seg slik at kameraene er alt for dårlige. For og løse dette har jeg gått til innkjøp av noen rimelig kraftige IR lamper.

 

Men, MEN, det er et stort problem, fordi, det har seg slik at en IR lampe er veldig DYR, og derfor kan den ikke styres via datamaskinen, fordi jeg ikke har peiling på hvordan jeg skal koble det. Det er også et stort minus at det som er motion detection slår ut omtrent hele tida pga de store kontrastene som oppstår på området som filmes... Selv når sensitiveten er 0 og treshold 99.

 

På datamaskinen har jeg heldigivis gått til innkjøp når jeg kjøpte den, av et kontrollkort som gjør at jeg er i stand til og styre og få inputs fra andre kilder, og siden utelampene på hytta ikke slår ut når det snør, er skiftende vær etc, så har jeg gått til innkjøp av noen analoge IR sensorer.

 

Disse er på 230 V/AC.

 

Så kommer jeg til kjernens problem, hvordan får jeg gjort 230 V/AC til noe som datan kan forstå? Jeg har vært borti printerporter og den skiten der, men nå har jeg altså et slikt kort.

 

Kortet har både Digital In(4 inn for sensor og en common ut) og Digital Out(4 ut og en common inn). Med digital out håper jeg og reversere det jeg vil gjøre med digital inn, dvs og aktivere IR lampene.

 

Jeg har sett for meg en løsning som er som følger:

På IR sensoren: Koble 230 VAC som vanlig og koble denne videre til en kontaktor, da vil jeg få gjennomslag ved strømgjennomgang og kan da forhåpentligvis få signal nok gjennom vanlig "gjennomgang" til at det blir utslag og at datamaskinen registrerer det som et signal.

 

Grunnen til at jeg vil ha det gjennom datamaskinen er at jeg har fjernstyring av hele sulamitten, tar jeg det gjennom datamaskinen, vil jeg kunne skru på IR lampa, selv om det ikke er aktivitet, for og sjekke tilstanden.

 

På Digital Out vil jeg altså reversere, bruke spenningen ut av portene, til og skru på IR lampa.

 

Jeg har tilgang til både etsebad for laging av printkort og diverse utstyr.

 

Jeg har også noen dataark, som jeg har lagt til både ved tekst og bilde under for lettere forståelse av spesifikasjonene:

 

Digital Input:

Digital Input(DI) : for sensor input
Number of channel : 4 ?
?
Type : Relay Type, Voltage Type
► Input Requirement(ON)
Voltage Type : Min : 3V, Typ : 5V, Max : 12V
Relay Type : Min : 0Ω, Max :170Ω
► Sensor input value changes according to DI Type(Voltage / Relay) & External Sensor Type (Normal Open / Normal Close). Please check the value of 0(L)/1(H) after S/W(Application) setting.
ex) For Relay Type & Normal Open Sensor, it shows on SW
Normal => 0(L), Sensor working => 1 (H)
For Relay Type & Normal Close Sensor, it shows on SW
Normal => 1(H), Sensor working => 0(L)

 

Digital Out:

Digital Output(DO) : for relay out
Number of channel : 4
Output Type : relay
Absolute Max. Ratings of Relay : 125V, 0.5A, 30W
Relay Type: set as Normal Open
Default: set as OFF on S/W

 

dataarkal1.jpg

 

J4 og J5 saker:

DI 1-4 Terminal Block(J4)
This is a connector to input DI signals from external. From the above, CH1, CH2, CH3 and CH4 are ports to input DI signals and the bottom is a common port. When the common pin is connected to a channel port by sensor or switch, it is possible to see the sensor or the switch ON/OFF on S/W.

DO 1-4 Terminal Block(J5)
This is a connector to output DO signals to external. From the above, CH1, CH2, CH3 and CH4 are ports to output DO signals and the bottom is a common port. DO signals are controlled by S/W. When DO is turned ON, the channel port which was operated by the relay switch of capture card is connected to common port

 

Hvis du ikke er så snill at du hjelper meg med eventuelle forklaringer, kan du hinte i riktig retning?

 

Lurer du på mer informasjon om kortet eller foreslår andre sensorer etc, bare svar, jeg er veldig takknemmelig for alle svar :-)

 

Takk for all hjelp :D

 

Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis de 230V sensorene dine har potensialfritt kontaktsett på utgangen er det bare å koble kontaktsettet der sensorene er tegnet inn, hvis den gir en 230V spenning ut på en utgang bruker du den bare til å trekke et lite rele (kontaktor). Kontaktsettet på releet kobler du så på samme måte som i forrige alternativ.

 

Vet ikke hvor mye lampene dine trekker, men hvis det overstiger noen av dataene på utgangskortet (125V, 0.5A, 30W), må du også koble disse via rele.

 

Som alternativ til de sensorene du har valgt kunne du vel ha brukt vanlige PIR-detektorer som brukes i alarmsystemer, disse er jo ganske billige også hvis jeg ikke husker feil og gå på 12 eller 24V som er litt greiere å leke med om man ikke er elektriker...

Endret av LightSabre
Lenke til kommentar
Hvis de 230V sensorene dine har potensialfritt kontaktsett på utgangen er det bare å koble kontaktsettet der sensorene er tegnet inn, hvis den gir en 230V spenning ut på en utgang bruker du den bare til å trekke et lite rele (kontaktor). Kontaktsettet på releet kobler du så på samme måte som i forrige alternativ.

 

Vet ikke hvor mye lampene dine trekker, men hvis det overstiger noen av dataene på utgangskortet (125V, 0.5A, 30W), må du også koble disse via rele.

 

Som alternativ til de sensorene du har valgt kunne du vel ha brukt vanlige PIR-detektorer som brukes i alarmsystemer, disse er jo ganske billige også hvis jeg ikke husker feil og gå på 12 eller 24V som er litt greiere å leke med om man ikke er elektriker...

8192556[/snapback]

 

Potensialfritt kontaktsett? Det er 3 koblingsalternativer på de 230 V sensorene, en brun, en blå og en svart, i den rekkefølgen. det står L ved brun og svart, og blå er N. Jeg trekker da en konklusjon på at dette er "bryter" tilkoblingene, dvs at jeg bruker brun og blå på på inn fra stikkontakten og; blå og svart til releet.

 

Lampene må nok styres via et rele de også.

 

Vanlige PIR detektorer, lik dem jeg har funnet, holder ikke mål, vi skal måle 14 meter i en skråning/sti, og de PIR detektorene vi har funnet, kan kun klare opptil 10 innendørs.

 

 

 

Hva slags releer tror du jeg kan bruke?

Lenke til kommentar
Potensialfritt kontaktsett?  Det er 3 koblingsalternativer på de 230 V sensorene, en brun, en blå og en svart, i den rekkefølgen. det står L ved brun og svart, og blå er N. Jeg trekker da en konklusjon på at dette er "bryter" tilkoblingene, dvs at jeg bruker brun og blå på på inn fra stikkontakten og; blå og svart til releet.

8196136[/snapback]

Virker logisk, mer kan jeg ikke si uten mere informasjon.

her kan du bruke noen små 230VAC releer da disse ikke skal bryte noe særlig strøm.

 

Lampene må nok styres via et rele de også.

8196136[/snapback]

Som jeg skrev i forrige post så kommer det an på spesifikasjonene på lampene dine. Trenger du rele er vel det letteste å bruke 12VDC releer siden du har 12VDC tilgjengelig i PCen.
Lenke til kommentar
vil de 12 VDC releene klare 230VAC gjennom lederne ?

8199501[/snapback]

Reléer består av helt separerte spole og kontaktsett. Du må bare passe på at oppgitt spenning på spolen matcer spenningen den blir tilført, og at oppgitt maks spenning/strøm på kontaktsettet ikke er lavere enn det det skal bryte.

(lampene bruker mindre enn 125V, 0.5A, 30W så kan du bruke utgangsreléene som er på kortet ditt)

Lenke til kommentar

Hver av lampene bruker 230V, 300W ellerno, så jeg må nok bruke det fra en annen kilde.

 

Kan du hjelpe meg i riktig retning med releene? Jeg veit kun om 1 sted som kan ha de, og det er Elfa, nå finner jeg ingen ringe ting der, er en stund siden jeg rota med elektronikk sist og =/

 

^^

 

Takk for hjelpen så langt, setter stor pris på det =)

 

Rune :-D

Endret av TheFlyingCorpse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...