Borgy246 Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Noen som kjenner til om Asterisk telefonserver kan koble opp mot noen sms-sentral i Norge via "vanlig" telefonlinje og få sendt avgårde sms til mobiltelefon, f.eks i Telenor eller Netcoms nett? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Ikke etter det eg kjenner til. Eg regner med at du vil sende direkte gjennom telenor/netcom sitt nett som en tjenestetilbyder, og ikke gjennom ett eget abn. telefon? Det finnes flere andre metoder. Siste utgavene skal kunne bruke en mobiltelefon via blåtann som egen linjetype/kanal og deretter også kunne sende sms via denne. Har hørt "rykter" om at asterisk kan sende sms via isdn linja, men dette vet eg ikke om er mulighet for i det norske linjenettet engang. Man kan installere egne programmer på sentralen som utnytter en tilkoblet mobiltelefon til å sende/motta meldinger med. Dette finnes det flere både små og store, gratis og dyre løsninger på. Man kan evnt lage programmer/scripter som utnytter andre betal/gratis-tjenester på nett via enkle http-adresse strenger. Spørsmålet går vel litt mer på hva du ønsker å oppnå, hvordan du vil oppnå det og evnt hvilke budsjett man har. Lenke til kommentar
talisar Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 I 2001 fungerte det ihvertfall å ringe opp telenor sin sms sentral med modem og sende av gårde sms'er,vet ikke om dette går lenger. På jobb bruker vi en løsning fra SYSMAN som fungerer ganske bra. Et adapter som har eget sim-kort og er koblet til en pc med server og diverse klientprogrammer som kan brukes til å sende avgårde sms'er. Enkelt å programmere egne løsninger og det holder å dumpe en xmlfil på et filshare så fyker det av gårde Lenke til kommentar
Borgy246 Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2007 Dette er i første omgang for uttesting og sondering av muligheter - stort sett privat bruk. Funker det så kan det være snakk om bruk i mer profesjonelt henseende. Budsjettet er i starten minimalt, null på investering. Regner kun med tellerskrittene det koster å teste det ut. Scripts som utnytter allerede eksisterende gratis-tjenester...høres jo smart ut, finnes det er ferdiglaga scripts/programmer å få tak i? At det gikk an i 2001 kjenner jeg til, testet ut noe liknende med min nokia communicator hvor jeg brukte modem-oppringing til sentralen. Nå har ikke jeg så mye peiling, men er det ikke en liknende måte alle mobiltelefonene "ringer" opp en sentral og sender avgårde sms'er? Altså det man da trenger er rett protokoll, nummer til sentral og det som måtte trengs av autorisasjonsinfo? Noen med et mobilkort som kan cappe kommunikasjonen mellom sentralen og kortet idet det sendes en sms? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå