Gå til innhold

Digital lydutgang på bærbar?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg ny bærbar som jeg skal bruke koblet opp mot mitt hjemmekinoanlegg.

Lurer i den forbindelse om det er mulig å koble seg digitalt fra laptop`en til hjemmekino forsterkeren.

Har tenkt på en Fujitsu/Siemens Amilo Xi-1546. Der sto det på databladet at den hadde 7,1 lyd ut via hodetlfutgangen (SPDIF). Funker denne som en digitalutgang som kan kobles i hjemmekinoforsterkeren min?

En annen ting jeg lurte på var bildedelen. Laptopèn har DVI utgang til bilde. Finnes det overgang fra DVI til HDMI eller komponent sånn at jeg kan få bilde på plasmaen fra laptopèn? Har ikke DVI inngang eller VGA inngang på min Pioneer 43" plasma

Setter veldig stor pris på om noen kan hjelpe meg med dette, dette har skapt stort hodebry for en som ikke har så mye greie på dette her :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Digital lydutgang via Hodetelefon-utgangen kan være både optisk og elektrisk, faktisk begge deler i samme uttaket, men du trenger som regel et adapter for optisk. Det er ca like stort som hodetelefon-pluggen (3,5mm plugg) og har Toslink i andre enden.

For elektrisk skal det faktisk være nok å bruke en vanlig dobbel mono RCA til Phono 3,5mm stereo plugg. Da skal du ha SPDIF ut på en av RCA'ene (tror det er den hvite)

Hadde selv en Amilo M1437G som skulle ha SPDIF, men jeg klarte ikke tross iherdig innsats å få ut digital-lyd av denne, og jeg er ikke den som gir opp lett.

Er enkelt å konvertere DVI til HDMI via standardiserte adapter-plugger, men du vil neppe få det med HDCP, med mindre det er en CryptoWorks chip i maskinen, noe jeg betviler, så du kan neppe enkelt spille av f.eks HD DVD på plate fra studioene, men vanlig signal burde gå helt fint. Hvis du ikke finner oppløsningen som passer for skjermen sin, søk i google etter powerstrip.

Endret av tole
Lenke til kommentar

Takker for hjelpen! Da får jeg prøve å kjøpe meg en overgang fra minijack til Toslink, jeg regner med at Toslink er den vanlige optisk digitale kabelen som brukes mellom f.eks dvd spiller og forsterker? Hadde ingen anelse at dette fantes, det var derfor vanskelig for meg hvordan det kunne ordnes :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...