Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Filmvisning stopper maskinen

Anbefalte innlegg

Her har jeg et virkelig pussig problem som jeg verken har hørt beskrevet om tidligere eller har sett før nå, så tilgi meg om jeg ikke aner selv helt hvordan jeg skal beskrive det.

Jeg kjøpte inn et nytt grafikkort til hovedmaskinen min, monterte det og startet opp maskinen. Etter at windows hadde funnet seg frem til driveren (fra geforce til geforce bruker å gå greit) oppførte maskinen seg helt fint. En test med 3DMark05 ga riktignok bare ca 2000 poeng, men det var ikke så veldig kritisk ettersom det er en score jeg var vant med fra det tidligere skjermkortet, et Geforce 6800GT. Greit nok. Så spiller jeg litt spill, nemlig DoD:S (Half-Life 2 mod) og synes det ihvertfall ikke går så mye treigere enn det skal, mens Anarchy Online lagger litt. Det kan rikstignok komme av mye, så jeg fester meg ikke med det.

Så kommer problemet. Jeg skal se film/tv-episode og klapper inn en episode fra Babylon5 for bare å starte med noe. Lyd kommer faktisk helt klart, mens avspilleren (VLC) ikke åpner seg noe mere enn hva den gjør om man starter programmet. Hmmm, jaja tenker jeg og skal lukke den. Musa beveger seg som den skal, glatt og fint, men det skjer ikke noe om jeg prøver å avslutte programmet. Så prøver jeg ctrl-alt-del. Ingen reaksjon.

Maskin, hils på resetknapp, resetknapp hils på maskin. Klikk.

Så var det å feilsøke da.

1) Problemet gjør seg gjeldende i alle videoavspillingsprogrammer.

2) Om filene ligger lokal eller på en filserver spiller ingen trille.

3) Jeg klarer ikke å registrere noen økt bruk av CPU, rett og slett fordi maskinen ikke klarer å oppdatere noe som skjer.

4) Nye drivere hjelper ikke.

Er det noen som har et forslag på hva det kan være? Jeg skal kople opp en testmaskin for videre testing av problemet, men om noen har noen forslag tar jeg gjerne imot det.

Maskinen er som følger:

HK: ASRock 939A8X-M Socket 939

CPU: AMD 4200 X2 (939)

RAM: Tvinmos DDR 2048MB (2x1024)

GPU: Gainward GeForce 7600GT 256MB

PSU: Fortron 350W

edit: har akkurat skiftet tilbake til det gamle kortet, og nå fungerer filmvining helt ypperlig. Fant også ut i samme slengen at Strømforsyningen bare er på 350W, men om det skulle være problemet skulle da det ha vist seg i 3Dmark eller i spill?

Endret av meitemark
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har du prøvd ny PSU?hørres ut som det er det som er problemet

8194655[/snapback]

Det er akkurat det som ikke høres ut som problemet, siden jeg ikke kan skjønne at en 4 sekunders videosnutt skal kreve med guffe enn 3 timer med DoD:S.

Nå har jeg sjekket på en annen maskin, og der fungerte det flytende, så jeg må nok teste om PSU er den gale biten også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...