Gå til innhold

Lære seg banjo uten å kunne spille gitar?

-Teddy-

Anbefalte innlegg

Vel, jeg syns "alle" kan spille gitar for tiden. Ikke for det, glad i gitar, men jeg har ikke noen motivasjon til å lære det. Banjo derimot, det kunne jeg godt tenke meg å klempre litt på! Er et stort bluegrass/bluebop (m.m.) fan.

Alt jeg kan om instrumenter er en "H-blokk" jeg dæljet løs på i musikkbarnehagen og litt av "The Shadows - Wonderful land" på gitar... Har en gitarfrelst kompis av meg som har spilt i noen år. Rimelig god på diverse låter, han har også prøvd å lære meg diverse gitargrep uten videre hell.

Til saken:

Kan jeg lære meg å spille banjo uten å måtte gå veien om gitaren?

Hva koster en grei banjo?

Noen nettsteder jeg bør vite om?

Teddy - optimist.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

selvfølgelig kan du gå rett til banjo, men det er også letter hvis du kan gitar fra før..

har ikke sett så mange banjoer på nett, men i musikkbutikker har ett par stykk

Lenke til kommentar
selvfølgelig kan du gå rett til banjo, men det er også letter hvis du kan gitar fra før..

har ikke sett så mange banjoer på nett, men i musikkbutikker har ett par stykk

8191864[/snapback]

Vil nok foreslå at du lærer deg gitar først. Da er det så utrolig mye lettere å lære andre strengeinstrumenter, inkludert banjo. TROR ikke at Banjo er helt lik sånn hva tonene på div. strenger angå (tror det er litt samma som fiolin).

Lærer du deg Gitar har du kjempelett for å lære bass( komer liksom a seg selv), Piano(mye som er likt) og mange andre instrumenter, så go for it. :thumbup: Jeg vil lære trombone jeg... :(

Lenke til kommentar

Har snakket med Terje Kinn (Norges banjoguru) og har fått vite det jeg hovedsaklig lurte på.

Om noen skulle søke opp denne tråden er dette infoen jeg fikk:

Trenger ikke å lære gitar først. Styre unna Fender-banjoer. Morgan og Deering Goodtime er bra (noen). Boka "Earle Scruggs and the Five String Banjo" er det beste stedet å begynne å lære seg banjo.

:)

Lenke til kommentar
Å lære banjo uten gitar er jo ikke værre enn å lære gtar uten banjo.  :ermm:

8202906[/snapback]

Tror evenT har et poeng her. Gitar er så selvfølgelig at folk ikke tenker omvendt. Vil tro det er hip som hap hva du lærer først, og skulle du finne på å lære det andre instrumentet senere vil det da bli lettere, om enn det er gitar eller banjo...

Altså at det er lettere å lære banjo om du kan gitar, og det er lettere å lære gitar om du kan banjo :)

Lenke til kommentar

Teddy, at det er vanlig er en annen ting. Det ligger i at gitar er et mye mer brukt instrument. De fleste har prøvd gitar før, men ikke så mange har spilt banjo. Derfor er det normalt at at de fleste har vært borti gitar før de begynner med banjo. Og kan du et strenge-instrument er det lettere å sette seg inn i et nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...