Gå til innhold

Støv på flere plasser i EOS 400D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du har jo autoriserte canon-verksted som kanskje kunne vært noe...

8195244[/snapback]

Jeg ringte på ett av de 2 verkstedene Canon henviser til i Norge. De kunne bytte mattskive og rense CCD for 800,- + porto (de sender i oppkrav tilbake).

I utgangspunktet sa "mannen i andre enden" at de tok 800,- for bare CCD-rens også, men etter litt lett diskutering fant de ut at jeg skulle få alt for 800,- ...

 

Jeg blir nok å ta turen til FotoVideo i trheim før jeg sender inn til service-verksted ihvertfall (fordelen med service-verksted er jo selvsagt at du beholder full garanti)

Lenke til kommentar
Ok, det var fint å høre :-)

 

Jeg får ta meg en tur til et bilverksted å prøve en dag, da! Gjelder vel å være forsiktig, ja.

8192158[/snapback]

 

Rekner med du tuller. Hvis ikke så har du et enda større problem. Trykkluft fra verksted inneholder olje for å smøre verktøy som de bruker på trykkluften. Du kan jo forestille deg hvordan det blir inne i et kamera.

 

Kjøp heller komprimert luft på boks hos en fotobutikk.

8192937[/snapback]

Dette er ikke helt rett. Verksteder som driver med lakkering har vel de reneste systemene som er tilgjengelig. Lakkverkstedene er livredd olje og fukt i annleggene sine. De har filtere og luftavfuktere i rad og rekke.

8193630[/snapback]

 

Senze snakket om bilverksted. Hvorfor drar du inn lakkering? Trykkluft på et ordinert bilverksted inneholder gjerne olje.

Lenke til kommentar
Senze snakket om bilverksted. Hvorfor drar du inn lakkering? Trykkluft på et ordinert bilverksted inneholder gjerne olje.

8195863[/snapback]

 

Skal vi bare konkludere med at vi heller bør dra på fotobutikk og kjøpe trykkluft istedet? Går sikkert an å bruke masse tid på å diskutere masse frem og tilbake om alternative metoder :-)

Lenke til kommentar
Eller denne pakken her:

http://tylerolsonphotography.com/nettbutik...s=0&language=no

8195614[/snapback]

Har du/noen testet denne selv? Matcher den "sensor swab"?

Det var ihvertfall en veldig fin pris på den!

 

Er det 14mm som blir rett for EOS 400D, mon tro?

8195824[/snapback]

Jeg kjenner en som bruker dette settet med perfekt resultat.

 

Alt du trenger å vite finner du her:

http://www.copperhillimages.com/index.php?pr=products

http://www.copperhillimages.com/index.php?pr=tutorials

Lenke til kommentar

Jeg fikk rense-settet i dag (veldig rask levering!)

Etter å ha gått over CCD flere ganger (testet - renset - testet - renset osv.) er all "dritten" nå borte fra CCDen.

Jeg tok også å klipte til en liten bit av "filten" som fulgte med i pakken og linnet rundt og tapet fast på en q-tips - for å fjerne dritt på Mattskiven. Nå er det tilnærmet støv/dritt -fritt der også!

 

Konklusjon: jeg sparer 800,- + porto på å sende inn kamera til service for å rense CCD + bytte mattskive :o)

 

Jeg har også lest litt rundt på nettet om at EOS 400D kan være litt "ekkel" med tanke på at det er en egen "vegg" som rister vekk støvet foran CCDen - men denne SER UT til å fungere som tidligere. Jeg kan ihvertfall ikke høre noe forskjell i lyden den lager når jeg slår av/på kamera.

Lenke til kommentar

Hvis man rister på boksen, lar den så stå i ro i 5 minutter, og holder den slik i bruk og beveger kamaraet, skal det gå bra. Selv har jeg ikke hatt behov til nå men har brukt en blåsebelg, som man får til ørerens på apotek, til en litt støvete D20. Det holdt i lange baner.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Ser at tråden har ligget inaktiv en stund, men jeg svarer likevel:

Har prøvd denne sprayboksen, med bedrøvelig resultat. Det er greit å rengjøre linsene med slik trykkluft, men å blåse inn i selve kameraet er ikke å anbefale! Temaet med at man fryser mekanikken og tilfører fuktighet har vært nevnt. Men da jeg blåste inn i huset ble det en masse tritt på registreringsbrikken og ikke minst på mattskiven. Følte meg skikkelig lurt, så ikke gjør den samme feilen. Nå blir det enten en tur til forhandler, eller om jeg tør å gjøre det selv... :ermm:

 

Har også lest litt rundt nå som heg "havna i uløkka...", og de fleste anbefaler å ikke bruke slik trykkluft inn i optikken. Til det bør man bruke en gummibelg/ballongsak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...