Gå til innhold

Støv på flere plasser i EOS 400D


Anbefalte innlegg

Jeg har EOS 400D, og har fått noe slags støv på det glasset som selve AF-punktene sitter på (se rød sirkel på vedlagt bilde).

post-51659-1174330828_thumb.jpg

 

Kort spørsmål:

har noen erfaring med fjerning av støv på akkurat denne? Det er nemlig litt vanskelig å komme til over alt, i forhold til vanlig rensing av CCD.

 

Og ja, jeg har prøvd å blåse vekk, men det er noe som sitter ekstra godt. Har også testet med støvsuger.

 

 

Jeg har lest en del rundt på forumet her om rensing og slikt, men ikke blitt riktig klok på hva som er det billigste og mest effektive for å fjerne støv og partikler som ikke kan blåses vekk. Kanskje det hadde vært en idé med en sticky tråd hvor det ble listet systematisk opp anbefalinger, priser o.l.?

Jeg lurer også på hvordan det lønner seg å dra for å få noen til å rense kamera for en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har EOS 400D, og har fått noe slags støv på det glasset som selve AF-punktene sitter på (se rød sirkel på vedlagt bilde).

post-51659-1174330828_thumb.jpg

 

Kort spørsmål:

har noen erfaring med fjerning av støv på akkurat denne? Det er nemlig litt vanskelig å komme til over alt, i forhold til vanlig rensing av CCD.

 

Og ja, jeg har prøvd å blåse vekk, men det er noe som sitter ekstra godt. Har også testet med støvsuger.

 

 

Jeg har lest en del rundt på forumet her om rensing og slikt, men ikke blitt riktig klok på hva som er det billigste og mest effektive for å fjerne støv og partikler som ikke kan blåses vekk. Kanskje det hadde vært en idé med en sticky tråd hvor det ble listet systematisk opp anbefalinger, priser o.l.?

Jeg lurer også på hvordan det lønner seg å dra for å få noen til å rense kamera for en.

8191006[/snapback]

 

Støv der du viser på bilde har ingen betydning for bildene du tar. Dette støvet viser bare i søkeren og det kan være irriterende nok, men lær deg å leve med det. Du kan selvfølgelig blåse vekk, men for all del ikke prøv på noe annet. Mattskiven er laget i et plastmateriale og tåler ekstremt lite berøring før overflaten blir ødelagt. Speilrefleks og støv hører egentlig sammen og det er bare støv på selve bildesensoren du bør gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Jeg har EOS 400D, og har fått noe slags støv på det glasset som selve AF-punktene sitter på (se rød sirkel på vedlagt bilde).

post-51659-1174330828_thumb.jpg

 

Kort spørsmål:

har noen erfaring med fjerning av støv på akkurat denne? Det er nemlig litt vanskelig å komme til over alt, i forhold til vanlig rensing av CCD.

 

Og ja, jeg har prøvd å blåse vekk, men det er noe som sitter ekstra godt. Har også testet med støvsuger.

 

 

Jeg har lest en del rundt på forumet her om rensing og slikt, men ikke blitt riktig klok på hva som er det billigste og mest effektive for å fjerne støv og partikler som ikke kan blåses vekk. Kanskje det hadde vært en idé med en sticky tråd hvor det ble listet systematisk opp anbefalinger, priser o.l.?

Jeg lurer også på hvordan det lønner seg å dra for å få noen til å rense kamera for en.

8191006[/snapback]

 

Glemte å nevne at når du lar kameraet ditt ligge uten objektiv så øker du støvproblemet drastisk. Selv prøver jeg oftest mulig å bytte objektiv på mest mulig støvfrie omgivelser. Hjemme er det på badet og ikke på soverommet.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

For å svare kort:

- Jeg har vært så uheldig å fått såpass mye "dritt" inni søkeren at det er meget irriterende, så jeg sendte nettopp en mail til Elkjøp for å høre hva det evt. kostet å få byttet den "plastikk-skjermen" eller hva jeg skal kalle den... :-)

- Jeg lar selvsagt aldri kameraet ligge utildekt. Er alltid rask med linse-skifte og den slags. Bildet jeg tok som var vedlagt her var f.eks. "godt planlagt", hvor jeg gjorde klart kameraet før jeg åpnet opp og knipset bildet med mobil-kameraet.

Lenke til kommentar
Takk for svar.

For å svare kort:

- Jeg har vært så uheldig å fått såpass mye "dritt" inni søkeren at det er meget irriterende, så jeg sendte nettopp en mail til Elkjøp for å høre hva det evt. kostet å få byttet den "plastikk-skjermen" eller hva jeg skal kalle den... :-)

- Jeg lar selvsagt aldri kameraet ligge utildekt. Er alltid rask med linse-skifte og den slags. Bildet jeg tok som var vedlagt her var f.eks. "godt planlagt", hvor jeg gjorde klart kameraet før jeg åpnet opp og knipset bildet med mobil-kameraet.

8191444[/snapback]

 

Plastikkskjermen heter mattskive.

 

Lite relevant for deg som allerede har kamera, men kanskje er det andre som leser dette og ikke har kjøpt ennå.

 

Noen kameraer har utbyttbar mattskive og noen har det ikke. Det er noe som aldri kommer fram i noen tester og som nybegynnere heller aldri spør om. Canon EOS400D bør strengt tatt innom verksted for å få ny mattskive, men er en litt nevenyttig så kan en skifte selv hvis du får tak i noen deler da.

 

Pentax for å ta det som et tilfeldig eksempel, selger forskjellige mattskiver med rutenett osv. og det følger attpåtil med en spesiell pinsett som gjør det lett å skifte slike selv.

Lenke til kommentar

Mattskive er notert!

 

Ja, jeg får høre hva Elkjøp gir meg til svar ang. bytte av mattskive. Er det ikke for dyrt så blir det vel til at jeg leverer inn og får byttet.

 

Jeg skal uansett passe på å oppdatere denne tråden slik at andre kan høste av mine "tabber" ihvertfall.

 

Mange takk for nyttig informasjon, StigVidar!

Lenke til kommentar
Er det ikke mulig å bruke trykkluft fra en kompressor for å fjerne slikt støv da ?

 

tcarl

8191849[/snapback]

Jau, vil tro at det tar det meste. Jeg prøvde med støvsuger på kriminelt nært hold uten at det hjalp. Jeg har altså fått på noe mer enn vanlig støv, tror jeg...

 

Uansett har jeg for meg at kompressor blir "vel" rått? Kanskje knekker brikken? :-)

Du kan teste ut, og dokumentere resultat! Jeg tørr ikke prøve!

Lenke til kommentar
Er det ikke mulig å bruke trykkluft fra en kompressor for å fjerne slikt støv da ?

 

tcarl

8191849[/snapback]

Jau, vil tro at det tar det meste. Jeg prøvde med støvsuger på kriminelt nært hold uten at det hjalp. Jeg har altså fått på noe mer enn vanlig støv, tror jeg...

 

Uansett har jeg for meg at kompressor blir "vel" rått? Kanskje knekker brikken? :-)

Du kan teste ut, og dokumentere resultat! Jeg tørr ikke prøve!

8191907[/snapback]

 

Joda har prøvd med trykkluft fra kompressor og det funket meget bra, må bare være litt ømfintlig på hånden og ikke putte dysen for nærme, og helst ikke prøve å blåse for mye rundt i rommet før man blåser inn i huset.. skulle da mene at det er noe slikt man bruker på verkstedene ? Tror det skal litt til før at mattskiver ol kommer flaksende ut..

 

hilsen tcarl

Lenke til kommentar
Ok, det var fint å høre :-)

 

Jeg får ta meg en tur til et bilverksted å prøve en dag, da! Gjelder vel å være forsiktig, ja.

8192158[/snapback]

 

Rekner med du tuller. Hvis ikke så har du et enda større problem. Trykkluft fra verksted inneholder olje for å smøre verktøy som de bruker på trykkluften. Du kan jo forestille deg hvordan det blir inne i et kamera.

 

Kjøp heller komprimert luft på boks hos en fotobutikk.

Lenke til kommentar
Ok, det var fint å høre :-)

 

Jeg får ta meg en tur til et bilverksted å prøve en dag, da! Gjelder vel å være forsiktig, ja.

8192158[/snapback]

 

Rekner med du tuller. Hvis ikke så har du et enda større problem. Trykkluft fra verksted inneholder olje for å smøre verktøy som de bruker på trykkluften. Du kan jo forestille deg hvordan det blir inne i et kamera.

 

Kjøp heller komprimert luft på boks hos en fotobutikk.

8192937[/snapback]

Dette er ikke helt rett. Verksteder som driver med lakkering har vel de reneste systemene som er tilgjengelig. Lakkverkstedene er livredd olje og fukt i annleggene sine. De har filtere og luftavfuktere i rad og rekke.

Lenke til kommentar

Hehe, her flyver påstandene i øst og vest!

 

Jeg vil nok slenge meg med på sistnevnte. Vanlige kompressorer skal ikke ha stort mer enn nettopp luft ut av "røret". Det skal ihvertfall gjelde, som Jamm sier, for luft som blir brukt mot lakkering. Dette kan jeg uansett få sjekke opp med fagpersonell :)

Lenke til kommentar
Hehe, her flyver påstandene i øst og vest!

 

Jeg vil nok slenge meg med på sistnevnte. Vanlige kompressorer skal ikke ha stort mer enn nettopp luft ut av "røret". Det skal ihvertfall gjelde, som Jamm sier, for luft som blir brukt mot lakkering. Dette kan jeg uansett få sjekke opp med fagpersonell :)

8194495[/snapback]

Litt utfyllende info. Vanlig filter i trykkluft er 25 um, noen har også 5 um. Lakkverkstedene bruker minst 0,01 um. (um = micron). Noen bruker også oljefrie kompressorer.

Lenke til kommentar
Jeg fant en fin video som viser hvor enkelt Sensor Swab er! Tror muligens jeg skal prøve meg på denne.

 

 

Er det noen som har handlet Sensor Swab i Norge? Hvor er det evt. billigst?

https://prisguiden.no/fritekst_sok.php?p...ind=SENSOR+SWAB ga meg noen priser, men det er ikke sikkert de er de beste fordi.

8192418[/snapback]

 

Etter å ha prøvd noen metoder så ente jeg på sensor swab, det er det som fungerer best. Jeg kjøpte på Foto Video, fordi jeg ikke fant det noe annet sted akkurat da. Men på slikt tror jeg det er billigere andre steder så jeg ville sjekket litt rundt, eventuelt også sjekket prisen med postordre fra USA.

 

Mener jeg betalte oppimot 1000 spenn for en pakke med swabs og eclipse veske, så du er velkommen til å kalle meg 'lurt igjen' :( Men er man desperat så....

 

Håkon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...