Gå til innhold

Koble VHS til PC?


Anbefalte innlegg

Hva trengs av kabler og utstyr for å koble en VHS spiller til PCen?

Tenkte jeg skulle få lagt de gamle VHS filmene inn på DVD så jeg slapp å stresse med den gamle og delvis ødelagte VHS spilleren.

 

Går det i det hele tatt ann?

Har en spiller, og har en kraftig PC, men bare de kontaktene som er standard på hovedkortet. Har en eldre maskin med litt flere store kontakter som evt. kan brukes.

 

Må man ha et spesiellt kort eller bare en overgangskabel fra SCART?

Noen som vet?

 

EDIT: vil ikke ruinere meg på dette, så enkle løsninger foretrekkes.

Dersom en slik vil fungere så er jeg glad og fornøyd. Har skjermkort med S-video og kabel.

Vil det virke?

Endret av Bluum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den billigste løsningen er:

1. dra til en butikk som har 30 dagers returrett

2. Kjøp en dvd-opptaker med harddisk

3. koble opp, ta opp, brenn ut

4. innen 30 dager leverer du tilbake opptakeren og si at du angrer kjøpet... få pengene tilbake

8190950[/snapback]

hvis du i tillegg går for en dvd-opptager med integrert VHS spiller tror jeg du gjør jobben enda enklere. Selv om dette er litt på kanten, hadde jeg definitivt gjort det bare for å slippe stresset.

 

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...alogCategoryID=

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=323387

Lenke til kommentar

Hehe...genial idè St Thicket, men hvis en vanlig scart-overgang til 30kr funker tror jeg at jeg går for det. Da kan jeg slippe unna med å kunn oppta en PC, og ikke TVen som hele huset bruker.

 

Men er det noen som vet om det vil funke med VHS>scart>s-video>PC?

Lenke til kommentar

Komplett har ikke returrett... bare 14 dagers angrefrist som ikke tillater deg å bruke apparatet.

 

EDIT: Skal du benytte PC må du kjøpe et tilleggskort/TV-kort med svideo-inngang.

Skjermkortet du har i dag har bare svideo-utgang. Det kan du neppe bruke...

Endret av St Thicket
Lenke til kommentar
Den billigste løsningen er:

1. dra til en butikk som har 30 dagers returrett

2. Kjøp en dvd-opptaker med harddisk

3. koble opp, ta opp, brenn ut

4. innen 30 dager leverer du tilbake opptakeren og si at du angrer kjøpet... få pengene tilbake

8190950[/snapback]

Dette er selvfølgelig ikkenoe man kan hindre folk i å gjøre. Men husk at jo fler som utnytter systemet på denne måten, jo dyrere vil varene bli da man vil måtte hente det inn igjennom større margin.

 

Jeg skal ikke drive moralpreken, bare påpeke at dette IKKE er særlig redelig ovenfor de kundene som benytter 30-dagers returrett på ting de faktisk angrer på at de kjøpte.

 

Da har vi en kommentar for, og en i mot, så kanskje alle er enige i at vi ikke tar en videre diskusjon rundt denne tingen her?

Lenke til kommentar

Kjøpte en Scart overgang på Biltema i dag og testa den på begge PCene vi har.

Virker ikke som om jeg får noe kontakt via s-video kabelen. Ikke engang når jeg kobler komposittkbalene til spilleren og setter på en overgang til s-video før jeg stapper i maskinen.

Får lyd på den ene PCen når jeg kobler en lydkabel fra scartovergangen til PCen. Så det ser ikke ut som om det virker desverre.

 

Har heler ingen ledige PCI-spor i PCen min. Broren min har et spor eller to, men ikke f... om jeg kjøper et tv-kort og setter det i hans maskin :p

Har kontaktet min lokale forhandler av hardwre og forespurt et kort med s-video inn som har PCI-Express x1 grensesnittet. Har nemlig et slikt spor ledig.

 

Men når jeg tenker meg om, så må jeg jo ha lyd på disse filmene mine, og lyd overføres vel ikke via s-video?

Går det da greit å koble VHS-spilleren til lydkortet med en lydkabel og samkjøre dette på en eller annen måte?

 

Og til du som tydeligvis var lei av disse emnene: forstår deg godt. Gikk selv drittlei av alle "Hjelp! 8800GTX på 60 grader!"-postene som kom en stund.

Men jeg håper du forstår at forskjellige personer stiller forskjellige krav. Jeg for eksempel, vil ikke bruke mer penger enn jeg må, andre igjen vil ikke bruke noe, mens enkelte kan godta å kjøpe en VHS opptaker.

Det er derfor greit, (mener jeg), å ha to-tre slike poster. For får den ene hjelp som funker for en av de andre trenger jo ikke den andre noe mer hjelp. Vi (jeg i hvertfall) ser jo i de andre aktive postene med samme emne en gang i blandt for å se om noen har kommet med tips som funker for meg.

 

EDIT: tror jeg har funnet en god løsning: DENNE

Den er ekstern, noe som lar meg bruke den på hvilken som helst ledig pc. Den har s-video tilkobling og det følger med programvare for å ta opp film.

Noen som kan bekrefte eller i alle fall dele min tro om at den vil virke, og ta opp både lyd og bilde?

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Den ser jo grei ut med både lyd- og videoinnganger. Selv bruker jeg Terratec Grabster, som er en smule dyrere, men hvor det følger med diverse programvare for å redigere video og lage DVD'er: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309477

Men ingen av dem kan brukes på hvilken som helst PC, som du skriver. PC'en må nemlig ha USB2. USB1 er altfor tregt for overføring av slike datamengder.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar

USB 2.0 har vi på fire av fem maskiner i huset, så det er ikke noe problem-

Skal få anskaffet en slik type boks så jeg anser problemet mitt som løst.

Takk for hjelpen ;)

 

EDIT: mailet PSData og spurte hva de mente, og de sa at kvaliteten ble dårlig ved bruk av ekstern dekoder. Så de anbefalte meg å heller kjøpe et TV-kort og bytte det ut med et av de andre PCI-kortene jeg bruker midlertidig.

Får spare til en god kombispiller med opptak da...

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...