Gå til innhold

Ny EU-lov gjør MP3-kopiering ulovlig


Anbefalte innlegg

Det er ingen tvil om at dette direktivet er hårreisende!

 

Men som vanlig benytter man anledningen til å rakke ned på EU som politisk system. Poenget er at politikken som føres i EU, kan endres etter hvilke politikere som velges i EU-landene. Derfor burde vi også bli med! Argumentene om at vi får lite å si, synes jeg faller på sin egen urimelighet. Noe innflytelse er bedre enn ingen, som er situasjonen i dag. Dessuten kan små land i like stor grad som store land, være med og sette dagsorden i EU. Da får vi en sjanse til å komme med våre argumenter og kanskje finne gode kompromissløsninger. Hvorfor må man absolutt gjøre EU-spørsmålet til en oss-mot-dem-tankegang?

 

Å si opp EØS-avtalen er ihvertfall ikke noe godt alternativ. Norsk ekportindustri lever jo av markedstilgangen til Europa. Og noen vetorett har vi i realiteten ikke. Vi kan ikke forvente at andre land skal ha uendelig tålmodighet med oss her oppe, som bare vil ha fordelene av et EU-medlemskap og ingen av forpliktelsene som følger med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved EØS avtalen har vi vel egentlig BARE forpliktelser og svært få fordeler. :wink:

 

Som jeg skrev i en post på side 3, så er det fritt fram for Norge å melde seg inn EU..og så melde seg ut igjen hvis man er misfornøyd.

 

Jeg tror faktisk jeg har 50/50 tankegang når det gjelder Ja/Nei til EU. :smile:

 

Mvh

-LioKaiser.

 

 

_________________

Life's wasted on the living!

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: LioKaiser på 2002-12-13 14:22 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: LioKaiser på 2002-12-13 14:23 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-13 14:18, skrev LioKaiser:

Ved EØS avtalen har vi vel egentlig BARE forpliktelser og svært få fordeler. :wink:


Njaa... Markedstilgangen må jo regnes som en stor fordel. Det kan også ses på som en fordel at vi betaler langt mindre til EU enn vi måtte ha gjort som EU-medlemmer (da måtte kanskje rike Norge bidratt litt til utvikling i de mindre velstående delene av Europa, huffda, for en forferdelig tanke. :wink:).

 

Den store ulempen er det demokratiske problemet med at vi må godta direktiver som vi ikke har vært med på å vedta. (Den eneste grunnen til å være mot EU som jeg personlig har sympati for, er tanken om at vi sikkert kommer til å ødelegge systemet fullstendig hvis norske polikere fikk være med å bestemme. :wink:) Dessuten kan vi ikke forvente at vi får beholde en såpass gunstig avtale i all evighet, og forhandlingene vil bli tøffere hvis vi ikke kommer oss inn i EU før hele Øst-Europa er inne.

 

Quote:


Jeg tror faktisk jeg har 50/50 tankegang når det gjelder Ja/Nei til EU. :smile:


Da mangler det bare 50%. Stå på! :smile:

Lenke til kommentar

Hmm, du sier mye bra AlexK.

 

Men, er du sikker på at vi bare må bidra "litt" til de øst-europeiske landene?

 

Jeg lurer nå på om ikke EU tenker at vi skal investere MYE i østblokk land, fordi de andre EU landene "allerede har gitt så mye". Selv om de egentlig ikke har gitt en dritt. :wink:

Dessuten; Norge er kjent for å gi mye til andre land. Vi har gitt mye til Estland, mye til andre land i Europa, mye til land utenfor Europa. Derfor tror jeg at EU vil at vi "fortsetter" den givergleden. For all del, ikke noe mot at vi skal hjelpe de som ikke har det bra, for det mener jeg absolutt at vi skal. Jeg vil helst ha så mye velstand i så mange land som mulig.:smile:

Men vi må få litt tilbake også. Man gir litt og får litt tilbake vetu...Synes jeg. Ikke i form av økonomisk vinning, men noe..ett eller annet... :smile:

 

Jeg er ikke så sikker på hva slags "fordeler" vi får i et EU medlemskap. Er faktisk ikke sikker. Jeg liker ikke at EU skal få kloa i våre ressurser og olje sånn helt uten videre. Jeg kan tenke meg at EU først og fremst er interissert i olja vår...

 

VI nordmenn er som gallerne i Asterix serien...vi lar oss ikke underkaste resten av riket! :lol:

 

Mvh

-LioKaiser.

 

 

 

 

_________________

Life's wasted on the living!

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: LioKaiser på 2002-12-13 15:01 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: LioKaiser på 2002-12-13 15:02 ]

Lenke til kommentar

Jeg håper at politikerne ikke er så dumme at de går inn for forbudsalternativet. Dessverre har politikerne lite peiling på teknologi, så det er all grunn til å være bekymret.

 

Jeg mener, hvis de hadde brukt MP3-spillere eller minidiscer så ville de forstått hvor håpløst et forbud mot å kopiere fra CDer er.

 

 

Quote:


Den 2002-12-13 14:02, skrev LeD:

Myndighetene har visst tre muligheter.


- Innføre en avgift på tomme CD-plater

- Bevilge penger til "skadelidende" artister over statsbudsjettet

- Forby privat kopiering


I følge
skal sistnevnte være det mest aktuelle valget.


LeD


Lenke til kommentar

Snart vil norskene slutte å se på svenskene som dumme, for heller å se på danskene som dumminger :grin:

 

Fy FAN for en latterlig lov. Det er helt villt at det går an. Hvis denne loven blir innført i Norge skal jeg fan meg reise fra bodø å ned til oslo for å være med på den enorme demonstrasjonen som garantert kommer til å bli....

 

BTW. Hvorfor er det så mange som er så mye i mot EU?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 15:57, skrev anbar:

Quote:


- Mp3 spillere

- MiniDisk

- Hjemmestereo-systemer med harddisk

- Kommende "Underholdningsmaskiner" for stuebruk

- Musikksamling på Xbox

- Opptak av video på DVD spillere med harddisk

- Mobiltelefoner med mp3/video avspilling


Ikke små konsekvenser slikt kan medføre.. Jela kapitalisme! :sad:


 

Alt det du nevner her, kommer fra kapitalisme... hadde ikke kapitalismen fantes, ville det ikke vært noe som het datamaskiner!

Får håpe det blir en indre kamp mellom musikk bransjen og teknobransjen! =)

 

Ehh.. Du skjønte meningen?, Eller skal jeg si "Jela ekstreme kapitalisme!" istedet? Du skjønte sikkert at når jeg skrev kapitalisme så var det ikke akkurat "sentrumspolitikk" det var snakk om. Noen kaller alt til høyre for Marxisme for kapitalisme, men her er det jo ikke akkurat snakk om småtteri. Finner ikke noe bedre uttrykk enn "ekstrem kapitalisme".

 

Er helt på jordet å tro at man må ønske seg verdensherredømme á la MS for å utvikle produkter. Er faktisk ikke alle produsenter som forsøker å manipulere markedet så ekstremt som musikk/filmbransjen. Musikk/filmbransjen utnytter sin posisjon ekstremt, fordi de _vet_ at folk kommer til å fortsette å kjøpe uansett. Hvor mange her klarer seg helt uten musikk/film? Rekk opp en hånd! De fortjener en skikkelig smekk på pungen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...