Gå til innhold

Ny EU-lov gjør MP3-kopiering ulovlig

Anbefalte innlegg

Quote:

Den 2002-12-13 01:18, skrev Stressles:

Hei igjen ja...

Vi er da begge enige om at man bør ha visse rettigheter til varen man kjøper, men er litt uenige hvilken måte man prøver å begrense piratkopieringen på.

Sorry at jeg snakket fullstendig forbi deg i mitt innlegg, men jeg leste ikke dine svar før jeg postet kommentaren til m-kane :smile:

Uansett, du har nok en mye mer politisk korrekt mening om opphavsrett enn meg. Min filosofi er som regel at alt jeg benytter i ervervs formål betaler jeg for...

(ikke at jeg noensinne har gjort noe ulovlig i mitt liv)

Til slutt et lite tips til deg Stressles (og andre som føler seg truffet):

Lag innleggene litt mer kompakte, så gidder flere å lese dem :smile:. Når det du skriver inn begynner å forsvinne i toppen av editor-vinduet bør du ha kommet til poenget...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den 2002-12-12 22:30, skrev scudflip:

Herregud så tåpelig å blande medlemsskapsdebatt opp i sånne enkeltsaker. Ikke døm EU på bakgrunn av parlamentets politikk. Det kan endres av et nytt parlament ved neste valg... Tenk heller på systemet EU, som en demokratisk (bør bli mer sådan..) samling av fredelige nasjoner til felles nytte.

Personlig er jeg lei av å bo i en liten pinglenasjon og ha et svare styr hver gang jeg skal reise noen skarve mil. Mye bedre å bo i en diger nasjon med en milliard folk (bortimot hele europas befolkning) og masse steder å reise til uten pass, reisevaluta osv. YEAH! Tenk dere EU i fotball VM! Hvem kunne slått oss?

Med feite politikere som har over det dobbelte i lønn av det norske politikere har [over 1 million]

og sjokkstrenge "invandreregler" og flyktningepolitikk som er rasistisk og fremmer urettferdigheten i verden, ja det er EU , så glemm din "søppeldrømmer" om ett "storeuropa" av "feite hvite mennesker som vinner fotballkamper over afrikanske fattige negere som ikke eier flisa og som spiller fotball PGA sult og nød.

Nei fy og fy , norge er smårasister i sin flyktningepolitikk og i sine småfete lønninger ,men EU, de er STOR-rasistene som fan ikke kan se sannheten i øynene i sine stormannsgale drømmer.

thats the case...

!!! Adapt or die !!! 12 star shittheads !!!

the one who never dies ....

[ Denne Melding var redigert av: QTC på 2002-12-13 02:22 ]

Lenke til kommentar

Hehe...jeg ser at mitt lille innlegg genererte interesse. :smile:

Er visst både ja og nei ti EU mennesker her. Det er jo i og for seg bra det, men vi bør ikke gå inn på personlige fornærmelser i sånne diskusjoner da. :smile:

Ja visst lever vi i kapitalisme, og visst skal film/media/musikk bransjen tjene penger..MEN da har jeg et spørsmål: Tror dere denne loven vil generere mer penger til produsentene?

Det tror ikke jeg. La oss ta for oss et "eldgammelt" argument:

Lille tom på 14 år laster ned Windows x på sin datamaskin, brenner på CD og gir den videre til kameraten Per. Per installerer windows på sin nye datamaskin, og bruker det. Han installerer nyere versjoner i løpet av årene fremover. Når Per er 20 år, har han store IT kunnskaper, og var så heldig å bli ansatt som IT mann i en bedrift. De skal oppgradere sine systemer.

Per sier til sjefen i bedriften at de bør kjøpe Win x Server OS. Og Win x til klientene. Dette firmaet har 150 klienter og 7 servere. Nå har altså MS solgt kanskje 7 dyre server lisenser og 150+ klient lisenser..helt uten noe utlegg for marketing/provisjon fra MS sin side.

Og MS lisenser koster flesk. :wink:

Mitt poeng? At piratkopiering er bra? Neida. MEN at de som kopierer ikke nødvendigvis ville kjøpt produktet likevel, fordi det er et til tider et middels produkt og kanskje er dyrt.

Samme kan sies om musikk; en CD har kanskje en låt som er bra, og resten er pure sh..

Vis man derimot synes at nesten alle sangene på en CD er bra, kjøper man den cden.

Man kan finne ut av cd trackene via Mp3, og avgjøre om det er verdt kjøp av en cd.

Jeg synes alltid det er masse folk på Hysj Hysj og platekompagniet jeg. :wink:

Nå går det dog dårlig med Hysj Hysj, men det er fordi de tapte konkuransen med platekompagniet, og har ikke noe tilknytning til mp3 kopieringen.

Når man ikke lenger kan teste ut et produkt, er folk litt mindre villige til å kjøpe en cd. Og ja, man kan prøve cden i butikken, men de er alltid opptatt av

folk..som ikke laster ned? :wink:

Folk vil få mindre respekt for entertainment bransjen enn før denne loven. Det tror iallfall jeg. En påstand. :smile:

Kanskje de vil tjene litt mer enn før, men det er marginalt, om noe i det hele tatt.

Det film/musikk/media bransjen burde gjøre, er å kjøre i gang et p2p alternativ, som er betal-service. Man betaler 150-500 kroner måneden, og får et stort utvalg av nye og gamle låter/filmer, alltid tilgjengelig. Man var garantert å få kvalitetsvarer, man garanteres at man får det man faktisk vil ha, og ikke noe bogus greier, serverne er koblet opp mot super-raske linjer og er optimert for hurtighet og mest mulig oppetid. Med servere plassert flere steder i USA/amerika, Europa, Asia, Ocenia og Afrika for den del.

Jeg tror faktisk en slik løsning ville tatt skikkelig av, mange ville slengt seg på det. jeg ville betalt 500kr uten å mukke. :smile:

Men det er nå det. Jeg liker tanken om EU, det er jo en bra visjon. Men foreløpig er det kun det er i mine øyne; en fin visjon.

Og det sier jeg ikke bare fordi jeg er småsur over denne loven, men fordi det er mye ved EU som skremmer meg litt. Mye duste regler og møkk i EU for tiden. Og jeg har ikke noe tro på denne "EU hæren" som de prøver å etablere...nato blir borte.....

Grunne til at mange nordmenn velger å stemme JA til EU i de siste målingene, er nok fordi det er dårligere tider i Norge. høy rente, dyr strøm, høyere arb.ledighet osv. Det er vanlig at mennesker "søker sammen" i mørkere tider.:smile:

Men for all del, vi kunne jo melde oss inn, og så melde oss ut igjen vi vi er misfornøyde. :smile:

Ble langt her.. :grin:

Mvh

-LioKaiser.

Life's wasted on the living!

[ Denne Melding var redigert av: LioKaiser på 2002-12-13 09:58 ]

Lenke til kommentar

Fremtiden ser slik ut:

Vi eier ingenting. Kun retten/lisens til å bruke det som må fornyes hvert år(klær, biler, el artikler osv). Hvis vi ikke betaler for ny lisens mister vi retten på å bruke "tingen" og det tas ifra oss. .....hmmm realtiet?

Lenke til kommentar

Med advokater og lignende som tolker lover på verste vis (bare se på JonJohansen-saka) kan man vel snart bli anmelst for å bruke en CD-spiller, ettersom den oversetter digitale signaler fra CDen til analog lyd, som jo er et annet medium *(om enn meget flyktig), eller for å ha öyner som oversetter den kopibeskyttA e-boka man leser til kjemisk/elektriske signaler i hjernen og lagres der...

Riktignok overdrevet, men likevel, en sånn lov kan jeg ikke ha respekt for.

Lenke til kommentar

Kan aldri se for meg at den loven kommer til å ha noen praktisk betydning for privat kopiering fra medium til medium.

Du kommer aldri til å bli lagt i jern av en politimann på tbanen fordi du hører på musikk på din mp3 spiller som du har kopiert fra en cd. Ei heller kommer politiet hjem til deg for å sjekke om du har kopiert cd-ene dine over på pc-en.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at direktivet er et generelt forbud mot f.eks. å kopiere fra CD til mp3. Det er mulighet for unntak fra forbudet når det gjelder privat, ikke-kommersiell bruk.

Men såvidt jeg skjønner det er ikke lov å omgå kopieringssperrer som f.eks. på DVD og CD, og det er ikke lov å selge software/hardware som har som hovedhensikt å omgå slike sperrer.

Begrunnelse for min konklusjon følger...

Jeg har prøvd å finne og lese igjennom dette direktivet. Tror at denne linken inneholder riktig direktiv oversatt til dansk (gjorde et google søk etter Infosoc):

http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?...numdoc=301L0029

Har ikke orket å finlese, men det ser ut som at det gjelder et generelt forbud mot å reprodusere CDer, filmer etc etc. Rettighetshaver har enerett på å gjøre reproduseringen. (Se Kapitel II, Artikel 2 - ca midt på siden).

MEN - OBS OBS: Hver stat har rett til å gjøre visse unntagelser, se Kapitel II, Artikel 5, punkt 2 B):

2. Medlemsstaterne kan indføre undtagelser fra eller indskrænkninger i den i artikel 2 nævnte ret til reproduktion med hensyn til:

...

B) reproduktioner på ethvert medium foretaget af en fysisk person til privat brug og til formål, der hverken direkte eller indirekte er kommercielle, forudsat at rettighedshaverne modtager en rimelig kompensation, i forbindelse med hvilken der tages hensyn til anvendelse eller ikke-anvendelse af de i artikel 6 nævnte tekniske foranstaltninger på det pågældende værk eller den pågældende frembringelse

[ Denne Melding var redigert av: BlackEagle på 2002-12-13 11:33 ]

Lenke til kommentar

Dette lover bra... Tror ikke helt de pampene skjønner hva de driver med. De skjønner ikke at all piratkopieringen faktisk stimulerer mye vekst innen teknologien. Som musikkbransjen rappporterer har jo de faktisk ikke tapt noe særlig i det siste. Tvert om, salget deres har økt. Liker jeg et band kjøper jeg cden, selv om jeg har den på mp3. Problemet her igjen er at summen som går til bandet er 1 krone, og plateselskapet og reklamebransjen sitter igjen med resten... Jeg foreslår fri utgivelse på nett for alle band, men lag en liten sak på siden der du kan donere DIREKTE til bandet. Jeg driter vel i platebransjen! Slipshoreriet deres kan vi være foruten. Jeg ville hvertfall gitt penger til band som gjorde noe slikt. Men en ting om denne loven, skal MP3-formatet bli forbudt da? Ingen lov har tilbakevirkende kraft, hva skal de da gjøre med de cdene jeg HAR kopier av? Skal de spørre meg når jeg rippet de? Skal de be meg pent om å slette de? Jeg kommer hvertfall til å ha rippet alle sangene før loven trer i kraft... Det er lett å ordne...

Lenke til kommentar

Hahahahahehehe...hAHAHAhahahahaHehe hehe... huff nei fy fa** nå får jeg bare helt lættis.. Hva er det de prøver å få til - tror de virkelig det kommer til å bli mindre nedlastninger av mp3 hvis de gjør det - herregud - nå må de begynne å tenke. Hvis man ikke kan kopiere CD'ene sine til Data'en og mp3 hva i allverden skal man da med CD'er i det heletatt?? Nei, eneste måten de kan få opp CD-salget på er å senke prisene.

Ha en strrrååååålende helg alle sammen!!

..hohoho...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-12 14:40, skrev LioKaiser:

Spør du meg, så virker det som om intelligensen til EU pampene reduseres for vært år.

Det neste er vel at man ikke får lov til å verken

laste ned/kjøpe eller kjøre Linux og annen open-source programvare. For det er jo verktøy som hackere kan bruke, og i tillegg skader det inntektene til MS og andre kommersielle selskap. Og så er det jo mulig til å kjøre Linux gratis på så mange datamaskiner som man vil, og man kan ha så mange cd kopier man vil! åh store skrekk, tenk om brukere fikk for stor frihet til å velge...ånei!!

Kanskje de må nekte linux, slik at kommersielle selskap kan ta igjen noen av de "tapte" inntektene etter alle årene med "pirat-kopiering"?

Å nekte MP3, dvd fra andre land, sikkerhetskopier osv vil ramme både privat personer og bedrifter/næring/offentlig.

Og en annen ting; hvordan har de egentlig tenkt å håndheve den loven? Kan en politimann forlange å se gjenom leiligheten min, datamaskinen og annet for å sjekke?

Jeg kjenner raseriet gro i meg nå, jeg føler meg umyndigjort av de EU folka...

EU tar seg ikke tid å bekjempe pedofili, sex-slave handel, miljøproblemer, misnøye i folket, kriminalitet,

lande-problemer, trusler og ting som virkelig er ille..men å straffe oss skikkelige, skattebetalende, lovlydige folk kan de ta seg til!

Dette bekrefter mine tanker om EU; det består ikke av noe annet enn forblåste, gamle, gubbete, grådige, sleipe, korrupte besserwissere som ikke bryr seg om å bedre forholdene og å bekjempe mafia, men isteden straffe innbyggerne med dustete regler og begrense våre rettigheter og frihet.

Er det DETTE som er demokrati????

Nei, det virker mer som en syk, kommunistisk/diktatorisk måte å styre på...

Hehe...det ble visst litt mye EU snakk her...men prinsippet er det samme...denne loven er ikke bra!

Mvh

-LioKaiser.

Som om jeg skulle ha sagt det selv...

Quote:

Den 2002-12-12 16:04, skrev Anders Leipsland:

Men disse relgene kommer til sommeren? Da skal jeg stille meg opp utenfor stortinget med en stooor plakat hvor det skal stå "SE jeg har kjøpt en ORIGINAL CD og nå ripper jeg den til mp3! Putt meg i fengsel!" Så der skal jeg stå, midt forann stortinget og rippe CDer med en laptop
:grin:

Anders,

Jeg blir med deg!

Jeg har ikke lest alle innleggene her (ennå), men ser at noen av mine egne tanker er kommet fram. Det er forresten opp mot 100% sikkert at denne loven innføres i Norge også.

Noen av mine tanker:

*Må de med MP3-spillere kjøpe musikken en gang til på MP3?

*CD'er blir jo ripete etterhvert og vil i det lange løp være uspillelig. Slike CD'er brenner jeg en kopi av. Men dette blir jo ulovlig; kan jeg da kreve å få en ny CD av plateselskapet ettersom jeg allerede har betalt for å høre på musikken?

*Hvorfor føye seg etter desperate og sutrete press fra en overmektig og overrik bransje når vi heller kan bruke ressurser mot vold og seksualisert tortur?

*En del filmmateriale finnes f.eks. kun på sone 1 DVD'er og følger ikke med sone 2. Det er jo mer moro å ha en ordentlig DVD framfor en rip på PC'en. Tror virkerlig bransjen og de inkompetente politikerne (ja, de mangler kunnskap ut i fra det jeg kan se) at folk kjøper så mye mer sone 2 med et forbud av salg/kjøp av sone 1 pr. butikk? Når man først må bruke nettet for evt. å rote seg fram i nettbutikker med sone 1, kommer ikke mange til å finne det like greit å bare laste ned en sone 1 versjon av filmen? Sone-systemet er en feil fra begynnelsen av...

*Hvorfor skal ikke jeg få lov til å gjøre det jeg vil med ting jeg har kjøpt så lenge det ikke skader noen andre? Å snakke om at "det kan føre til" er tull. Da må vi begynne å forby alt fra kjøkkenkniver og fly til Lego og sandaler...

Lenke til kommentar

HALLOOOOOOO!!!

Ro dere ned litt.

Det er ikke ulovlig å kopiere CDer til mp3. Og det blir neppe ulovlig heller. **** EU-direktivet lar hvert enkelt land bestemme om privatpersoner skal ha lov til å kopiere til eget bruk. ****

Dvs. våre egne, kjære, norske politikere skal bestemme om vi fortsatt skal ha lov, ikke EU. Se min forrige post i denne tråden.

Digi har driti på draget her, og kopiert blindt fra en dansk nettavis.

Lenke til kommentar

ett lite utdrag fra en link (PC world) som er vist lenger oppe i debatten til dem som tror at denne loven kommer til å være en skrevet, upraktisert lov:

"I USA misbrukes DCMA allerede til å ramme politiske ytringer, kritikk og satire som retter seg mot navngitte selskaper og merkevarer (stort sett argumenterer disse for at bare det å nevne selskapsnavnet eller varemerket i en kritisk kontekst på en Web-side strider mot diverse varemerkelovgiving). Med noen få, tapre unntak har selskapene føyd seg. Dermed forsvinner slike kritiske ytringer fra nettet."

Det vil si at hvemsomhelst kan klage på denne tråden, og etter all sannsynlighet få den stengt av HW fordi de ikkje ønsker en rettsak.

QTC: Joda, den teoretiske delen av EU styret og demokrati er fantastisk, bare synd vi praktisk sitter igjen med et samfunn der alt er låst av regler. Man ser det allerede i Norge. Der er ikke noe å diskutere, bare følg litt med.

EDIT: fjernet et "ikke" på feil sted.

[ Denne Melding var redigert av: hutre på 2002-12-13 13:01 ]

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om at dette blir en skrevet, upraktisert lov. Dette direktivet lar hvert lands myndigheter bestemme om kopiering til privat bruk skal være lov. Og jeg forventer at norske myndigheter lar dette fortsatt være lov i Norge (noe annet ville være latterlig).

Quote:

Den 2002-12-13 12:59, skrev hutre:

ett lite utdrag fra en link (PC world) som er vist lenger oppe i debatten til dem som tror at denne loven kommer til å være en skrevet, upraktisert lov:

....

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-13 13:32, skrev BlackEagle:

Dette direktivet lar hvert lands myndigheter bestemme om kopiering til privat bruk skal være lov.

Myndighetene har visst tre muligheter.

- Innføre en avgift på tomme CD-plater

- Bevilge penger til "skadelidende" artister over statsbudsjettet

- Forby privat kopiering

I følge denne artikkelen skal sistnevnte være det mest aktuelle valget.

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...