Gå til innhold

Ny EU-lov gjør MP3-kopiering ulovlig


Anbefalte innlegg

Selv om det kanskje affiserer meg minst av punktene er det det med at det blir forbudt å kjøpe sone1-dvder som irriterer meg mest. Jeg spør meg selv: HVORFOR? Hva blir det neste? Påbud om å kjøpe minst en dvd i måneden? Veldig god jobb det der, mister jo mer respekt for lover og regler og de som styrer i det landet her for hver dag som går, jeg kjøper prinsipielt ingen kopi-beskyttede cder, og jeg har nå null moralske kvaler ved å piratkopiere, nesten så jeg begynner å se på det som en plikt for å gjøre ett opprør mot denslags idiotting som dette.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi som forbrukere er faktisk de eneste med reell makt. Hvis vi lar være å kjøpe produkter, så vil tilslutt de som lager produktene lytte.

 

For eksempler CD'er med kopibeskyttelser... la være å kjøpe dem, og få med dere så mange som mulig. Hvis mange nok slutter opp om "aksjonen", så vil disse produktene garantert forsvinne.

 

Hvis MP3 loven blir vedtatt, så kan man gjøre flere ting... man kan la være å følge denne loven, og se hva som skjer. Mange lover er så teite at hvis mange nok slutter opp om en boikott, så vil den etterhvert bli nedprioritert. Vi har noen slike lover i Norge, som t.o.m. stortinget har skjønt er verdiløse.

 

Eller la være å kjøpe CD'er generellt, og la produsentene få svi på den måten.

 

"Problemet" er at vi som forbrukere synes det er greit å syte og klage, men vi gjør aldri noe skikkelig krafttak sjølv for å forbedre forholdene... eller ??

 

Er noen med på å starte et nytt politisk parti ?? :smile:

Lenke til kommentar

Det var da veldig til politiske utspill her i dag da...

 

Selv er jeg politisk aktiv, og sterk eu-tilhenger. Men heller ikke så naiv at jeg ikke ser de mange negative siden med dagens EU.

 

Jeg tror de fleste her inne stoler litt blindt på digi.no artikkelen, mangel på kildekritikk er med tiden blitt ganske så vanlig på dette forumet. Greit nok at loven har sine bakdeler, men jeg for min del synes det ligger ganske mye fornuftig i forslaget. Som situasjonen er i dag forstår jeg godt at filmindustrien vil begrense importen fra usa, mye for å ha bedre kontroll over utgivelsene etc. Og det kommer nok aldri til å bli ulovlig å kjøpe med seg sone 1 filmer fra USA, men storimport blir nok begrenset. Ser ikke problemet her, jeg for min del kjøper aldri sone1 filmer i butikk, men handler sone2/direktimporterer fra usa. Og det skal godt gjøres at de kan kontrollere alle dvd-filmene som blir privatimportert til europa fra usa...:smile:

 

Og sjansen for at utfallet av loven blir slik digi.no spår, er lite sannsynlig. Det som kanskje kan komme til å skje med tiden er at kopisikringene på MP3 o.l. kommer til å bli bedre, slik at det blir vanskeligere å viderekopiere dem til venner etc. Drømmen hadde vært å få gjøre hva man vil med cd'ene man ærlig og redelig har kjøpt, men jeg ser godt problemet musikk/film industrien står ovenfor med piratkopiering. Og ikke kom her å si at størsteparten av all kopiering (fra kopiert medie, som brente cd'er, mp3, VCD/DivX etc) er til privat bruk!! Siden førstegangskopiering etter all sannsynlighet kommer til å forbli lovlig, ser jeg ikke helt problemet moralsk sett. Litt kjedelig å måtte kjøpe (!) alle filmene og musikk cd'ene, men dette er da bissniss! Selvfølgelig skal produsenten av varen ha betalt for produktet...

 

Gidder ikke å ta en EU debatt i dette fora, like meningsløst som å argumentere for fri flyt av piratvarer (mp3, DivX, VCD etc) fordi musikk/film-industriene allerede tjener mye penger! Det er da hele vitsen med dette spillet vi spiller som er bygd rundt kapitalisme, og som da fungerer tilfredstillende for de fleste av oss!?! Ser at ingen av dere har det spesielt vondt siden dere har tilgang på pc og internett. Men mye vil ha mer...

Lenke til kommentar

Jeg blir saa FORBANNET , herregud skal man pokker ikke faa lov til aa gjoere noe lenger , inni h****e om jeg gidder aa kjoepe sone2 dvd`er , og med musikken...veldig bra ,saa hver gang det kommer en liten ripe i en cd saa maa man f**n ta meg kjoepe en ny en , dette er jo helt sinnsykt .

 

Er jo rene big brothers watching you mentalitet , ser for meg dette :

 

2010 - Ny lov vedtatt , EU borgere har i henhold

til ny lov IKKE anledning under noen

omstendigheter aa ferierebesoeke eller

flytte til land som IKKE er medlem av EU

Lenke til kommentar

Herregud så tåpelig å blande medlemsskapsdebatt opp i sånne enkeltsaker. Ikke døm EU på bakgrunn av parlamentets politikk. Det kan endres av et nytt parlament ved neste valg... Tenk heller på systemet EU, som en demokratisk (bør bli mer sådan..) samling av fredelige nasjoner til felles nytte.

 

Personlig er jeg lei av å bo i en liten pinglenasjon og ha et svare styr hver gang jeg skal reise noen skarve mil. Mye bedre å bo i en diger nasjon med en milliard folk (bortimot hele europas befolkning) og masse steder å reise til uten pass, reisevaluta osv. YEAH! Tenk dere EU i fotball VM! Hvem kunne slått oss?

 

 

 

_________________

Ignorer problemet så forsvinner det av seg selv

 

[ Denne Melding var redigert av: scudflip på 2002-12-12 22:33 ]

Lenke til kommentar

Quote:


EU tar seg ikke tid å bekjempe pedofili, sex-slave handel, miljøproblemer, misnøye i folket, kriminalitet,

lande-problemer, trusler og ting som virkelig er ille..men å straffe oss skikkelige, skattebetalende, lovlydige folk kan de ta seg til!


du kan jo ikkje forvente at dei skal fjerne ting som generere milliarder.. pengane skal tross alt kvitvaskast, so EU får jo masse pengar :wink:

Quote:


Dette bekrefter mine tanker om EU; det består ikke av noe annet enn forblåste, gamle, gubbete, grådige, sleipe, korrupte besserwissere som ikke bryr seg om å bedre forholdene og å bekjempe mafia, men isteden straffe innbyggerne med dustete regler og begrense våre rettigheter og frihet.


stemmer det... :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Er noen med på å starte et nytt politisk parti ??


det politiske parti, del 2 :smile:

var faktisk inne på tanken... den einaste valsaken er å endre alle idiotiske lover!!!

trur vertfall partiet hadde kommet over sperregrensa.... :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: StudInc på 2002-12-12 22:46 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Jeg tror de fleste her inne stoler litt blindt på digi.no artikkelen, mangel på kildekritikk er med tiden blitt ganske så vanlig på dette forumet.


??? viss du følger litt med i den pressen er det nok ikkje mykje tvil om at loven eksisterer... så poenget ditt er???

Quote:


Greit nok at loven har sine bakdeler, men jeg for min del synes det ligger ganske mye fornuftig i forslaget.


ser ikkje noko anna enn _bakdeler_ eg... bransjen er berre ute etter å tjene meir penger, that's it!! dette har ingen fordeler for forbrukarane...

Quote:


Som situasjonen er i dag forstår jeg godt at filmindustrien vil begrense importen fra usa, mye for å ha bedre kontroll over utgivelsene etc.


og grunnen for dette?? _meir_ pengar!! ingen ting anna... men dette forstår du sjølvsagt godt.. begrunnelse takk!!

Quote:


Og det kommer nok aldri til å bli ulovlig å kjøpe med seg sone 1 filmer fra USA, men storimport blir nok begrenset. Ser ikke problemet her, jeg for min del kjøper aldri sone1 filmer i butikk, men handler sone2/direktimporterer fra usa. Og det skal godt gjøres at de kan kontrollere alle dvd-filmene som blir privatimportert til europa fra usa...:smile:


så sone1-filmar er ikkje forbudt i storbritania med andre ord??? der _er_ det faktisk ulovlig med slike filmar i dag!! det er _ulovleg_ å spille av ein film som er laget for andre land!!! men det kommer nok aldri til å bli forbudt... :sad:

Quote:


...

Drømmen hadde vært å få gjøre hva man vil med cd'ene man ærlig og redelig har kjøpt, men jeg ser godt problemet musikk/film industrien står ovenfor med piratkopiering. Og ikke kom her å si at størsteparten av all kopiering (fra kopiert medie, som brente cd'er, mp3, VCD/DivX etc) er til privat bruk!!


du kan nok ikkje kalle det _CD_, sidan det ikkje er ein CD når det ikkje kan spillest av i ein cd-spiller... :wink: problemet til musikkbransjen er ikkje at folk kjøper cd'er og lager mp3 av denne, men at folk laster ned musikken fra nettet i staden for... med andre ord er det ingen grunn til å straffe de som er "lovlodige"... og med P2P blir ein _aldri_ kvitt fildeling...

Quote:


Siden førstegangskopiering etter all sannsynlighet kommer til å forbli lovlig, ser jeg ikke helt problemet moralsk sett. Litt kjedelig å måtte kjøpe (!) alle filmene og musikk cd'ene, men dette er da bissniss! Selvfølgelig skal produsenten av varen ha betalt for produktet...


kjøpe! ikkje leige... korleis skal eg få lovleg mp3 på mp3-spillaren min????

Quote:


Gidder ikke å ta en EU debatt i dette fora, like meningsløst som å argumentere for fri flyt av piratvarer (mp3, DivX, VCD etc) fordi musikk/film-industriene allerede tjener mye penger! Det er da hele vitsen med dette spillet vi spiller som er bygd rundt kapitalisme, og som da fungerer tilfredstillende for de fleste av oss!?! Ser at ingen av dere har det spesielt vondt siden dere har tilgang på pc og internett. Men mye vil ha mer...


diskusjonen dreiar seg ikkje om EU, men om kva rettigheter ein forbrukar har når han _kjøper_ ei vare!

kapitalisme: "økonomisk system der eit lands handel og industri er styrt av private, der formålet er fortjenste"

ser ikkje kva kapitalisme har med saken å gjere? ingen plateselskap som er konkurs enda??

gledar meg til bilbransjen får lover som gjer det ulovleg å bruke uorginale bildeler og å reparere bilen hos uautorisert verksted.... og kvifor stoppe der?? slik kan ein gjere i alle bransjer... det er jo kapitalisme....

 

PS: http://www.it-avisen.no/art/1298084.html

Lenke til kommentar

StudInc:

 

Hvis DU hadde lest litt rundt, så hadde du sett at flere andre nettsteder også har omtalt denne saken, noen har også kommentert litt rundt saken (Dagbladet.no som et eksempel). Her nevner de blandt annet at det aldri har vært snakk om å forby privatimport av sone1 filmer, men storimport til salg i EU/EFTA land!

 

Leste den gamle artikkelen fra ITAvisen siden jeg stusset litt over påstanden din om at sone1 filmer var ulovlig i Storbritania siden jeg ukentlig lar min far som pendler der, kjøpe med seg en fin bunke DVD'er, både sone1 og sone2! Det du refererte til var en sak angående playstation chiper, der domstolen hadde formulert dommen litt for generelt. Dette skjer da hele tiden i Norge også, men de pleier å ordne opp når de ansvarlige får rede på konsekvensene for andre "uskyldige".

 

Er du ikke enig i at en person/bedrift/whatever som produserer en vare skal lage rammebetingelsene for salg av produktet selv? Om vedkommende vil dele det ut til (open-source etc), selge lisenser eller hva som måtte falle inn er opp til produsenten.

 

Er selvfølgelig enig i at man skal ha retten til å ta backup av sine dyrbare dvd/cd-plater, er selv en ivrig kjøper av begge deler :smile: Det var heller aldri poenget mitt! Disse lovene kommer nok til å påvirke oss forbrukere på den måten at det blir vanskeligere å viderekopiere KOPIENE som man har lagd av originalprodukter. Det er i denne retningen de fleste kopisystemer har tatt den siste tiden.

 

Hvorfor skal ikke produsentene ha kontroll over lanseringsdatoer o.l.? Skal ikke store firmaer ha de samme mulighetene til å kontrollere hvor og når produktene kommer i salg som mindre firma? Du argumenterer med at de store firmaene bare vil tjene mer penger og at INGEN (?) har gått konkurs? Hvor mange tror du ikke har gått konkurs gjennom tidene, dette skjer da titt og ofte både med de små og store bedriftene innenfor dette området, og alle andre. Konkurs er en selvfølge når markedene blir så store og konkurransen så skarp.

 

Du skriver:

------------

du kan nok ikkje kalle det _CD_, sidan det ikkje er ein CD når det ikkje kan spillest av i ein cd-spiller... problemet til musikkbransjen er ikkje at folk kjøper cd'er og lager mp3 av denne, men at folk laster ned musikken fra nettet i staden for... med andre ord er det ingen grunn til å straffe de som er "lovlodige"... og med P2P blir ein _aldri_ kvitt fildeling...

------------

 

Hvordan tror du at mp3'ene kommer på nettet i utgangspunktet? Selvfølgelig er det et problem at alle har muligheten til å rippe cd'ene sine til mp3'er uten kopisikring når så mange deler dem ut på P2P nettverk! jeg ripper selv de fleste cd'ene mine til mp3, og vil helst gjøre dette i fremtiden også :smile: Men selv om jeg gjør dette selv, og til og med har lastet ned en del sanger fra P2P nettverk, så forstår jeg frustrasjonen til mediebransjen. Når salget av originalvarer synker, så hjelper det faktisk ikke så mye at de store gigantselskapene har mye penger for øyeblikket!

Kan sammenlignes med oljefondet, gøy å ha nå som vi er rike, men hvis vi ikke forvalter dem riktig forsvinner dem raskt ut igjen når olja en gang i fremtiden er ubrukelig og eldrebølgen herjer som verst! Så derfor må vi prøve å ta forhåndsregler, og prøve metoder for å holde inntektene oppe.

 

videre skriver du:

------------

diskusjonen dreiar seg ikkje om EU, men om kva rettigheter ein forbrukar har når han _kjøper_ ei vare!

kapitalisme: "økonomisk system der eit lands handel og industri er styrt av private, der formålet er fortjenste"

ser ikkje kva kapitalisme har med saken å gjere? ingen plateselskap som er konkurs enda??

gledar meg til bilbransjen får lover som gjer det ulovleg å bruke uorginale bildeler og å reparere bilen hos uautorisert verksted.... og kvifor stoppe der?? slik kan ein gjere i alle bransjer... det er jo kapitalisme....

-----------

Svarte på litt av dette ovenfor, men synes ikke eksempelet er så bra. Denne bransjen er spesielt utsatt p.g.a. de siste 10 årenes utvikling som gjør det mulig å replikere tusenvis av kopier og videresende disse til hele verden på sekunder. Den dagen man kan kjøpe/spleise på en flott mercedes, lage 10 000 kopier i løpet av en dag og så distribuere disse til halve Europa i løpet av noen få timer skal jeg ta eksempelet til etterfølgelse :smile:

 

Det er ikke snakk om noen reservedeler til musikk/filmene, men nøyaktige kopier som distribueres til brukere over hele verden i ENORM skala. Så derfor forstår jeg godt hvorfor denne industrien er villig til å bruke nebb og klør for å forsvare sitt livsgrunnlag...Men jeg håper også selvfølgelig at dette finner sted på en måte som ikke hindrer bruksområdene (f.eks. cd-rom o.l.) for varen når prisen forblir like høy. Synes bare at folk her inne skriker litt vel mye tull, virker som om mange tar som en selvfølge at denne industrien kommer til å levere produkter selv om livsgrunnlaget (les: SALG AV ORIGINALPRODUKTER) forsvinner under beina deres.

 

Derfor mener jeg også at kapitalisme faktisk hadde noe å si i innlegget mitt, siden en del av det jeg har nevnt ovenfor faktisk er de grunnleggende delene av et slikt system. Tilbud og etterspørsel er velkjent, men hvor sitter man igjen hvis tilbudet forsvinner men etterspørselen er lik høy? Kanskje det da går opp for flere at en dvd/cd etc faktisk er en vare på lik linje med bilder, hus, bil etc som er produsert for å gi gevinst til eierne som ofte har investert mye i dette, og forventer selvfølgelig gevinst...

 

Arg, ble mye dette her, og jeg som har eksamen i morgen! God natt alle sammen, håper dere har innspill til innlegget!

 

EDIT: leste ikke ITAvisen artikkelen før etter at jeg postet dette :sad:

_________________

 

Med vennlig hilsen

Sindre Hellevik

 

[ Denne Melding var redigert av: Stressles på 2002-12-13 00:18 ]

Lenke til kommentar

Dette er jo typisk vedtak som ikke er gjennomtenkt en plass, og umulig og håndheve.

Problemet er jo også med tanke på dvd filmer. Nå er det ulovlig og kjøpe andre soner enn den du bor i..hallo!

Tror de EU folka har for lite og ta seg til for tia hvis dette er det eneste de kommer opp med.

Lenke til kommentar

Innføring av ekstreme lover for å beskytte opphavsrett gjør bare at folk mister respekten for lovverket. Ingen gidder å følge disse lovene, da de beskytter folk som i utgangspunktet er mye rikere enn den gjevne forbruker. Håndheving av lovene er umulig, fordi folk bare trenger å nekte straffeskyld for at det skal bli for dyrt å følge opp rettslig. USA har et rettssystem som de selv er veldig stolte over, og som de fleste europeere bare rister på hode av. De nyeste forslagene til opphavsrettsbeskyttelse er urealistiske selv innen USA...

 

Microsoft, Intel og de andre store gutta kan godt prøve å innføre total kontroll på både hardware og software siden. Utfallet blir enten at 3.parts produsenter lager produkter som fjerner beskyttelsene, eller at forbrukerne går over til alternative løsninger. Dette kan for eksempel bli det store gjennombruddet for Linux/AMD på fremtidens hjemme-PC'er. Jeg tviler på at Linux noen gang hiver seg på den amerikaniserte opphavsrettbølgen.

 

Jeg er optimistisk når det gjelder fremtiden :smile:

Lenke til kommentar

Stressles:

Du skriver: "det kommer nok aldri til å bli ulovlig å kjøpe med seg sone 1 filmer fra USA"

 

samtidig er det _ulovlig_ å spille av slike filmar i storbritania!!

 

videre skriver du: "Er du ikke enig i at en person/bedrift/whatever som produserer en vare skal lage rammebetingelsene for salg av produktet selv?"

 

da må dette gjelde _alle_ bransjer.. når du kjøper ein mercedes forpliktar du deg til å _kun_ bruke orginaldeler...

 

vidare: "Er selvfølgelig enig i at man skal ha retten til å ta backup av sine dyrbare dvd/cd-plater"

 

dette kan gjere deg til ein kriminell i følge den nye loven, og i usa (i følge MDCA) vert det rekna som terror(!) å forbigå ei digital sperre... så det er all grunn for å frykt framtiden i norge og...

 

videre: "..vanskeligere å viderekopiere KOPIENE som man har lagd av originalprodukter. Det er i denne retningen de fleste kopisystemer har tatt den siste tiden."

 

eh.. korleis kopibeskyttelse tenker du på?? retningen i det siste tiden er at bransjen legger inn "feil" på cd'ane, slik at dei ikkje let seg spele av på cdrom-stasjoner osv... dermed er det per definisjon ikkje ein CD, sidan formatet bryt med CD-standarden... dette finst det så masse informasjon om at eg ikkje giddar å finne linkar.. til og med dei som kun les dagbladet er oppdatert på dette.. :smile:

 

vidare: "Du argumenterer med at de store firmaene bare vil tjene mer penger og at INGEN (?) har gått konkurs?"

 

har ikkje sett noko plate- eller film-selskap som har gått konkurs.. men du har vel eit eksempel??

 

ellers er vi enige om at ein bør kjøpe cd'er/dvd'er! :smile: men grunnen til at eg kjøpe ein cd er ikkje kun for å gi plateselskapet pengar... når eg kjøper ei vare forventar eg at den kan verte behandle deretter....

ved å kjøpe ein CD får eg mulighet til å lage mp3 av god kvalitet til pc'en min og mp3-spillaren min.... ved å ta bort denne muligheten har eg 1 mindre grunn til å kjøpe cd'en.. dermed kan eg heller laste med mp3-filene på nettet, og deretter brenne cd'en...

 

min meining er med andre ord at kopisperrer fører til meir piratkopiering.. platebransjen må tenke nytt, i staden for å gå i gamle forspor... her er nokon tips:

- lukka nettsider der ein får tilgang når ein kjøper ein cd... her kan det ligg nyheiter, musikkvideoer, tekster osv.. alt som kan gi kunden meirverdi, og som kostar lite for bransjen...

- gi brukarane poeng for å lytte til nye "talent"... dette vil spare _masse_ pengar på marknadsføring, og brukarane vil fungere som eit testpanel for kva som er bra og ikkje.. "gratis" verdensdekkande spørreundersøkelsse for eit spyttar ut millioner på ein udugeleg artist...

 

lykke til på eksamen! :smile:

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med deg som er positiv for fremtiden på software siden, men er litt skeptisk til hvordan man skal takle problemer der produktet faktisk er avhengig av en del kapital for å bli gjennomført. I dette tilfellet er det snakk om musikk og film-bransjen. Artistene/skuespillerne og alle andre som er involvert skal ha betalt, ofte er det heller ikke snakk om smålge kompensasjoner...De er avhengig å selge en del varer for å få et overskudd. ikke alle steder man kan produsere varer på "dugnad".

 

I open-source miljøene blir flere og flere selskaper mer kommersielle, og de få som er idealistiske nok til å fortsette på dugnad, blir kanskje oversett siden bedrifter setter totalkostnadene ved datasystemene høyest, og her er ofte kommersielle selskaper bedre på blandt annet support. Disse selskapene er i motsetningen til open-source miljøene helt avhengig av å levere en trygg og stabil tjeneste for å holde på kundene. Men det gjenstår å se hva som skjer på denne fronten...

 

Det beste som kan skje på denne fronten er skarp konkurranse, her øker flere "mindre" selskaper som Apple og flere innenfor linux-miljøt. Så kjøp mac'er folkens, det kommer oss selv til gode over tid, i tillegg til å bli en mindre frustrert databruker :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 15:36, skrev m-kane:



Går på noe av det samme, men "over there" hvor lovene er enda mer hårreisende. Og hvorvidt norge er eller ikke er EU medlem, så er nok slike lover på vei inn. Som en nevnte, kapitalen styrer, og det er ikke bare i brussel. Norge er minst like ille.





 

Hvis du leser artikkelen helt ned til konklusjonen, så er vel påstanden her at nerdene styrer, så lenge de ikke sløser bort tida på å diskutere med politikerne...

Lenke til kommentar

Hei igjen ja...

 

Vi er da begge enige om at man bør ha visse rettigheter til varen man kjøper, men er litt uenige hvilken måte man prøver å begrense piratkopieringen på. Har ikke tid til å finne gode eksempler nå, men kan i farten nevne dette sitatet fra kontorsjef Peter Schønning, i det danske kulturdepartementets opphavsrettskontor som hevder intensjonen med lovendringen ikke er å hindre at publikum får lage kopier til eget bruk:

 

"Det er korrekt at det vil være forbudt å bryte kopisikringen for å framstille en kopi, også til eget bruk. Men meningen med reglene er ikke å forhindre kopier til personlig bruk. Det følger både av infosoc-direktivet og i kulturutvalgets kommentar til opphavsloven at man hos plateselskapene skal fremme bruken av frivillige ordninger som gjør det mulig å framstille kopier til eget bruk"

 

Han sier videre at målet er å oppnå en ordning med kopisperrer som hindrer ulovlig kopiering, men som tillater kopiering til eget bruk. Problemet er at en slik begrensning ikke lar seg gjøre per i dag.

 

Grunnen til at jeg ikke kan nevne eksempler på større musikk/film-selskap som har gått konkurrs er fordi en konkurrs oftest innebører et oppkjøp fra en annen part. Og jeg har ikke kontroll på hvem som har kjøpt opp hvilke konkurrsbo de siste årene innenfor dette området de siste årene...Skal prøve å finne eksempler :smile:

 

Nå er jeg vanligvis VELDIG forsiktig med tabloide kilder som Dagbladet, VG, Digi, ITAvisen etc, men slike nettaviser er de eneste som er våkne på denne tiden av døgnet med nye oppdaterte nyheter :sad:

 

Men jeg leste for en tid siden i et mer anerkjent nettmagasin at flere av de kopisikringene som var under utvikling hadde funksjoner som gjorde at dem kun begrenset kopi AV kopier. Så man kunne ta personlig backup, men ikke dele dem over internett, cd-r etc...Ikke spør om detaljer, så informert på dette området er jeg desverre ikke :smile: Men kan prøve å skaffe linker da, til relevante sider!

 

Natta da

 

OBS! Det er da enda ikke snakk om et totalforbud på import av dvd/spill o.l, men et forbud for kommersielle aktører (les: butikker o.l.) å importere slike varer. Det har aldri vært snakk om et forbud for privat import! Bare greit å få klarhet i slike detaljer :smile:

_________________

 

Med vennlig hilsen

Sindre Hellevik

 

[ Denne Melding var redigert av: Stressles på 2002-12-13 01:24 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...