Gå til innhold

Ny EU-lov gjør MP3-kopiering ulovlig


Anbefalte innlegg

http://www.digi.no/dtno.nsf/pub/md20021212...390478#relatert

 

Spør du meg, så virker det som om intelligensen til EU pampene reduseres for vært år.

 

Det neste er vel at man ikke får lov til å verken

laste ned/kjøpe eller kjøre Linux og annen open-source programvare. For det er jo verktøy som hackere kan bruke, og i tillegg skader det inntektene til MS og andre kommersielle selskap. Og så er det jo mulig til å kjøre Linux gratis på så mange datamaskiner som man vil, og man kan ha så mange cd kopier man vil! åh store skrekk, tenk om brukere fikk for stor frihet til å velge...ånei!!

Kanskje de må nekte linux, slik at kommersielle selskap kan ta igjen noen av de "tapte" inntektene etter alle årene med "pirat-kopiering"?

 

Å nekte MP3, dvd fra andre land, sikkerhetskopier osv vil ramme både privat personer og bedrifter/næring/offentlig.

Og en annen ting; hvordan har de egentlig tenkt å håndheve den loven? Kan en politimann forlange å se gjenom leiligheten min, datamaskinen og annet for å sjekke?

 

Jeg kjenner raseriet gro i meg nå, jeg føler meg umyndigjort av de EU folka...

 

EU tar seg ikke tid å bekjempe pedofili, sex-slave handel, miljøproblemer, misnøye i folket, kriminalitet,

lande-problemer, trusler og ting som virkelig er ille..men å straffe oss skikkelige, skattebetalende, lovlydige folk kan de ta seg til!

 

Dette bekrefter mine tanker om EU; det består ikke av noe annet enn forblåste, gamle, gubbete, grådige, sleipe, korrupte besserwissere som ikke bryr seg om å bedre forholdene og å bekjempe mafia, men isteden straffe innbyggerne med dustete regler og begrense våre rettigheter og frihet.

 

Er det DETTE som er demokrati????

Nei, det virker mer som en syk, kommunistisk/diktatorisk måte å styre på...

 

Hehe...det ble visst litt mye EU snakk her...men prinsippet er det samme...denne loven er ikke bra!

 

Mvh

-LioKaiser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som medlemsland ville vi vel ikke hatt så utrolig mye mer å si. Et lands stemmekraft avgjøres såvidt jeg har hørt på grunnlag av befolkning. Her vil Norge med våre 4.5 mill innbyggere være blandt de minste...

 

Eneste forskjellen måtte i så fall bli en litt større mulighet til å påvirke. I saker som dette kan vanlig lobbyvirksomhet påvirke vel så mye...

 

(min mening - mine fakta.. si ifra hvis noe er galt :smile:

Lenke til kommentar

Lurer på hva alle de med bærbare mp3 spillere (deriblant meg) sier til dette. Det betyr jo slutten på mp3 spillere (i alle fall den lovlige delen). I tillegg til dette nye regelverket har jo forbrukernes rettigheter blir tilsidesatt i en god stund nå. Må si meg rimelig irritert på blant andre Sony som på det ene siden reklamerer for de fantastiske mp3 spillerne sine, mens de på den andre siden selger oss cder som ikke lar seg avspilles i pcen. En selvmotsigelse spør du meg.

Lenke til kommentar

Her er mer av samme sorten:

http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...1A78B31262D241F

 

Får mer og mer oppfatning av at EU ikke handler om så mye annet enn kapitalisme, utnyttelse, makt og kontroll. Har ingen tillit til at diletantene i Brussel, eller hvor de enn sitter, hverken er istand til eller er interesse i å ivare ta folkets beste. Her er det kapitalens interesser som skal ivaretas. (Får assosiasjoner til diversen framtids-fiksjonære filmer.) Har vært "sånn ca." Høyre-tilhenger tidligere, men Høyre er jo superhekta på at Norge må inn i EU så nå må jeg nok revurdere stemmegivningen min framover (noen forslag?).

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 15:04, skrev thorwb:

Et lands stemmekraft avgjøres såvidt jeg har hørt på grunnlag av befolkning. Her vil Norge med våre 4.5 mill innbyggere være blandt de minste...


(min mening - mine fakta.. si ifra hvis noe er galt :smile:


 

Vel, forsåvidt. Som i Norge egentlig. Hvert land stemmer inn "sine" medlemmer til EU-parlamentet. De større landene har flere enn de små landene.

 

MEN: De små landene har ekstremt mange flere representanter i forhold til folketallet enn de store.

 

Omtrent som i Norge altså. En stemme i Finmark er mer verdt enn en stemme i Oslo...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 15:10, skrev Wiker:


Får mer og mer oppfatning av at EU ikke handler om så mye annet enn kapitalisme, utnyttelse, makt og kontroll. Har ingen tillit til at diletantene i Brussel, eller hvor de enn sitter, hverken er istand til eller er interesse i å ivare ta folkets beste.


 

EU har ett kjempeproblem. Det er at unionens innbyggere i stor grad ikke har forstått viktigheten av EU parlamentet.

 

Fremdeles har de fleste land langt større valgoppslutning under lokale valg enn under valg til EU parlamentet. (Til tross for at det jo faktisk er på EU-nivå de fleste store saker blir avgjort!)

Lenke til kommentar

Hva blir det neste? Skal ikke EU forby tekst-filer snart fordi de kan inneholde kopi-beskyttet informasjon (f.eks bøker) ?

 

(Jeg må innrømme at jeg ikke har lest artiklen skikkelig, så jeg vet ikke om dette er noen god sammenligning i det hele tatt, men det var i hvertfall slik overskriften hørtes ut som)

Lenke til kommentar

Enda en grunn til å stemme nei til EU.

 

Men det som er dumt er at uansett om vi er med eller ikke så vil de bestemme "over" oss.

 

Det hjelper ikke selv om vi hadde vært der, Norge vil aldri greie å påvirke EUs bestemmelser, men nå som vi er utenfor vil de iallefall ikke representere oss.

 

Har jeg betalt for det så bør jeg jo få lov til å gjøre det som jeg vil. Hvis dette blir praksis så vil det bety dø for MD formatet, og dø for MP3-spillere...

 

Men jeg tviler på at dette vil la seg gjenomføre i praksis... men uansett... hvorfor beskytte de store selskapene som tjener 1000vis av millioner.

 

Det som er skremmende er hvordan pirat-markedet er i Asia, i Europa har vi ikke dette problemet.

 

Nei... dette blir for dumt.

Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår artikelen på digi.no rett så er det altså ikke lov å kopiere fra et medium til et annet, altså fra f.eks. CD til minidisk. Men, det blir forsatt være lov å kopiere fra CD til CD? Jeg kan kopiere en musikk-CD over på en annen CD for å ha i bilen, men hvis jeg bare har kassettspiller i bil (forsatt noen som har det slik) så kan jeg ikke kopiere til kassett. Som nissemor i Blåtoppen sier: "ja, ja... NEI,NEI". Henger ikke helt på greip.. som mange av de andre EU-direktivene.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 15:20, skrev Wiker:

Hvis jeg forstår artikelen på digi.no rett så er det altså ikke lov å kopiere fra et medium til et annet, altså fra f.eks. CD til minidisk. Men, det blir forsatt være lov å kopiere fra CD til CD?


 

Jeg tolket det slik at "et annet medium" ikke nødvendigvis trenger å være en annen type medium.

 

LeD

Lenke til kommentar

ser ut som det finnes veldig mange nei tilhengere her, noe som egentlig er litt synd, for akkurat nå bestemmer og styrer eu hva norge skal gjøre, norge har miimalt og si... Men hvis norge blir medlem, blir vi et mer fullverdig medlem enn østblokklandene, vi vil få en stor posisjon, ergo mer og si, norge burde også melde seg inn fordi vi må betale så sinnsykt mange miullioner for å være med på schengen (fry flyt inn og ut av varer og tjenester innen eu og schengen land), hvis vi ikke betalte, ville vi ikke kunne solgt fisk eller olje, ergo, norge ville blitt fattig.

Og eu har forskjellig politi for pedofile og andre kriminelle, (må tenke på at eu er stort, vi hører bare om det som angår oss, ikke noe mer).

Jeg er personlig høyre, rett og slett fordi norge må utvikle seg etter oljen, men de sosilistene vil isolere og beskatte de som prøver å bryte fram selksaper.

Dette med data kopiering som egentlig er bunnen i denne saken, er slik at eu må insstille sinne lovverk til også norge! Vi har idag lov til å ta sikkerhets kopi av hvert medium vi retmessig har kjøpt, så lenge vi ikke selger det videre, men tror dere ikke at selv om noe slikt skulle bli forbudt, så hadde det foregått?

Slutt å være naive og fiksert på tabloid nyheter, tenk helhetlig og grundig gjennon noe før du begynner å protestere som en ung blond katteforkjemper =)

takk for at dere gadd å lese noe så langt, =) måtte bare ut med sinnet!

Lenke til kommentar

Det her er jo 12 skritt i gal retning! Slike lover vil begrense utviklingen til de grader. Bare tenk på eksempler som:

 

- Mp3 spillere

- MiniDisk

- Hjemmestereo-systemer med harddisk

- Kommende "Underholdningsmaskiner" for stuebruk

- Musikksamling på Xbox

- Opptak av video på DVD spillere med harddisk

- Mobiltelefoner med mp3/video avspilling

 

Ikke små konsekvenser slikt kan medføre.. Jela kapitalisme! :sad:

Lenke til kommentar

Quote:


- Mp3 spillere

- MiniDisk

- Hjemmestereo-systemer med harddisk

- Kommende "Underholdningsmaskiner" for stuebruk

- Musikksamling på Xbox

- Opptak av video på DVD spillere med harddisk

- Mobiltelefoner med mp3/video avspilling


Ikke små konsekvenser slikt kan medføre.. Jela kapitalisme! :sad:


 

Alt det du nevner her, kommer fra kapitalisme... hadde ikke kapitalismen fantes, ville det ikke vært noe som het datamaskiner!

Får håpe det blir en indre kamp mellom musikk bransjen og teknobransjen! =)

Lenke til kommentar

Dette er det verste jeg har hørt, hvordan kan overhodene i en samling land bestemme akkurat hva vi skal gjøre og hvordan vi skal leve, dette oppfordrer til anarki, det neste blir vel at de bestemmer når vi skal få puste også...

 

Det som gjør meg mest rasende er at Norge skal følge disse reglene som en sau følger en gjeter... selv om vi ikke var medlem av EU sist jeg sjekket. Hvorfor skal vi importere alt det negative fra EU og utelukke det positive, som f.eks billigere matvarer, billigere skatter og avgifter....

 

Jeg skal flytte fra hele elendigheten!!!!

Lenke til kommentar

VG Nett 1995: "En mann i 30 årene ble tatt av tollerne med 5 kg heroin i kofferten".

 

VG Nett 2005: "En mann i 30 årene ble tatt av tollerne med 5kg sone 1 filmer i kofferten"

 

Det er tragisk at jeg skal bli en forbryter når jeg kopierer et album over på min minidiskspiller for å få musikken over på noe bærbart.

 

Men disse relgene kommer til sommeren? Da skal jeg stille meg opp utenfor stortinget med en stooor plakat hvor det skal stå "SE jeg har kjøpt en ORIGINAL CD og nå ripper jeg den til mp3! Putt meg i fengsel!" Så der skal jeg stå, midt forann stortinget og rippe CDer med en laptop :grin:

Lenke til kommentar

"akkurat nå bestemmer og styrer eu hva norge skal gjøre, norge har miimalt og si... " Til en vis grad ja, og det er jo helt hårreisende. For at Norge skal ha en sammarbeids og handelsavtale med EU, så skal EU bestemme hvilken sand som skal være i sandkassene i Norske barnehager.

 

Dette har faktisk også noe med norske politikere å gjøre. De er alt for ettergivende og taffate. Det går ann å gjøre mer motstand og ikke bare sluke alt rått. Jeg har hør (vet ikke hvor sikre kildene er) at Norge faktisk er ett av de landene (sammenlignet med EUs egne medlemsland) som har innført flest EU-direktiver.

 

En annen ting er at det i de fleste sammenhenger - på jobb, i vennekretsen, osv. - som oftest koster noe (ikke nødvendigvis i kroner og øre) å markere andre standpunkter og å stille seg utenfor. Slik blir det også i forhold til EU - noen prosent høyere rente osv. Etter min mening er denne prisen (iallfall foreløpig) verdt å betale. Bedre lykkelig og blakk, en deprimert og litt mindre blakk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...