aXXo Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Hva er forskjellen på understyring og overstyring? Noen som vet det? Lenke til kommentar
wazzza Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Understyrer bilen går den rett fram når du svinger. Hvis den overstyrer kommer rævva ut.. Kort fortalt. Driftebiler er overstyrt til de grader. Citroen Xantia er understyrt til de grader. (snakker av erfaring). Dette gjelder hvis du får skrens... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Tenk på at du svinger rattet passe mye i forhold til svingen du kjører i. Så lenge farten er passe lav, går det fint, men når du øker farten til grensen som bilen klarer, vil en av disse tingene skje: 1: Bilen slipper foran, slik at den svinger mindre enn du holder rattet (understyring) 2: Bilen slipper bak, slik at den svinger mer enn du holder rattet (overstyring) 3: Bilen slipper likt foran og bak, slik at den sklir utover parallelt med svingradiens tangent (nøytral) De fleste biler lages med noe til (for?) mye understyring, da det regnes for enklest å kontrollere denne. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Overstyring er skummelt, opplevd det på xantian min, tatt 360 på tørr asfalt og ræva har også sluppet.. Gjelder skarpe svinger med veldig høy hastighet.. Bilen er altfor lett bak. Skal legge noe sand der så trur jeg det blir bra. Lenke til kommentar
*martin* Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Overstyring er skummelt, opplevd det på xantian min, tatt 360 på tørr asfalt og ræva har også sluppet.. Gjelder skarpe svinger med veldig høy hastighet.. Bilen er altfor lett bak. Skal legge noe sand der så trur jeg det blir bra. 8192085[/snapback] understyring er værre, da må du bare vente til framdekka får tak igjen. overstyring går det an og kontrolere Lenke til kommentar
eab Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 En bil som plutselig/ukontrollert overstyrer er verre å hanskes med enn en bil som understyrer. pc^2004: En tung sandsekk plassert bak i bagasjen kan gjøre ting verre, da det er mer vekt der bak som hjelper å slenge rundt bilen Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 understyring er værre, da må du bare vente til framdekka får tak igjen.overstyring går det an og kontrolere 8195921[/snapback] Overstyring går bare å kontrollere hvis man er forberedt eller har kort reaksjonstid. Hvis man får overstyring og ikke rekker å reagere tidsnok seiler man sidelengs inn fronten på en møtende bil. Derfor er det farligere med overstyring enn enn understyring. Når det er sagt så er det morsommere å kjøre en overstyrt bil, så lenge det går bra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Årsaken til at de fleste biler er satt opp med moderat understyring, er at dette er den letteste formen for skrens å håndtere. Overstyring er mer gøy (for oss som har kjørt noen år, ihvertfall). De fleste biler kan skifte mellom under/nøytral/overstyring med riktig bruk av gass og styring. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 iogmed at bilen min får veldig stive dempere i svinger så skjer det ett eller annet med ræva, den slipper på 0,00000001sekkund.. da har bilen allerede tatt å slengt rundt.. Vil tru det hjelper å få på sommerdekk og litt vekt i bagasjen. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Vekt i bagasjerommet vil øke tendensen til overstyring. Ekstravekta som trykker nedover, drar også utover i sving. Siden dekkene ikke har "perfekt" forbindelse til asfalten, vil "utover-vekten" i sving virke mer på bilen enn "nedover-vekten" som skulle gitt mer grep. Lenke til kommentar
MasterOfDisaster Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 understyring er værre, da må du bare vente til framdekka får tak igjen.overstyring går det an og kontrolere 8195921[/snapback] Overstyring går bare å kontrollere hvis man er forberedt eller har kort reaksjonstid. Hvis man får overstyring og ikke rekker å reagere tidsnok seiler man sidelengs inn fronten på en møtende bil. Derfor er det farligere med overstyring enn enn understyring. Når det er sagt så er det morsommere å kjøre en overstyrt bil, så lenge det går bra. 8196732[/snapback] Om den er overstyrt kommer rævva inn. er den understyrt går jo fronten frem og da fronter du? vet ikke hva som er verst jeg? Lenke til kommentar
Vampyro Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Du fronter vel bare i en høyre sving. I en venstre sving går du i grøften med understyring. Men overstyring kan man jo bruke til noe fornuftig hvis man kan kjøre bil (KAN kjøre bil). Uansett så er det jævlig ekkelt. Jeg fikk først understyring i en høyre sving fordi jeg ga for mye gass og det var glatt så slapp jeg gassen for fort og fikk overstyring og HELDIGVIS kjørte jeg i grøften på høyre side av veien, i 80. Slapp og komme over i feil kjørebane hvor det kom bil i mot. Men der jeg kjørte ut var det heldigvis et busstopp, og så et jorde men uten noe kant imellom, så det humpet litt bortover og så var det bare å rygge tilbake å fortsette å kjøre. Men fy faen så hjerte slo etterpå. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) Om den er overstyrt kommer rævva inn. er den understyrt går jo fronten frem og da fronter du? vet ikke hva som er verst jeg? 8204604[/snapback] Ræva kommer isåfall ut, motsatt side av hva du svinger. Understyring er lett å kontrollere, er bare å svinge mer (sålenge du har veigrep vel og merke ) Endret 21. mars 2007 av kremt Lenke til kommentar
eab Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Snedig at folk skal dra inn motgående biler og dødsulykker hver gang det er snakk om bilkjøring.. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) Snedig at folk skal dra inn motgående biler og dødsulykker hver gang det er snakk om bilkjøring.. 8204826[/snapback] Er vel det folk forbinder med oss håpløse unge i dag da Endret 21. mars 2007 av kremt Lenke til kommentar
*martin* Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Understyring er lett å kontrollere, er bare å svinge mer (sålenge du har veigrep vel og merke ) 8204825[/snapback] er vel nettop det som er problemt, når du får understyring eller overstyring har du jo allerde mista veigrepet. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 iogmed at bilen min får veldig stive dempere i svinger så skjer det ett eller annet med ræva, den slipper på 0,00000001sekkund.. da har bilen allerede tatt å slengt rundt.. Vil tru det hjelper å få på sommerdekk og litt vekt i bagasjen. når cd-spillern er på så målte jeg at signalkablens signal var jord eller minus om man vil.. er dette riktig? Tok forsterker og koblet den til en 12-voltsstrømforsyning og med minus på remote-inngagen, den skrudde seg fortsatt ikke på. men når jeg tok pluss på remote-inngangen så skrudde den seg på, men nå vil jo ikke remotekabelen i bilen fungere da, siden den sender jordsignal?? hva har skjedd her..? gjelder en 2kanals caliber-sluttrinn, 750w Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Så denne på et annet forum: Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you. Lenke til kommentar
exs Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 overstyrer bilen så er passasjeren redd understyrer den så er føreren redd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå