Petter0108 Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Trenger hjelp til en elektro prøve jeg må levere snarest i morra, men jeg skjønner ikke noe på prøven.. kunne noen hjelpe meg? Gjennomfør prøven: Transformatorer motorer 1. En shuntmotor har viklingene koblet i -paralell -serie -stjerne -trekant 2. Hvis vi skal bruke norsk 230 volts utstyr i Canada hvor de har 115 volt så må vi ha en transformator med viklingsforhold: -3:1 -2:1 -1:2 -1:3 *3. En transformator med maksimal kapasitet på 120 VA (Volt Ampere) er laget for omforming fra 230 til 12 Volt. Hvis transfomatoren er tapsfri hvilke strømmer går ved full belastning? (Velg 2 rette svar) Her skal du krysse av i 2 bokser for å få 6 poeng. -Primærstrøm: Ca 0,52 A -Primærstrøm: Ca 5,2 A -Primærstrøm: Ca 10A -Sekundærstrøm: CA 10A -Sekundærstrøm: CA 5,2A -Sekundærstrøm: CA 0,52A 4. Transformatoren kan gjøre om vannstrøm til elektrisk strøm. -Påstanden er gal. -Påstanden er rett. 5. Viklingsforhold/omsetningsforhold er proposjonalt med forholdet mellom spenningene. -Påstanden er sann. -Påstanden er gal, forholdet er omvendt. -Påstanden har ikke noe med transformatorer å gjøre i det hele tatt. -Påstanden er feil, forholdet mellom viklingene og strømmen forholder seg propsjonalt. 6. Strøm ganger spenning på dene siden av transformatoren gir samme produkt som strøm ganger spenning på den andre siden. -Ja! -Nei! 7. En sveisetransformator trekker 16 A ved 230 Volt Hva får vi ut? -Høyere spenning og mindre strøm. -Større strøm, og lavere spenning. -Både høyere strøm og høyere spenning. 8. For å bruke utstyr som er laget for 115V i Norge hvor 230V er standard kan vi bruke en transformator med viklingsforhold: -3:1 -2:1 -1:2 -1:3 9. En transformator kan skille den strømmen vi får ut fra strømnettet fra strømnettet, slik at vi ikke får strøm igjennom oss når vi tar på f. eks en 12V ledning og jord. -Nei! det er alltid farlig. -Ja transformatorer kan beskytte oss. 10. En transformator har 3 viklinger med 400 turn, 800 og 1600 turn. Hva blir omsetningsforholdet? -2:4:1 -4:2:1 -1:2:4 -2:1:4 11. En batterilader har transformator med viklingsforhold 15:1 Hvilke batterispenning er det mest sansynelig at denne laderen er tilpasset? -Laderen skal lade batterier med spenning ca 3,6V -Laderen skal lade batterier med spenning ca 6V -Laderen skal lade batterier med spenning ca 12V -Laderen skal lade batterier med spenning ca 24V 12. Likestrømsmotorer kan utføres som: -Både shunt og seriemotor. -Bare som seriemotor. -Bare som shuntmotor. -Kun med trekantkobling. (Delta kobling) -Kun med stjernekobling (Y kobling) 13. En transformator er egnet i anlegg med: Her skal du krysse av i 2 bokser for å få 6 poeng. -Likestrøm -Vekselstrøm -Både likestrøm og vekselstrøm -Vekselstrøm, men kan også brukes på likestrøm i korte pulser. -Væske som strømmer i rør. 14. Det finnes motorer som fungere både på likestrøm og vekselstrøm. -Påstanden er rett -Påstanden er feil 15. Strømmen på sekundærsiden er større enn på primærsiden når antall viklinger på primærsiden er større enn antall viklinger på sekundærsiden. -Påstanden er rett -Påstanden er feil. Takk til dere som kan hjelpe meg, men jeg også de som ikke kan dette her om å ligge unna å svare. kunne de som kan det her sette en + forrand det svaret som er riktig? Tusen takk (greier jeg ikke denne prøven stryker jeg i elektro å må gå grunnkurs på nytt) Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 ehm, viss ikkje du klarer å få minimum 2 på denne prøven etter over et halvt år på grunnkurs bør du virkelig sette deg ned å studere. det blir feil å gi deg svara på så enkle og grunnleggande spørsmål. hadde du brukt like lang tid på å finne svara som du brukte på å skrive inn heile prøven her hadde du garantert funne mesteparten av svara. det er ingen problem å hjelpe deg med ting du ikkje forstår, men når det er så regelrett giddalause, blir eg både sint og oppgitt. Lenke til kommentar
Petter0108 Skrevet 19. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2007 sorry ass.. men kan ikke noe av detta her.. går bilmekk men må ha litt elektro. så har jeg konsentrasjons problemer også så det er ikke så lett for meg.. Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 En shuntmotor har viklingene koblet i paralell. Det motsatte av seriemotor. Man må bruke en trafo med viklingsforhold 2:1 for å redusere 230 volt til 115 volt. Eller 1:2, alt etter hvordan man ser på det. Litt teit oppgave, men man skal redusere spenningen med halvparten. Gidder ikke regne på oppgave 3. Påstanden er gal på oppgave 4. 5 får jeg til å bli rett.. Correct me if I'm wrong. Men dette forutsier at det er 2:1 på oppgave 2. Hvis ikke er det omvendt. 6: ja, det vil jeg si. Strøm ganger spenning er lik effekt, og effekten er lik på begge sider. I en spenningstransformator avtar eller øker spenningen, på bekostning av strømmen. Disse er aproporsjonell med hverandre. 7: Si det... Jeg vet da faen hva en sveisetrafo gjør. Se forøvrig oppgave 6. 8: se oppgave 2. 9: Ja, transformatorer kan beskytte oss. Men sett at man regulerer ned 230 volt til 12 volt, så øker strømmen. Vil ikke tro det er farlig, men det kan det sikkert med litt fiksfanteri. Men som regel er nok 12 volt ufarlig. 10: regn ut forholdet da.... mest sansynlig 1:4... se forøvrig oppgave 2. 11: 12 volt? gidder ikke stresse med den oppgaven.. 12: både shunt og serie. 13: bryr meg ikke 14: rett.. Er det ikke det? bare at de blir svakere ved likestrøm? 15: feil vil jeg si Du fortjener ikke mer velomtenkte svar enn dette.. ta grunnkurs på nytt igjen du, og følg med i timen. Dette var rett ut fra hodet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå