Gå til innhold

Ripping av websiden min - er det lov?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha, og så har han stjelt logoen din, men ikke klart å legge til riktig speileffekt, så det er kun speil på "zone".

 

I Norge har man åndsverkloven. Google it, og send ham en mail med at han bryter den og hvilke følger det vil få om han ikke fjerner siden (eller legger til en stor link om at han har stjelt designet fra deg).

Lenke til kommentar

Whoa! Håper ikke han ripperen har tenkt til å ha et portefølje når han bare kopierer hele greia fra deg! (Bare så linken som er på hans side).

 

Hvis han i så fall er en "webdesigner" og har tenkt å ta jobber, hvem skal han stjele design/koding fra da, mon tro?

 

Men nei, tviler på at dette er lov. Hadde jeg vært deg hadde jeg i hvertfall vært sur...og jeg ville kanskje prøvd å fått gjort noe sånt som at han får ... et eller annet. En slags bot kanskje?

Lenke til kommentar

Åhh.. Busted.. Hvordan tok du meg? :ermm:

 

Neida.

 

Send han en mail og forklar situasjonen. Han er sikkert ikke så alt for god i HTML og CSS og PS og webdesign generelt - siden han stjeler design fra andre - så du kan jo prøve å dikte opp noen konsekvenser dette vil få da.

 

Ikke overdriv med arrestasjon og sånn, men kom innpå dette loven og sånn, før du nevner en bot på 4-5000 kroner.. :)

Lenke til kommentar

Tips for å finne navnet og telefonnummeret hans: Finn e-post adressen hans (lett) på siden, ta ut fornavnet og etternavnet fra adressen og søk etter det på telefonkatalogen.no.

 

Jeg sitter nå med en person i Bodø.

 

Edit: Jeg glemte å si at dette ser ut som en dårlig spøk. Han har ikke bare kopiert navnet ditt (erixzone til krizone), men se på den headeren! Han kan jo ikke være seriøs.

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Velkommen i klubben! Er vel omtrent ikke en eneste av oss "faste" i WDS som ikke er blitt rippet minst én gang ;)

 

Send en mail, opplys om åndsverksloven, case solved - vanligvis. Hvis han setter seg på bakbena får heller hele webkafeen sende sinna-mail til han gir seg :)

 

EDIT: Og ja Runar, det ser faktisk ut som en dårlig spøk :D

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
Jøss!!

 

Hvordan fant du ut at han hadde rippet den da?

8190555[/snapback]

 

Faktisk jeg som fant det ut etter via Awstats på siden min :o

 

Dårlig spøk, for hva da? Han har jo satt opp CN så hvorfor skulle det være en spøk?

 

Til og mitt design har blitt "rippet"

Video, sed non credo (han fikk lov til det av meg da :p)

Lenke til kommentar

Kodingen din er jo ikke copyright dersom du ikke forbeholder deg den juridiske retten til koden..

 

Samme med bilder.

Det er han som går ut med kravet som har bevisbyrden, i dette tilfellet er det deg.

 

Det er du som går ut med et krav om at alt er ditt, og da må du kunne ha ubestridelige beviser for at dette faktisk er ditt.

 

Men dersom du ikke har sikret siden din med en copyright notis, så har ikke den norske lov tilbakevirkende kraft..

 

Dvs at åndsverkloven ikke kan gå tilbake og avgjøre saken ETTER at du har kommet på at du skulle plassere en copyright.

Lenke til kommentar
Kodingen din er jo ikke copyright dersom du ikke forbeholder deg den juridiske retten til koden..

 

Samme med bilder.

Det er han som går ut med kravet som har bevisbyrden, i dette tilfellet er det deg.

 

Det er du som går ut med et krav om at alt er ditt, og da må du kunne ha ubestridelige beviser for at dette faktisk er ditt.

 

Men dersom du ikke har sikret siden din med en copyright notis, så har ikke den norske lov tilbakevirkende kraft..

 

Dvs at  åndsverkloven ikke kan gå tilbake og avgjøre saken ETTER at du har kommet på at du skulle plassere en copyright.

8194341[/snapback]

Hvis du leser på lovdata, så ser du at siden er beskyttet under åndsverkloven selv om copyright notisen ikke står på siden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...