Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

WOODO maskin med frosset oppstart

Anbefalte innlegg

Hei

Har for en tid siden kjøpt en brukt Via Eden Mll basert "stue-pc",som oppfører seg mildt sagt mystisk.

Etter å ha vært av noen timer ,lar den seg bare starte enten via sikkerhetsmodus eller ved at jeg først går i BIOS.Da hjelper det IKKE å bare gå i BIOS,men jeg må også sette maskinen i "failsafe mode".Deretter starter den normalt og jeg kan installere og utføre alle funskjoner jeg kan komme på.

Måten den stopper på er at halvveis inn i windosw xp logoen stopper den bare å boote med lyset frosset på cd rom driven.Da må den skrues av med powerknappen.

Etter oppstart som nevnt ovenfor oppfører den seg normalt og kan startes og stoppes så mye jeg gidder.Står den av noen timer gjentar feilen seg!

De tiltak jeg har foretatt:

"Autonuket" HD og reinstallert XP.

Flashet nytt BIOS

Koblet fra CD rom - biten.

Målt backup batteriet til 3,16vdc!!

Hjelp nå har jeg holdt nesten hver dag i et par uker og jeg blir komplett IDIOT :dribble:

Mvh

Leif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk ødelagt tre kondensatorer, en eksploderte til og med, på et M10000-kort. Trodde det først var en dårlig strømforsyning, men etter å ha søkt litt rundt så jeg at Via har hatt en del problemer med dette på Mini-ITX-kortene sine. Noen slutter å virke, mens andre blir bare ustabile.

Gi beskjed hvis det er dette som er tilfellet og du klarer å bytte dem.. :-)

-Kisp

Lenke til kommentar
Fikk ødelagt tre kondensatorer, en eksploderte til og med, på et M10000-kort. Trodde det først var en dårlig strømforsyning, men etter å ha søkt litt rundt så jeg at Via har hatt en del problemer med dette på Mini-ITX-kortene sine. Noen slutter å virke, mens andre blir bare ustabile.

Gi beskjed hvis det er dette som er tilfellet og du klarer å bytte dem.. :-)

-Kisp

8190614[/snapback]

BINGO!! de 2 nærmest power connectoren bulte i "krysset".Har byttet de til Black Gate N og skal montere og teste kortet etter "crminal minds".

Takk så langt

Mvh

Leif

Lenke til kommentar
Se på kondensatorene på hovedkortet, buler noen av de, eller er de helt flate på toppen?

-Kisp

8190129[/snapback]

byttet og maskinen har samme feil!

etter en oppstart i sikkerhetsmodus er alt såre enkelt....noen timers pause og samme problem...

andre forslag??

mvh

Leif "fed-up" Christensen

Lenke til kommentar

etter en oppstart i sikkerhetsmodus er alt såre enkelt....noen timers pause og samme problem...

andre forslag??

8192323[/snapback]

Jeg hadde tre like kondensatorer som tok kvelden, kan det være en du har oversett?

Du skriver at det skjer etter noen timers pause, om du skrur av maskinen, tar ut strømkablen, trykker PÅ-knappen, setter i strøm og starter opp på nytt, får du fremprovosert feilen da?

Hvilke andre komponenter er det i maskinen?

Har du prøvd memtest86?

Sjekket harddisken for feil? Andre strømforsyninger?

Skjer det i andre operativsystemer (Linux LiveCD f.eks)?

Skjer det før du installerer drivere i Windows også?

etc, etc....

-Kisp

Lenke til kommentar

andre forslag??

8192323[/snapback]

Jeg hadde tre like kondensatorer som tok kvelden, kan det være en du har oversett?

Du skriver at det skjer etter noen timers pause, om du skrur av maskinen, tar ut strømkablen, trykker PÅ-knappen, setter i strøm og starter opp på nytt, får du fremprovosert feilen da?

Hvilke andre komponenter er det i maskinen?

Har du prøvd memtest86?

Sjekket harddisken for feil? Andre strømforsyninger?

Skjer det i andre operativsystemer (Linux LiveCD f.eks)?

Skjer det før du installerer drivere i Windows også?

etc, etc....

-Kisp

8192427[/snapback]

hei igjen

endelig nett på jobben igjen!

glemte et moment på listen over det jeg har gjort:

prøvet annen minnebrikke uten resultat.

skal kikke i poweret i kveld...kanskje det trigget poppingen av kondisene!

har forresten et annet power jeg kan koble på og teste.

utstyr i kabinettet ellers er :

cd-rom prøvet å koble fra

minnekortleser og usb panel i front

ellers ikke noe

kanskje jeg skal installere fra en av de andre windows cd-ene vi har i huset,men problemet oppsto plutselig hos forrige eier så jeg tviler

mvh

Leif

Endret av leifchristensen
Lenke til kommentar
Jeg ville prøvd å koblet ut alt du ikke trengte, clean innstall av os, oppdatert biosen igjen (prøvd å legge inn den nye en gang til) eller gått til en tidligere bios.

8194990[/snapback]

takk

det letteste er vel å koble til et annet power for å sjekke om det nåværende skaper instabilitet,for symptomene minner sterkt om sprengte kondiser og jeg fant jo to delvis blåste som jeg byttet.kanskje en tilsvaende defekt i poweret trigget det helesiden det oppsto plutselig.

det dumme er at det tar så sinnsykt lang tid,siden jeg må vente for at feilen skal oppstå igjen.

mvh

Leif

Lenke til kommentar
Jeg ville prøvd å koblet ut alt du ikke trengte, clean innstall av os, oppdatert biosen igjen (prøvd å legge inn den nye en gang til) eller gått til en tidligere bios.

8194990[/snapback]

takk

det letteste er vel å koble til et annet power for å sjekke om det nåværende skaper instabilitet,for symptomene minner sterkt om sprengte kondiser og jeg fant jo to delvis blåste som jeg byttet.kanskje en tilsvaende defekt i poweret trigget det helesiden det oppsto plutselig.

det dumme er at det tar så sinnsykt lang tid,siden jeg må vente for at feilen skal oppstå igjen.

mvh

Leif

8195582[/snapback]

annet power gir samme feil!

prøver ny clean windowsinstallasjon senere i kveld

mvh

Lenke til kommentar

Hallo igjen

Har forresten også byttet om IDE-kablene fra HK til hhvis cd-rom og hd UTEN resultat.

Koblet fra kortleser på front...ingen forskjell.

Har en LS 120 modul tilkoblet kortet...den fjerner jeg ikveld og hvis det ikke hjelper....clean install av windows.........selv om jeg har installert det før.

mvh

Leif

Endret av leifchristensen
Lenke til kommentar
Hallo igjen

Har forresten også byttet om IDE-kablene fra HK til hhvis cd-rom og hd UTEN resultat.

Koblet fra kortleser på front...ingen forskjell.

Har en LS 120 modul tilkoblet kortet...den fjerner jeg ikveld og hvis det ikke hjelper....clean install av windows.........selv om jeg har installert det før.

mvh

Leif

8201280[/snapback]

loddet ut en kondis til,men den var ok

tok ut ls120 modul....ingen forskjell

installerte xp på nytt UTEN noe extra drivere etc.......SAMME FEIL

stopper rett i start av windows der bølgen går under logoen.

IM LOST???

hva er den lille 12x12mm chipen som sitter i en socket?

mvh

Leif

Lenke til kommentar
kan jo være hk batteriet som er dårlig?

hvis man tar ut dette resetter jo biosen seg, se om du har noen andre 3v batterier og prøv..

8219686[/snapback]

det måler 3.16vdc så det skulle være ok

finnes det noen logg i maskinen/windows som fører record på hva som skjer? det hadde vært nyttig?

mvh

Lenke til kommentar
kan jo være hk batteriet som er dårlig?

hvis man tar ut dette resetter jo biosen seg, se om du har noen andre 3v batterier og prøv..

8219686[/snapback]

det måler 3.16vdc så det skulle være ok

finnes det noen logg i maskinen/windows som fører record på hva som skjer? det hadde vært nyttig?

mvh

8222038[/snapback]

hallo noen? finnes det noen logg i xp som holder orden på hendelsesforløpet i oppstart?

mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...