asdf9321asdf1234 Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Hei Har i noen måneder hatt problemer med mitt D70-apperat. Under seriebilder har speilet enkelte ganger hengt seg opp, og slått seg av. For å få det på igjen må jeg slå av kamera, ta inn og ut batteri og slå på kameraet igjen. Speilet henger fortsatt, og i panelet får jeg beskjeden "Err" (som i error). Når jeg trykker på utløseren går speilet tilbake igjen, og jeg får en fil på kortet der det står "file contains no image data" eller noe lignende, og alle andre bildene i serien er forsvunnet (naturligvis). Kan fortelle hvordan problemet utartet seg i går. Jeg var på oppdrag i en kirke for å fotografere en konfirmantmusikal. Lite lys gjør at jeg må satse på seriebilder for å se om kanskje ett bilde her og der blir skarpt. Etter omtrent 100-150 eksponeringer (kanskje mye mindre, vanskelig å anslå) begynte speilet å henge. Utrolig frustrerende, siden alle bildene som ligger i cachen på kameraet forsvinner når jeg får slått på kameraet. Dette etter omtrent 5-6 bilder i serie. Etter hvert virker det som kameraet blir mer og mer slitent. Til slutt må jeg ta ett og ett enkelt bilde, hvis jeg tar 2 bilder i serie så henger speilet. Slik har det holdt på siden januar dette året, og jeg har siden 04 hatt 17000 eksponeringer Tydeligvis trengs det reperasjon her. Kameraet ble kjøpt i sommeren 04 på FotoVideo. Medfølgende ett års garanti fra Nikon og to års forsikring fra FotoVideo (tror det kostet 1000kr). Altså hjelper det meg ikke lenger. Men er det riktig at jeg har fem års reklamasjonsrett? Hvis det er tilfelle, vil reklamasjonsretten gi meg et nytt kamera eller gratis reperasjon? Hvis ikke, hva vil en reparasjon muligens koste, og hvor lang tid vil det ta? Jeg er avhengig av et speilreflekshus, ettersom jeg tjener penger i lokalavisa på min hobby. Jeg vil nødig bli sittende uten kamera i flerfoldige uker, eller måneder. Fins det ordninger på lån av utstyr fra Interfoto (eller de som er importør/reperatør/? i Norge)? Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 (endret) Prøv deg med en reklamasjonssak. Kameraet er ment å vare lenger enn fem år og feilen må skyldes en svakhet i produksjonen. Ta med utskrifter fra tilsvarende saker hvor andre har fått byttet kamera på garantien for samme problem: http://www.nikonians.org/dcforum/DCForumID86/3224.html#0 Nikon har ved et par andre feil på D70 og D2h gitt gratis garanti reparasjon selv om garantien formelt ikke har vært i orden. Skaff deg et hus til som back up. Endret 19. mars 2007 av froggyler Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Interfoto leier ihvertfall ut utstyr. Hvis du betaler 250 kr ekstra hos Interfoto så blir du flyttet frem i køen og får reparert kameraet asap. Så vidt jeg forstår så gjelder kun 5års regelen hvis kameraet er kjøpt inn privat, hvis det står på et firma så er det vanligvis ikke mer enn 6 måneder garanti. Interfoto pleier å være greie å snakke med, de kan sikkert gi deg råd på hva du bør gjøre. Håkon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå