Quikshare Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Hva er forskjellen på "komplett senkesett" og bare "senkefjærer"? Hva er nødvendig for å senke? Noen fordeler/ulemper ved noen av det? Montering? Kostnader? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Komplett senkesett så følger vel demperene med. og fjære/demperen er tilpassa hverandre. Senkefjærer er bare fjærene. Du må ha fjærklemme og div verktøy. Eibach har bra fjærer! Åssen bil kjører du? Lenke til kommentar
Quikshare Skrevet 19. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2007 Vw Golf 3 - 1,6 - 93 Lenke til kommentar
dieselbeast Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Etter det jeg har forstått kan du senke bilen maks 40mm med originale dempere, lavere enn det må du bytte dempere. Pris på fjærer varierer fra 1300 og oppover. Pass på at det er tüv godkjente fjærer. Lykke til Lenke til kommentar
MovieMarius Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Forskjellen vil du merka på at.. Bilen sitter litt bedre i svinger når den er senka, negative ting er vel fartsdumper og sånne ting.. Hvis du har tenkt å senke den såpass da.. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 (endret) Etter det jeg har forstått kan du senke bilen maks 40mm med originale dempere, lavere enn det må du bytte dempere er det ikke nettopp golf som kan senkes 60mm uten bytte av dempere? Endret 20. mars 2007 av Simkin Lenke til kommentar
trra Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 er det ikke nettopp golf som kan senkes 60mm uten bytte av dempere? 8196268[/snapback] Gjelder golf 2 hvertfall, vet ikke hvordan det er med golf3, men understellet på de to er veldig likt. Lenke til kommentar
Quikshare Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2007 Planen var å senke bare rundt 40mm. Da er det jo genialt å bare kjøpe nye fjærer! =) Er jo rimelig dyrt for komplett senkesett, da sammenlignet med bare senkefjærer. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Kjøp senkesett som er tuv godkjent.. ikke vits og kjøre rundt med noia for teknisk kontroll! Kjøp eibach fjærer. de er bra og med papirer. senker 40mm tror jeg Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) Eibach kommer vel med flere utgaver, mine gamle senka 30mm. Om du har Golf 3, bør fronten senkes 20mm mer enn bak, for at bilen skal bli jevn. 60/40 gjør seg på G3. Problemet med kun senkefjærer er at demperne slites fortere (stort sett), og bilen kan ofte bli flytebryggete å kjøre. Jeg angrer ikke på at jeg bytta fra Eibach-fjærer til VMAXX komplett senkesett med høydejustering. Fartshumper er jo ikke like morsomt, men hvor stor forskjell er det å kjøre i 30 eller 15 over humpene? Jeg overlever det ekstra sekundet det tar. Endret 21. mars 2007 av Marvil Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Det er ikke krav til støtdempere ved bytte av fjærer desverre. Desverre, fordi kortere og hardere fjærer UTEN kortere og hardere dempere kan redusere veigrepet betraktelig. Harde fjærer jobber best og mest komfortabelt sammen med tilsvarende dempere. Jeg ville irritert meg grønn over å måtte "stoppe" for vær fartsdump eller andre ugjevnheter i veien. Eksens Golf 2 med 40mm Sparco fjærer kunne kjøres 10km raskere over fartsdumper bare ved justering av demperne fra mykest til der jeg syntes de funka best. Brukte gule Koni. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 (endret) Det er ikke krav til støtdempere ved bytte av fjærer desverre. Desverre, fordi kortere og hardere fjærer UTEN kortere og hardere dempere kan redusere veigrepet betraktelig. Harde fjærer jobber best og mest komfortabelt sammen med tilsvarende dempere. mener du da alle senkefjærer uansett millimeter? Endret 21. mars 2007 av Simkin Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Det kommer an på fjærer og dempere både på bilen og de som skal på bilen. Det finnes ikke noe fasit-svar, men det vil stort sett alltid være både fordeler og ulemper ved senking. Skikkelige dempere reduserer ulempene betraktelig. Skulle jeg valgt mellom å senke ELLER skikkelige dempere hadde jeg helt klart valgt dempere. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 ok, har senket et par biler jeg har hatt, og med kun fjærer av typen 30 eller 40mm så ligger bilen bedre på veien, og den blir ikke så "jyngete".. har senket bl.a Volvo 760, Audi Coupe GT og et par Asconaer, 1.6 og 2.0 GT.. alle de ble bedre med kortere fjærer.. spesielt volvoen, det var som natt og dag Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Nå har jeg vært mekaniker på både Volvo, Audi og Opel merkeverksted, og prød disse bilene greit ut. Ascona har jeg faktisk vært med på å "lage" fjærer til av fjærer fra andre biler. Om du kun har bytta fjærer på disse bilene har du virkelig gått glipp av noe med tanke på kjøreopplevelse. Alle bilene du nevner har veldig mye igjen for å få dempere som er hardere enn originalt, selv på originale fjærer. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 det beste er jo så klart fjærer OG andre dempere. men det hjelper også på med kun fjærer. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Slak sving - grei fart - humper - sprett - bunning av fjærer - større sprett - skogen Lenke til kommentar
b230ft Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 bånning av fjør? demper mener du vel.. når en først har oppe alt er det latterlig å ikke bytte dempere i same slengen, mener nå jeg.. *og du som senka en 760, og mente det var natt og dag, da sku du kjørt en volvo med skikkelig oppsett heller, da hade det fort blitt nat/dag også dag igjen! Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Som oftest stopper det i bump stop'en som begrenser maks avfjæring, ikke i dempern. Bunner man dempere vil de veldig fort bli ødelagt. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) og du som senka en 760, og mente det var natt og dag, da sku du kjørt en volvo med skikkelig oppsett heller, da hade det fort blitt nat/dag også dag igjen! ja, jeg mener det var natt og natt. for det var det. den krenga noe helt grusomt før jeg monterte kortere fjærer. fremprovoserte jeg krenginga med litt hissig svinging høyre/venstre måtte folk holde seg fast i det som var.. Endret 29. mars 2007 av Simkin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå