Gå til innhold

Omforme 5V til 3V og 12V til 18V


Anbefalte innlegg

Jeg bruker en gammel pc som router og siden denne tar "litt" mer plass enn en vanlig router, tenkte jeg å spare plass ved å putte ADSL-modem og switch inn i pc'n.

Så isteden for å bruke de medfølgende 230V-xV adapterene, tenkte jeg å hente strømmen fra strømforsyningen i pc'n.

For å gjøre det lettvindt, så tenkte jeg å hente strømmen fra en molex-kontakt som jo har 5V og 12V.

 

Fra 5V til 3V (1A) regner jeg med at jeg bare trenger en motstand. Men jeg er ganske grønn her, så hvis noen kan si meg hva jeg trenger hadde det vært fint.

Jeg regner ikke med at det er lettere å gjøre om 12V til 3V, men hvis det er tilfellet så er ikke det noe problem.

 

Fra 12V til 18V (0.6A) burde vel heller ikke være noe problem. Må kanskje ha noen flere komponenter, men det er vel ikke noe problem?

 

Fint om noen kan si meg akkurat hva jeg trenger (for billigst mulig penger), hvor jeg får kjøpt det og kanskje et litet diagram på 12-18V.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går ikke med motstand. Motstand kan du bruke på passive komponenter, som lyspærer. Men ikke på aktiv elektronikk.

Det er relativt enkelt å få 3V, man trenger bare en regulator. Det er litt verre å få 18V, da trengs en DC-DC converter.

Man bør ha litt kunnskap for å koble opp slike ting, ellers blir det lett at det ene og det andre går i stykker.

Lenke til kommentar

Det finnes ikke noe lettvint måte å få til 18V fra 12V. Det vil koste uforholdsmessig mye penger og ikke minst tid. (Dette prosjektet er intresant i seg selv men på ingen måte noen lettvindt løsning på problemet).

Den enkleste måten å fikse dette på er nok å plassere en forgreiningskontakt inne i PC'n slik at du også får plassert de orginale strømforskyningene inne i PC'n.

 

space

Lenke til kommentar

Når det gjelder 12 til 18V har jeg funnet Variable DC/DC Voltage Converter - 12 to 24V på eBay. Men den koster nesten 300kr. Blir for dyrt i første omgang.

 

Å plassere en forgreningskontakt i pc'n er ingen løsning da pc'n det er snakk om står i en liten desktop kasse. Men å plassere original strømforsyningen til modemet (18V) i kassen og en enkel skjøteledning er et alternativ. Men da skulle jeg gjerne hatt en enkel EURO-kontakt. Er dette mulig å kjøpe? Har ikke sett dette noe sted.

Da blir det å hente 230V fra PSU, etter hovedbryteren.

 

Fra 5V til 3V (1A) har jeg kikket på følgende fra elfa:

LD1117v30 3.0V 0.95A

LM3940IMP3.3 3.3V 1A

CS5203A-3T3 3.3V 3A

Er jeg helt på bærtur, eller holder det med en av disse?

Lenke til kommentar

Ja, jeg regner med at 3.3V ikke dreper switchen, er jo så lite forskjell.

Men dette er nå en gammel pc, uten ATX. Ettersom den står som gateway så er det begrenset hvor mye jeg kan lete etter 3.3V uten å risikere at den slår seg av. Men skal finne frem multimeteret og se hva jeg kommer frem til.

 

Edit: Har nå funnet en nettside som viser volt på de forskjellige komponentene, som psu, ide, pci, usb, serial osv. Etter hva jeg finner der, finnes det ikke 3.3v i denne maskinen.

Uansett er dette prosjektet lagt litt til side pga bilen trenger litt oppmerksomhet.

Endret av Stitch626
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ja, jeg regner med at 3.3V ikke dreper switchen, er jo så lite forskjell.

Men dette er nå en gammel pc, uten ATX.  Ettersom den står som gateway så er det begrenset hvor mye jeg kan lete etter 3.3V uten å risikere at den slår seg av. Men skal finne frem multimeteret og se hva jeg kommer frem til.

 

Edit: Har nå funnet en nettside som viser volt på de forskjellige komponentene, som psu, ide, pci, usb, serial osv. Etter hva jeg finner der, finnes det ikke 3.3v i denne maskinen.

Uansett er dette prosjektet lagt litt til side pga bilen trenger litt oppmerksomhet.

8217377[/snapback]

 

da har du nok en såkalt AT pc, disse har ikke 3.3v ut av strømforsyningen. men jeg ville nok gjort som det er nevt over: 5v til 3v og 24v til 18v, men husk på at -12v linja ofte er veldig svak, så sjekk på den orginale 18v strømforsyninga hva som er maks ampere på den, hvis -12v linja på pcen din er like karftig eller kraftigere kan du prøve og koble den opp dit.

Lenke til kommentar

Det er IKKE sikkert at han her kan ta lage 18 fra 24V pga. at -12V blir jord for apparatet som skal ha 18V. Hvis dette apparatet jordes videre til PC vil dette bli en kortsluttning. Har også testet flere strømforskyninger tidligere som ikke tåler tilbakeføring av +5/+12V tilbake til -12. Noen tåler det andre slår seg bare av.

 

space

Lenke til kommentar

Som space sier IKKE prøv deg på -12 volt til 12 V, da dette høyst sannsynligvis kan kortslutte strømforsyninga.

 

Når du må spørre om hvordan du skal lage 12 til 18V så bør du ikke prøve deg. Den beste løsning er å kjøpe seg noen skjøteledninger for lamper på eks Ikea (vet de har det da jeg en gang har kjøpt det dær). Disse kjøteledningene er sånn som akkurat passer en sånn batterieliminator kontakt. Så er det bare å legge allt i kassen, mye enklere. Jeg ville også gjort dette for 3V, i steden for å drive å hente spenningen fra PCen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...