Gå til innhold

Bestilt verdens sterkeste chilli(frø)!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bilder kommer nr det blir noe å ta bilde av :thumbup:

Har ikke drivhus, så får prøve å se hvordan det går i vinduet i stuen.

Kan jo sette plantene en varmere plass, men de trenger lys og.

Om nødvendig kunne jeg sette litt plast over inne?

Lenke til kommentar

Jeg hadde tenkt å sette mine i vinduet på kjøkkenet. Der er det sol deler av dagen, og det er rett over en varmeovn, så et bør var varmt nok (får se når vi skrur av ovnen etterhvert da...)

Men jeg ser at det er endel frø i hver pakke. Jeg bestillte bare en pakke, men har ikke plass eller lyst til å ha 10 potter med chilli rundt i huset. Det er vel mulig å spare noen av frøene. Men hvordan skal jeg da oppbevare disse? I kjøleskapet, fryseren, eller bare et tørt og mørkt sted?

Lenke til kommentar

Tror bare du kan oppbevare frøene dine i lukket pose, heslt et mørkt sted.

Jeg plantet en plante på torsdag, og spiretiden er drøy :)

Har satt den i vinduskarmen med en pose over, og med et lite termometer i jorda.

Holder +- 25 grader, burde være bra det!

Lenke til kommentar

Du kan førspire de på et brett/tallerken før du planter de i jord. La frøene ligge i vann i 12-24 timer og legg de på en tallerken med et par strimler fuktet dopapir under. Så skyller du frøene 1-2 ganger daglig. La det hele stå mørkt de første døgnene. Når de så har spiret planter du de med utveksten vendt nedover. Skal ikke ta mer enn 2-3 dager før de er spiret tilstrekkelig.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

ooo... Bra tips. Men med spiren vendt nedover? Skal den snu seg i jorda da? Eller har jeg misforstått.

Har ikke sådd noe som helst etter at vi sådde karse i barnehagen. Og de sådde vi i bomull.

Har ikke fått gjort noe med frøene enda jeg, jeg mangler jord. Det er et jorde over veien her da, som blir brukt til landbruk. Det blir til og med gjødslet med menneske-gjødsel (veldig fin lukt). Tror dere jeg kan bruke det hvis jeg tar ut klumper og stein? Eller bør jeg kjøpe noe ordentlig jord?

Lenke til kommentar
ooo... Bra tips. Men med spiren vendt nedover? Skal den snu seg i jorda da? Eller har jeg misforstått.

Har ikke sådd noe som helst etter at vi sådde karse i barnehagen. Og de sådde vi i bomull.

Har ikke fått gjort noe med frøene enda jeg, jeg mangler jord. Det er et jorde over veien her da, som blir brukt til landbruk. Det blir til og med gjødslet med menneske-gjødsel (veldig fin lukt). Tror dere jeg kan bruke det hvis jeg tar ut klumper og stein? Eller bør jeg kjøpe noe ordentlig jord?

8232047[/snapback]

Ble litt usikker nå, men det er iallefall slik at det første som kommer ut er rota, så kommer stengelen. Bare pass på at du lar rota stå nedover i jorda. Stengelen vil bøye seg mer eller mindre mot lyset. Når det gjelder jord så har jeg ikke noe peiling, spiser frøene jeg spirer som spirer men du kan jo alltids forsøke med ett frø og se hvordan det går.

Lenke til kommentar

Nå er jeg heldig å ha en pose plantejord i garasjen, men du kan sikkert bruke jord du finner og.

Om du har tilgang på litt gjødslet jord eller kompost skal dette være bra.

Slike små yoghurt-beger er kjempebra til å så frøene i.

Når det er planter med flere blad på, planter du over i en noe større potte.(1-2 liter?)

Til slutt planter du de over i ganske store potter, ca 25cm i diameter.

Om du lar spirene spire ved å legge dem i vann eller bare planter dem tror jeg blir litt det samme.

Så lenge de spirer.

Lenke til kommentar
Om du lar spirene spire ved å legge dem i vann eller bare planter dem tror jeg blir litt det samme.

Så lenge de spirer.

8235004[/snapback]

Om en har en del frø og ikke vil ha en chiliplantasje men bare en plante eller to så vil det være like greit å så de rett i jord. Min erfaring med førspiring er at spiringsprosenten er større, men det er selvfølgelig ikke noe problem om en har relativt mange frø.

Lenke til kommentar

Har nå hatt mine i en isboks med vått papir i i et par dager. Har også tredd en pose rundt isboksen. Kan ikke se noe forskjell på frøa, men har ikke forventet det heller. Akkurat nå har jeg tatt av posen for å lufte der litt :p

Ellers har jeg pælmet 6 frø nedi der, og blir det noe av mer enn 2 kan jeg jo alltids prøve å sette resten på utsiden av vinduet her.

Lenke til kommentar
Har nå hatt mine i en isboks med vått papir i i et par dager. Har også tredd en pose rundt isboksen. Kan ikke se noe forskjell på frøa, men har ikke forventet det heller. Akkurat nå har jeg tatt av posen for å lufte der litt :p

Ellers har jeg pælmet 6 frø nedi der, og blir det noe av mer enn 2 kan jeg jo alltids prøve å sette resten på utsiden av vinduet her.

8265456[/snapback]

Husket du å legge frøene i vann i 12 timer først? Det er helt nødvendig får å få satt igang spiringen. Ellers er noen typer før bedre egnet å spire.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...