varmit Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 (endret) Jeg har nettop bestilt en prøvepakke med verdens sterkeste(Jaja, nesten da..)chilli(dorset naga) frø herfra. Noen med noe info om hvordan den kan dyrkes inne? Om noen har andre innskudd til denne chillien(andre chillier) er det fint Endret 20. mars 2007 av varmit Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Kanskje du burde prøve å poste her: https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=333 i stedet? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Chilli...det er mat og vi har en egen mat og drikke-kategori. Posten flyttes. Lenke til kommentar
StaBBer Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Dæven, over 900k SHU på den der chillien. Selv har jeg en saus som har 600k, og det er rimelig hot. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 19. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2007 (endret) StaBBer: Det er Mad Dog 357 du har? Den skal være ganske hot! Dersom du trypper en dråpe på tungen, hvordan føles det? Hvor mye tabasco ville det tilsvare tror du? Vurderer å kjøpe diverse varer fra hotsauceworld, bla. den Tror nok jeg kan tørke chillien min, men noen som vet hvordan jeg gjør det uten at den rotner? Endret 19. mars 2007 av varmit Lenke til kommentar
StaBBer Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 (endret) Stemmer, Mad Dog 357 Collector's Edition. En dråpe på tungen av denne får tabasco til å virke som et drops tyrkisk pepper. Det er en helt annen dimensjon av sterkhet. Selve flasken har en liten patron som du sikkert har sett, som skjuler en mini-skje. Denne viser hvor lite man bør ta på tungen ved prøvesmaking. Ingen jeg kjenner har klart, få har i det hele tatt tørt, og ta en slik dråpe med skjeen rett på tungen uten å løpe for å drikke/spise noe for å bli kvitt brennetoktene. I det sekundet du tar litt på tungen føles det ganske normalt. Ingenting spesielt. Men i løpet av et sekund eller to bygger det seg opp et flammehav av dimensjoner. Jeg personlig får et lite kick av dette, og er blitt såpass tolerant at jeg klarer meg uten vann. Tar meg en faktisk en dråpe i ny og ne for kicket sin del. Denne brennetokten varer lenge, bortimot en halvtime vil jeg påstå. Og du kjenner det godt på leppene også. Til bruk i mat fungerer den ypperlig. Jeg og en kompis kjøpte nylig 2 pakker med Toro Mexicansk Gryte(de hadde ikke familiepakker), og 800 gram kjøttdeig. Vi tok 2 dråper rett fra flasken nedi gryten under oppkoking. Og gryten ble meget hot, uten at det ble uspiselig for vår egen del. Kjæresten til kompisen min klarte såvidt å få i seg noe mat dog, hehe. Det ble en liten porsjon til henne. Selve smaken fra sausen kjenner man ikke en gang. Vil anbefale 1-2 dråper av denne sausen i en stor gryte. Neste gang jeg bestiller fra HotSauceWorld, vurderer jeg denne. Ikke av de hotteste, men forhåpentligvis smaker de godt. Slike ekstrakter, som Mad Dog er, er ikke kjente for å ha spesielt god smak. Endret 19. mars 2007 av StaBBer Lenke til kommentar
varmit Skrevet 19. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2007 (endret) Wow, kraftige saker altså! Men kan vel ikke være farlig? Mange av de jeg kjenner, flipper av en dråpe tabasco. Kansje jeg skal gi dem litt mad dog 357 Mange som påstår at jalapeno er den sterkeste chillien, de skal få smake dorset naga Gleder meg til å motta frøene! Endret 20. mars 2007 av varmit Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Scoville-skalaen Om du skal oppbevare dem lenge, vil vel tørking være et bedre alternativ enn frysing. Lenke til kommentar
Articfare Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Ok, når du tar denne, drikk melk med sugerør. Litt forsiktig og det vil dempe smerten etter vært. Jeg har smakt habanero og det var ikke kult skal jeg si det . Brant i en halvtime, og det værste er at jeg liker sterk mat... Lenke til kommentar
Lambada Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Hmm har du bestilt ferdige chilier eller pakker med frø? Hvor bestilte du det fra? Jeg kunne bare finne frø fra http://www.reallycoolseeds.co.uk/order.php Noen som har peiling på hvordan det er å dyrke det selv? Funker vel dårlig i Norge vil jeg tro hvis man ikke har drivhus. Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Wow, kraftige saker altså!Men kan vel ikke være farlig? Mange av de jeg kjenner, flipper av en dråpe tabasco. Kansje jeg skal gi dem litt mad dog 357 Mange som påstår at jalapeno er den sterkeste chillien, de skal få smake dorset naga Gleder meg til å motta chillien, tror nok den kan fryses. Noe som også hadde vert spennende er å kjøpe frø, og ha en chilliplante i stua! 8191449[/snapback] Lurer også på dette - innebærer det ikke noen risiko når man pjåter 900 chiliwatt (:! inn i kjeften? Lenke til kommentar
varmit Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2007 Ah, jeg mener selfølgelig frø ja.. Må nok prøve å få planta dem inne i stua en plass, helst med mye lys. Lenke til kommentar
Lambada Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Ah, jeg mener selfølgelig frø ja..Må nok prøve å få planta dem inne i stua en plass, helst med mye lys. Ja for fant fram til der man kunne kjøpe de modne også men det stod at ikke var tilgjengelig før i juli. Ja du tror at det holder med vanlig belysning? Jeg personlig har ikke peiling, men fikk litt lysta på å prøve disse frøene ut selv. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2007 Jeg har jo bestilt frøene, og de er på vei. Sendte en mail til kontaktpersonen fra dorsetnaga.com,en veldig trivelig og imøtekommende person, og han sa at plantene bør stå inne på grunn av kaldt klima, og forsto det til at de bare kunne vokse inne. Utrolig kult med noen chilliplanter av(nesten) verdens sterkeste chillier i stua! Trenger ikke serlig mye vann, og han anbefalte meg å så med en gang jeg fik dem. Gleder meg veldig til å prøve, håper de kan vokse inne uten problemer! Lenke til kommentar
Lambada Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Ja sier jo egentlig seg selv at det er for kaldt ute. Er likevel litt skeptisk om det blir vellykket inne. Likevel har jeg lyst å gi det ett forsøk. varmit: Du er sikker på at det ikke blir stoppet i tollen? Customers in other countries: before ordering please check on your country's import regulations for small seed packs. ONLY MAKE AN ORDER IF YOUR COUNTRY ALLOWS THE IMPORTATION OF SMALL SEED PACKS OF CHILLI PEPPERS. Tok likegodt og bestilte 5 pakker nå, er jo ikke snakk om så mye penger. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2007 Hmm, har ikke sjekket.. Må da være lov å sende frø, dersom tollen er ute etter narkotika trodde jeg ikke frøpakker var det første de så etter.... Men det vil jo vise seg! Tror bare jeg sår et/to frø i en passelig potte og setter den i vinduet, så får vi se Skal høre med folk som kan det om de har noen råd til chilli-dyrking, men har hørt flere steder at det skal gå fint inne! Lenke til kommentar
Lambada Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Ja ville vært sært om det ikke var lov. Hvis det derimot var frø til hasjplanter ville jeg fortstått det Har jo bestilt 5 pakker nå, så blir å prøve det ut for å sjekke om det funker. Hadde vært litt morsomt å hatt en egen chiliplante på kjøkkenet. Jeg er glad i sterk mat så passer ypperlig. Blir sikkert til at det blir konkurranse i å spise mest chili som fyllelek Vi finner på så mange rare konkurranser så skal ikke forundre meg Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Vil ikke denne pepperen ødelegge smakssansen? Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Detta vil jeg også prøve... Ser det er 20-30 frø i en pakke, hvor mange frø i hver potte da? Noen som har noen ide om hvor lang tid det tar før de kommer? Lenke til kommentar
varmit Skrevet 20. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2007 Sikkert bare noen dager, min ble sendt dagen jeg bestilte. Hadde jo vert konge, men chillien er jo kjempesterk så man må passe seg litt! Er tross alt flere hundre ganger sterkere en tabasco! Har desverre lite peiling, hvor mye det kommer ut av et frø eller hvor stor planten blir/hvor stor potte man trenger aner jeg ikke. Skal prøve å finne ut litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå