Gå til innhold

NetCom og gebyr for papirfaktura


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge de opplyser de kundene som berøres av det og det er innenfor de vilkår du som kunde inngikk ved opprettelse av kundeforholdet med Netcom så har de lov til det. Les vilkårene og jeg er sikker på det er noe de har mulighet til å gjøre.

Lenke til kommentar

Så lenge Netcom har en reell kostnad forbundet med dette påslaget så nekter jeg å tro du kan si opp selv om du er i binding med dem. Les vilkårene du inngikk når du ble Netcom-abonnent og jeg regner med de har tatt forbehold om innføringen av slike avgifter.

Lenke til kommentar

Jeg bare innbiller meg at det var noen jeg kjente som hadde samme trøbbelet med Tele2, der Tele2 til slutt gikk med på at de ikke kunne kreve noe slikt... Men det er selvsagt mulig jeg tar feil. Har lett litt rundt på forbrukerportalen, men finner ingenting om akkurat dette, så er veldig usikker.

Lenke til kommentar
For noe tull at de plutselig skal begynne med fakturering for å sende regninga.

 

25 kr var litt i overkant synes nå jeg.. Det koster ikke så mye som 6 kr å sende den regninga.

8190033[/snapback]

 

 

Ehh.. Frimerke koster 6,50. I tillegg er degt en eller flere personer som jobber med å skrive ut fakturaen osv. En faktura koster en bedrift enormt mye mer enn 6 kr...

Lenke til kommentar
Kanskje jeg burde spørre forbrukerombudet... vil gjerne vite om de har rett til å kreve meg for at jeg liker papir bedre enn pixler på skjermen når det kommer til regninger :)

8190267[/snapback]

Og mange har bindingstid med fastsatt avgift for første år, skal denne avgiften plutselig bli 350 høyere i året om de ikke har internett\nettbank?

Lenke til kommentar

Abbonements-vilkår hentet fra Netcom.no 19.03.2007;

 

13. Endring av priser og andre vilkår

Endringer av priser og andre vilkår kan gjøres med 1 måneds varsel. Om NetCom ikke lenger tilbyr den aktuelle tjeneste, kan NetCom si opp Abonnementsavtalen eller deler av den med 1 måneds varsel.

 

--

 

Kan ikke se annet enn at Netcom har sitt på det tørre i dette tilfellet så lenge deres kunder er informert innen den fastsatte fristen på en måned. Og så lenge dette er en avgift basert på en reell kostnad for Netcom så kan jeg ikke se hvilke innvendinger forbrukerombudet skulle ha imot det. Videre taler det i Netcom sin favør at fakturagebyr er vanlig hos veldig mange andre operatører som leverer mobiltjenester.

 

Og nei, jeg har ikke noe som helst forhold til Netcom annent enn som kunde hos dem i en del år tidligere. Er kunde hos Telenor nå, og de tar betalt for utsendelse av papirfaktura såvidt meg bekjent.

Endret av escobar
Lenke til kommentar
Abbonements-vilkår hentet fra Netcom.no 19.03.2007;

 

13. Endring av priser og andre vilkår

Endringer av priser og andre vilkår kan gjøres med 1 måneds varsel. Om NetCom ikke lenger tilbyr den aktuelle tjeneste, kan NetCom si opp Abonnementsavtalen eller deler av den med 1 måneds varsel.

 

--

 

Kan ikke se annet enn at Netcom har sitt på det tørre i dette tilfellet så lenge deres kunder er informert innen den fastsatte fristen på en måned. Og så lenge dette er en avgift basert på en reell kostnad for Netcom så kan jeg ikke se hvilke innvendinger forbrukerombudet skulle ha imot det. Videre taler det i Netcom sin favør at fakturagebyr er vanlig hos veldig mange andre operatører som leverer mobiltjenester.

 

Og nei, jeg har ikke noe som helst forhold til Netcom annent enn som kunde hos dem i en del år tidligere. Er kunde hos Telenor nå, og de tar betalt for utsendelse av papirfaktura såvidt meg bekjent.

8191643[/snapback]

 

Store firmaer har store utgifter knyttet direkte til gammeldags papirfakturering til kunder. Synes ikke det er så rart at de innfører papirfaktura gebyrer.. Trodde faktisk netcom hadde gjort det for litt siden jeg.

 

For de som syns det er for kjipt å betale ekstra for papir utgaven så anbefaler jeg nettbank. Er vel uansett nesten ingen som betaler regning over skranke mer? Nazi regimet på Posten og sånn skal jo ha helt syke summer pr regning de tar imot betaling for over skranke. Så det gjør man KUN i nødsituvasjoner hvor man MÅ ha en kvittering på betaling med EN gang ;) (noen skal jo ha enten maskinskrevet kvitt ifra bank/post eller oblat ifra nettbank.. sistnevnte tar jo noen dager)

 

 

De har jo faktisk gått så langt som å si at de ikke ønsker å tilby den type tjeneste.. Er rett og slett ikke kostnadseffektivt.

 

Så det er bare å godta at samfunnet endres.. Ting blir automatisert.. De eneste jeg har en viss sympati med er gamle folk og de som ikke klarer å bruke datamaskin. Men de har vel for lengst fått føle bankenes "vrede" i form av helt ville gebyrer for innbetaling av regninger pr skranke :)

 

mvh

 

Torbjørn

Lenke til kommentar
Synes det beste ved det hele, er argumentene NetCom bruker.

Nederst skriver de om at miljøet spares for alt papiret...

Som om NetCom har tenkt på det når de innførte dette gebyret!  :thumbdown:

8193216[/snapback]

 

Hvorfor skulle de ikke ta det med på listen? Godt mulig at NetCom sparer penger på dette, men det er ingen tvil om at det sparer miljøet. Hvorfor skulle ikke NetCom ta dette med på listen over fordeler?

Lenke til kommentar
Synes det beste ved det hele, er argumentene NetCom bruker.

Nederst skriver de om at miljøet spares for alt papiret...

Som om NetCom har tenkt på det når de innførte dette gebyret!  :thumbdown:

8193216[/snapback]

 

Hvorfor skulle de ikke ta det med på listen? Godt mulig at NetCom sparer penger på dette, men det er ingen tvil om at det sparer miljøet. Hvorfor skulle ikke NetCom ta dette med på listen over fordeler?

8193234[/snapback]

Vær ærlig da, du VET netcom sparer MYE penger på dette ;)

Lenke til kommentar
Synes det beste ved det hele, er argumentene NetCom bruker.

Nederst skriver de om at miljøet spares for alt papiret...

Som om NetCom har tenkt på det når de innførte dette gebyret!  :thumbdown:

8193216[/snapback]

 

Hvorfor skulle de ikke ta det med på listen? Godt mulig at NetCom sparer penger på dette, men det er ingen tvil om at det sparer miljøet. Hvorfor skulle ikke NetCom ta dette med på listen over fordeler?

8193234[/snapback]

Vær ærlig da, du VET netcom sparer MYE penger på dette ;)

8193508[/snapback]

 

Hehe, for å være helt ærlig vet jeg ikke så mye om hva NetCom sparer. Men all logikk tilsier jo at det er billigere å sende faktura elektronisk, via eFaktura eller til e-post, enn å sende papirfaktura til X antall kunder.

 

En annen ting er at det er uendelig mye mer praktisk. Du aner ikke hvor ofte jeg hører "nei, den regningen har aldri kommet fram *høres skikkelig uskyldig ut*". Med eFaktura kommer regningen i nettbanken, og bytter du nettbank kommer den jammen meg der også. Den fordelen er verd veldig mye penger. I tillegg kan man nå få fakturaen per epost - og slippe fakturagebyret.

 

Enig i at det er mye besparelser her, men det er vel ingenting i veien for å spare inn på ting som er logisk å spare inn på?

Lenke til kommentar
Enig i at det er mye besparelser her, men det er vel ingenting i veien for å spare inn på ting som er logisk å spare inn på?

8193542[/snapback]

På ingen måte, men synes kanskje det kunne kommet kunder som velger e-faktura litt til gode i form av kanskje en tier lavere månedsavgift på abonnementene da dette gir netcom en solid ektrainntekt, mens mange kunder vil få dyrere abonnement (spesielt eldre som ikke har nettbank).

Lenke til kommentar

NetCom burde heller gitt feks 10-30 kr rabatt til de kundene som heller vil motta eFaktura, enn å heve prisen på de som fortsatt vil ha papirfaktura.

 

Minste totalpris er prisen på telefonen pluss faste avgifter, etableringsgebyr og månedsabonnement i avtaleperioden. Ringepris er ikke medregnet i prisene.
Siden totalprisen inkluderer faste avgifter må NetCom oppdatere prisene på webshop-en sin og inkludere papirfaktura gebyret på 25 kr i måneden. Siden det er papirfaktura man får i utgangspunktet når man bestiller abbonement fra NetCom.

 

Rart at papirfaktura koster 35 kr med NetCom SmartTalk

Du plikter å knytte deg til eFaktura innen 2 måneder fra kjøpsdato. Dersom dette ikke gjøres vil det automatisk påløpe et fakturagebyr på kr 35,- på de påfølgende fakturaer.
Tipper samme villkår vil gjelde for de andre abbonementene, bortsett fra at prisen kommer til å bli 25 kr og ikke 35 kr som med SmartTalk Endret av BeachDumb
Lenke til kommentar

Merk: Dette er mine personlige meninger, og har ingenting meg NetCom å gjøre.

 

NetCom burde heller gitt feks 10-30 kr rabatt til de kundene som heller vil motta eFaktura, enn å heve prisen på de som fortsatt vil ha papirfaktura.

 

Hvor er da besparelsen? Dersom NetCom sparer penger på dette, kan det brukes til andre ting, som for eksempel å senke prisene på abonnement, investere i nytt utstyr, bygge ut dekning, osv.

 

Minste totalpris er prisen på telefonen pluss faste avgifter, etableringsgebyr og månedsabonnement i avtaleperioden. Ringepris er ikke medregnet i prisene.
Siden totalprisen inkluderer faste avgifter må NetCom oppdatere prisene på webshop-en sin og inkludere papirfaktura gebyret på 25 kr i måneden. Siden det er papirfaktura man får i utgangspunktet når man bestiller abbonement fra NetCom.

 

Det er eFaktura/epost-faktura som blir normen, og man velger selv om man ønsker papirfaktura istedet. Da velger man i så fall selv å betale ekstra. Man får også to måneder på seg til å ordne det i nettbank / via Kundesenteret, slik det er med SmartTalk idag.

Endret av zegenie
Lenke til kommentar
Enig i at det er mye besparelser her, men det er vel ingenting i veien for å spare inn på ting som er logisk å spare inn på?

8193542[/snapback]

På ingen måte, men synes kanskje det kunne kommet kunder som velger e-faktura litt til gode i form av kanskje en tier lavere månedsavgift på abonnementene da dette gir netcom en solid ektrainntekt, mens mange kunder vil få dyrere abonnement (spesielt eldre som ikke har nettbank).

8193666[/snapback]

 

Kanskje besparelsene gjør dette mulig etterhvert? Jeg aner ikke, men det høres jo logisk ut det du sier? Penger NetCom sparer ett sted er det jo mulig å bruke til å senke prisene et annet sted. Selv om jeg personlig synes det er bedre å bruke det på investering i dekning, utbygging, nye tjenester, osv. :)

Endret av zegenie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...