gxi Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 (endret) Girstanga på min biler slik at den "knirker", dvs. lager merkelige lyder, en god del når jeg flytter på den, altså skifter gir. Verst er det når jeg flytter den mot høyre mot 5-gir, og minst er det mellom 1 og 2-gir. Siden dette gjelder alle gir regner jeg med at dette er noe i overføringen til girkassen, og ikke inni selve girkassen. Er dette normalt? Bør jeg skru opp og smøre noe? Kan det ha noe med selve girkassen å gjøre (lite olje?)? Det skal også nevnes at girstanga er litt "løs", dva. at den beveger seg litt når jeg trør gasspedalen i bånn, og tilbake om girkassen får litt trykk andre veien, som f.eks om jeg kjører sakte i 1. gir, og slipper gassen helt. I følge hva jeg har hørt og lest, så er dette normalt, så jeg har ikke brydd meg noe. Den vibrerer også en del, og jeg har også hørt at dette er normalt, så det har jeg heller ikke brydd meg om. Jeg bruker ikke å holde hånda på stanga når jeg ikke faktisk skal flytte den, i.o.m at jeg har hørt at dette er skadelig for den. Den går helt som den skal tilbake til midten om jeg slipper den når den står i fri. Endret 19. mars 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Åssen bil kjører du? Ta av skinn dongen rundt girstanga og smør alle beveglige deler. Bruk gjerne litt tjukt fett. white grease eller noe sånt Lenke til kommentar
gxi Skrevet 19. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2007 Renault Lagua 97-mod. Ifølge Haynes; "JB3" skal være koden på girkassen. (siden det er en 1.8 8V-motor) Lenke til kommentar
gxi Skrevet 19. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2007 Så langt kommer jeg til fra innsiden av bilen. Neste punkt i Haynes etter å ha kommet til dette er å gå under bilen, fjerne katalysatoren, osv... og da stopper det for hva jeg tør å gjøre i vertfall. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Kommer lyden hvis du girer uten motoren i gang også? Hvis den gir seg når motoren ikke går, så er jeg redd det er girkassa som er kaputt. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 19. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2007 Ja, den kommer uansett om motoren går eller ikke. Det gir også ingen forskjell om clutchen er inne eller ikke (når motoren er avslått da selvsagt). Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Tror jeg har bytta en nylonforing som sitter under spaken engang. du må nok komme deg under for og få titta litt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå