Gå til innhold

Redde NTFS/filer med en Knoppix Live/CD

Anbefalte innlegg

Jeg pr;ver [ flytte noen verdifulle filer fra en NTFS/partisjoenert disk til en annen. Meningen er at disken etterp[ skal formateres.

Med en Knoppix Live/CD kan jeg kopiere filer p[ NTFS/partisjnene, men jeg kan ikke skriver p[ NTFS/partisjonene. Jeg har derfor ikke noe sted [ legge filene, etterssom jeg ikke har noen Linux/partisjon. Finnes det en pakke jeg kan installere som gj;r det mulig [ skrive.

Jeg pr;vde tidligere med en Mandriva Live/CD, men kj;rde fast *se annet emne(

Jeg vill ogs[ v'rt fint [ f[ hjelp med [ endre tastatur/oppsettet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å endre tastaturoppsett går du til Control Center fra K-menyen. Gå til Regional and Accessibility -> Keyboard Layouts. Kryss av for Enable Keyboard Layouts, velg norsk tastaturoppsett fra menyen, og klikk på Add. Flytt ditt foretrukne tastaturoppsett til toppen, og trykk på Apply. Når det gjelder skriving til NTFS-filsystemer må du montere de med lese- og skrivestøtte.

Eksempel:

su
mount -o rw -t ntfs /dev/sda1 /media/sda1

Lenke til kommentar

Her er det mye som er gærnt:

Etter å ha skrevet nøyaktig det som kadmium foreslo, bortsett fra at jeg skrev sdb1 isteden for sda1, så får jeg en følgende melding:

fusermoint: mountpoint is not empty

fusermount: if you are sure this is safe, use the "noneempty" mount option

Failed to create FUSE mount point: no such file or directory

Retry to create FUSE mount point ...

FATAL: module fuse not found.

fusermount: if you are sure this is safe, use the "noneempty" mount option

Failed to create FUSE mount point: no such file or directory

Unmounting /dev/sdb1 (000000)

Hva er det som er feil nå?

Lenke til kommentar

Jeg har løst problemet ved at jeg brenner filene på DVD-plater ved hjelp av K3b som ligger på CD-en. Det var helt uproblematisk!

Dersom noen vet hvordan jeg skal få til å skrive på mine NTFS-disker så er jeg fortsatt veldig interessert, men mitt problem er egentlig løst.

Stor takk til Kadmium og kommers som hjalp meg med dette!

Jeg prøvd Linux før, men ble lei fordi jeg ikke fikk til noen som helst. Jeg synes fortsatt at Linux virker ganske plundrete, men Linux reddet meg denne gangen! det er ikke umulig at jeg prøver å installere Linux på den gamle PC-en. I så tilfelle hørs vi sikkert igjen... :thumbup:

Lenke til kommentar

[...]

Hva er det som er feil nå?

Du får denne feilmeldingen siden NTFS-partisjonen din (/dev/sdb1) allerede er montert fast til det katalogpunktet du valgte å montere den på (/media/sdb1).

Derfor må du demontere (med kommandoen umount) den først slik at katalogen blir ledig igjen, og så montere den på nytt, men denne gangen også med skriverettigheter (pga "-o rw") (forhåpentligvis vil nå ntfs-3g gi deg skrivetilgang):

su
umount /media/sdb1
mount -o rw -t ntfs /dev/sdb1 /media/sdb1

Lenke til kommentar

YES! :D

Det eneste problemet nå er at enkelte mapper ikke lar seg slette, men det kan jeg leve med...

Tusen takk for hjelpen!

Dette var gøy! Kanskje jeg gjør et nytt forsøk på å installere Linux på den gamle PC-en. Den skal brukes som Juce Box ute på stuen...

Endret av PelleP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...