Gå til innhold

Hjelp med 7900GT 256mb kort.

Hiero

Anbefalte innlegg

Okey, her har dere noen bilder som forklarer hva som er probleme. Alt er helt fint, forandrer ikke noe på ytelse bare sånne funky vertex error's. Vet dere hva det er? Jeg har ikke clocket dette korte i det heletat. Men det er en Gainward Golden Sample. Så den er litt oppgradert fra før av. Har satt det på "Safe modus" men til ingen nytte.

Dreamfall: The Longest Journey: Dette er galt.

dreamfalloriginal200703uy4.th.png

Normalt.

dreamfalloriginal200703ds7.th.png

World of Warcraft:

wow2007030111091462xs6.th.png

Dette er ganske små problemer, men i spill som TES: Oblivion og FEAR blir det så mye at jeg ikke ser hvor jeg går. Det er på forskjellige steder hver gang, og det forsviner etter en alt+tab. Men det kommer starx tilbake ijen. Ble kjøpt på Komplett.no i høst. Hadde noe problem med det samme jeg kjøpte det. Men det forsvant nesten med en gang. Så jeg glemte det. Har god lufting, og ikke noe som skall vere i veien.

Endret av Hiero
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe dette var litt snodig. Hadde tenkt å lage samme posten nå. Har samme skjermkortet, men fra XFX. Har også slike artifacts på de samme spillene. I Dreamfall har det kun vært 1 tre så langt og jeg er halvveis gjennom spillet. I WoW får jeg svarte artifacts som streker. Ofte forsvinner de om jeg slutter av spillet og starter det igjen.

I et par andre spill kan hele skjermen bli dekt i en synsretning, mens alt av artifacts forsvinner igjen når jeg snur meg i en annen retning. Alt+tab fungerer også som regel, men det er jo noe som er galt her.

Lastet ned Atitool og lot det gå i ca 15min tidligere i dag. Fikk ingen error. Tempen på skjermkortet akkurat nå er 57 grader C. Når jeg avsluttet atitool testen etter 15 min var temperaturen 83 grader C, men da var også rommet varmere enn det er nå. Men 83 grader C er kanskje uansett for mye? Fikk også noe som lignet på pixelfeil i Atitool 3d-boksen. Har fått veldig mange pixelfeil på enkelte nettsider i det siste, kan det ha noe med skjermkortet å gjøre?

Skal prøve et par andre drivere, er det noe annet man kan gjøre med dette eller snakker vi et skjermkort som er i ferd med å ta dagen her?

Endret av San_Lopez
Lenke til kommentar

Hiero: Hva er temperaturen på kortet ditt?

Jeg gjorde en liten test nå. Har som sagt hatt endel pixelfeil når jeg surfet på internett, og vurderte og sende inn skjermen. Men prøvde nå å koble til skjermen til min bærbare PC og der var det ingen pixelfeil. Lot den også stå på en stund.

Så koblet jeg skjermen til min stasjonære PC igjen og det gikk fint i starten. Startet opp Atitool igjen og temperaturen på skjermkortet i windows er som tidligere, 57 grader C. Startet en "scan for artifacts" og ventet til temperaturen økte. Når skjermkortet kommer over 61-62 grader C begynner det trøble. Mens jeg scrollet opp og ned på denne nettsiden jeg var innpå begynte røde prikker(som egentlig skal være mørkegråe) å poppe fram. Jo varmere kortet blir jo flere prikker dukker opp. Til slutt er det flere rekker med slike røde, grønne og blåe prikker over hele skjermen. Til og med rundt winxp logoen i skjermbeskytteren..

Dette er vel en bekreftelse på at skjermkortet ikke fungerer som det skal? Eller blir det for varmt? Hvilke temperaturer skal et skjermkort som dette tåle, og hva er normal temperatur når man spiller et krevende spill?

Lenke til kommentar

Har akkurat samme pixel feil. Skikkelig plagsomt i Photoshop! Har noe den samme tempen på korte som du. Morro med flere som har samme problem. Er helt oppgitt pga dette. Eller, ikke morro. Men fint at det ikke bare er meg. :) Kan virke som om det er noe i Chipset en til 7900 256 MB korte som får dette til og skje.

Skulle jo strengt tatt tro at "normal" tempratur på et GT kort ligger rund 55c. Er sikkert en reklamasjons sak, etter som vi begge har akkurat samme feil. Hvis du har kjøpt korte for bare en liten stund siden så anbefaler jeg å bytte det ut. Siden det ble greit en stund for meg. Men nå er det helt jævlig. Har importert S.T.A.L.K.E.R og der ble gresset og flere trær helt yderst mongolide. Vertexer eller artifacts (kommer an på hva som sier deg mest) står i alle rettninger. Helt ubrukelig, så jeg tror problemet bare kommer til og bli verre og verre.

PS: Jeg vet jeg skriver som en idiot. Gidder ikke å tenke så veldi på det atm :p

Lenke til kommentar

hey har eit 7900gt skjølv (XFX) og når eg speler ein stund kommer det noko lignende greier med plagsomme streker her og der.. det kommer nokk av varmen eller noko sånt, så eg har bestilt ein zalman VF-900... GPU låf på ein tempratur på 85-90 og, sånn at det er sakt.. kanskje du og burded vurdere ein ny vifte... men selfølgelig kan vere noko anna som er problemet med skjermkortet ditt..

Lenke til kommentar
hey har eit 7900gt skjølv (XFX) og når eg speler ein stund kommer det noko lignende greier med plagsomme streker her og der.. det kommer nokk av varmen eller noko sånt, så eg har bestilt ein zalman VF-900... GPU låf på ein tempratur på 85-90 og, sånn at det er sakt.. kanskje du og burded vurdere ein ny vifte... men selfølgelig kan vere noko anna som er problemet med skjermkortet ditt..

8194086[/snapback]

Får prøve å skifte ut vifte + kanskje skaffe en PCI slot vifte som kan stå ved siden av skjermkortet. Er i hvert fall betydelig mindre stress om det fikser problemet, enn å måtte sende det inn for sjekk ;)

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat samme problemer som dere beskriver her. Spesielt i WoW opplever jeg at textures blir dratt som streker over skjermen, samt noen ganger så flimmrer UI'en. I andre spill ser jeg slike prikker i forskjellige farger på skjermen osv.

Har testet andre drivere og XP pro/Vista, uten hell. For høy temperatur er nok en mulighet, men rart at det skal være slik på mange av disse kortene (har XFX også.) Kan jo være fabrikasjonsfeil eller noe, men jeg lurte også på om strømforsyningen kunne være problemet, jeg har bare en 350W PSU. (kanskje det er for lite?).

Prøvde også STALKER, og der fikk jeg bluescreen og masse artifacts.

Lenke til kommentar
Jeg har akkurat samme problemer som dere beskriver her. Spesielt i WoW opplever jeg at textures blir dratt som streker over skjermen, samt noen ganger så flimmrer UI'en. I andre spill ser jeg slike prikker i forskjellige farger på skjermen osv.

Har testet andre drivere og XP pro/Vista, uten hell. For høy temperatur er nok en mulighet, men rart at det skal være slik på mange av disse kortene (har XFX også.) Kan jo være fabrikasjonsfeil eller noe, men jeg lurte også på om strømforsyningen kunne være problemet, jeg har bare en 350W PSU. (kanskje det er for lite?). 

Prøvde også STALKER, og der fikk jeg bluescreen og masse artifacts.

8194608[/snapback]

Jeg har 500W PSU så det skal jo holde i massevis?

Sendte nettopp en mail til komplett.no(hvor jeg kjøpte mitt kort) for å høre om det har vært noe tull med disse kortene og om det er et kjent problem.

Lenke til kommentar

Installerte nyeste versjon av Expert Tool (Har gainward så det er rart om viftene generelt er dålig, siden de er forskjellige fra produsent til produsent.) Ble betydelig mindre av det. Men det er det fremdeles. Skall installere enda en vifte nå, får se om det blir noe forskjell.

xersess: Tror nok at vifta di er full av støv. Eller noe friksjon med kabler. Maks er ca 60c hos meg. Men husk å si ifra om det funker med ny vifte. Var jo bare ment som et midlertidig kort til 8800 GTS 320 komm. Så kjøper vel nytt om ikke så altfor lenge. Men hadde vert fint å kunne selge unna dette :)

Lenke til kommentar
Sendte nettopp en mail til komplett.no(hvor jeg kjøpte mitt kort) for å høre om det har vært noe tull med disse kortene og om det er et kjent problem.

8194911[/snapback]

Flott, da slapp jeg :p

*venter spent på svar*

Edit:

Gjorde litt god gammeldags googling på problemet, og det viser seg at flere har hatt lignende artifact problemer med disse kortene.

Ifølge en kilde som ikke var helt 100% pålitelig var det en fabrikasjonsfeil på en batch med 7900Gt kort. Kanskje vi er de uheldige eiere av kort fra denne batchen.

Kanskje det ser ut til at vi må sende inn kortene til komplett eller noe, men venter litt og ser om San_Lopez får noe svar på mailen ;)

Endret av Jan Åge
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

7900GT kortene har et kjent problem. Det handler om at spenningsregulatorer til minne tar kvelden. Og da får man artifacts. Den beste måten å teste om dere lider av denne feilen er å kjøre 3DMark06. Deep Freeze testen vil etter en stund komme med Artifacts og den vil fryse. Jeg hadde et MSI 7900GT selv en gang som ble rammet av denne feilen. Begynte å undersøke litt på nett og fant ut at dette var et svært utbredt problem. Og at mange satt med defekte kort uten at de visste om det.

Feilen oppstår som regel de første dagene.

Lenke til kommentar

Etter min erfaring med 7900 kortet og alle skrekkhistoriene jeg leste så hoppet jeg over hele 7900 serien. Sendte tilbake kortet og kjøpte meg heller et X1900XT. På primærmaskinen min kjørte jeg lenge 2 stk. 7800GT i SLI. 7800 kortene var helt problemfrie kort.

Nå kjører jeg 8800GTX på hovedmaskinen. Dette er et kvalitetskort. Problemet her er nok heller at det ennå gjenstår endel jobb med hensyn til drivere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...