Gå til innhold

Tråden for tilbakestående kokker


Anbefalte innlegg

Tenkte vi kunne lage en samletråd for spørsmål ang. matlaging. En slags tips og triks/walkthrough/q&a for matlaging.

 

Først vil jeg spørre om hva jeg gjør feil når jeg koker ris. Har alltid gått helt fint frem til for en måned siden. Da begynte vannet og koke vekk lenge før risen var ferdig. Har prøvd å helle på mer venn, så risen skal få gjøre seg ferdig, men smaken blir ikke den samme (litt rart det også). Jeg bruker samme merke som alltid, og fremgangsmåten er den samme. Skyller risen, hvier den oppi en gryte med vann (dobbelt så mye vann som ris, som det står på pakken/sekken), koker opp, og lar det småkoke på svak varme. At med lokk på. Noen som legger merke til noe jeg har glemt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

måten du koker på burde funke, men når jeg må lage mat i blant koker jeg først opp vann(har i salt), når det fosskoker heller jeg oppi risen, da slutter det å koke, når det da koker igjen skrur jeg ned varmen (3 av 9) og da skal det står i 20 min, avhengig av koketid.. Hvis dettte ikke funker finnes det vel altids fjorland/toros poseris? :p hakke prøvd det selv men...

 

Hadde egentlig håpa på noen morsomme histoier, skal sende link til venner av meg om denne tråden, mange av dem kunne trengt hjelp. en venn av meg satt faktisk melkekartongen rettt på plata når han fikk beskjed om å varme opp melka :lol:

 

AXl F

 

edit: skriveleif

Endret av Axl91
Lenke til kommentar

Jeg har jo alltid klart å koke ris før, bare i det siste det har gått til helvete. Det med å koke opp vannet først burde jo egentlig bare føre til at vannet fordamper fortere vekk. Neste gang skal jeg prøve med mer enn dobbelt så mye vann som ris, se om det funker.

 

Poseris smaker drit.

Lenke til kommentar
Tenkte vi kunne lage en samletråd for spørsmål ang. matlaging. En slags tips og triks/walkthrough/q&a for matlaging.

 

Først vil jeg spørre om hva jeg gjør feil når jeg koker ris. Har alltid gått helt fint frem til for en måned siden. Da begynte vannet og koke vekk lenge før risen var ferdig. Har prøvd å helle på mer venn, så risen skal få gjøre seg ferdig, men smaken blir ikke den samme (litt rart det også). Jeg bruker samme merke som alltid, og fremgangsmåten er den samme. Skyller risen, hvier den oppi en gryte med vann (dobbelt så mye vann som ris, som det står på pakken/sekken), koker opp, og lar det småkoke på svak varme. At med lokk på. Noen som legger merke til noe jeg har glemt?

8188390[/snapback]

Prøv Toro "Boil In Bag", da slipper du å tenke på alt sånt. Det smaker faktisk godt også :D

Lenke til kommentar

Litt merkelig det med risen ja. Sånn jeg alltid har gjort det med jeasmin ris, er at jeg hiver alt oppi med en gang og lar det koke opp, med eller uten lokk. Deretter rører jeg rundt en gang, så det ikke blir en svær klum. Når det da koker, så fyrer jeg klokken opp på 18min og lar det småkoke med lokk på.

 

I følge oppskriften så stakker vannet seg opp jo mer ris du har. Altså, jo større porsjon du lager, jo mer vann pr. liter ris.

 

Går som oftest helt super og smaker knasende godt.

 

En liten en på slutten. Jeg anbefaler all som skal ta kaken ut av ovnen å bruke gryteklut. Det fikk jeg smertelig erfare da jeg var 6år og mamma var ute da klokken ringt. Opp med ovnen, inn med fingrene og et langt kast av langpannen opp på benken. Turte nesten ikke å innrømme at jeg brente meg engang. <3

 

Det var sjokoladekake da, så det var verd innsatsen.

 

*Det kunne jo begynne å brenne.*

Lenke til kommentar

Her vettu.

 

Her om dagen skulle jeg lage brownies, også etter oppskriften (tror jeg). Men den ble faen meg ikke seendes ut som brownies, og det smakte høgg...

Hva kan jeg ha gjort feil?

post-61213-1174326517_thumb.jpg

All smøret rant plutselig ut av deigen, og nektet å holde seg inne i kaka...

 

Og jeg som gjorde alt etter boka...

Lenke til kommentar
Jeg har jo alltid klart å koke ris før, bare i det siste det har gått til helvete. Det med å koke opp vannet først burde jo egentlig bare føre til at vannet fordamper fortere vekk. Neste gang skal jeg prøve med mer enn dobbelt så mye vann som ris, se om det funker.

 

Poseris smaker drit.

8188723[/snapback]

 

 

hmmm.......

 

Husker jeg fikk instrukser fra en vietnameser en gang. Det største problemet er faktsisk at man bruker for mye vann. Hell den mengden ris du vil ha oppi en kaserolle, og så fyller du opp med vann slik at vannmengden er et tommelledd over risen. Sett på lokket og la det koke på medium varme. Og her kommer en annen obs; ikke løft på lukket de 20 min det koker. La den stå helt urørt. Etter 20 min tar du vekk kaserollen fra platen og lar den står å hvile i 5 min. Etter dette skal du forhåpentligvis ha perfekt ris....

Lenke til kommentar

kok opp vann med salt, hell oppi risen, kok det uten lokk helt til nesten alt vannet er vekke, legg så lokk eller alu. folie på som lokk, trekk den vekk fra plata, la den stå i 15min, perfekt ris... og alltid dobbelt så mye vann som ris , ( ikke hurtigris da vell og merke)

Endret av toazty
Lenke til kommentar
Her vettu.

 

Her om dagen skulle jeg lage brownies, også etter oppskriften (tror jeg). Men den ble faen meg ikke seendes ut som brownies, og det smakte høgg...

Hva kan jeg ha gjort feil?

post-61213-1174326517_thumb.jpg

All smøret rant plutselig ut av deigen, og nektet å holde seg inne i kaka...

 

Og jeg som gjorde alt etter boka...

8189715[/snapback]

Kan du fortelle hvordan du blandet ting sammen? La du merke til om deigen hadde skilt seg?

 

 

Når det gjelder risen, så kan du jo bare kjøpe "5 minutters ris". Da burde ting gå på skinner.

Lenke til kommentar
Kan du fortelle hvordan du blandet ting sammen? La du merke til om deigen hadde skilt seg? 

8208463[/snapback]

deigen skilte seg da jeg hadde oppi eggene tror jeg, eller da rant bare all veska ut av deigen :p men jeg gjorde det etter en oppskrift jeg fant...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...