Gå til innhold

Høyest mulig risikofri avkastning på 95000NOK?

Gordion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Prøv landkreditt bank, de gir deg 4% eller noe slikt. En annen ting er å snakke med en bank som tilbyr konto som rentes mot 3-måneders NIBOR. Denne er p.t. på 4,43%. Fratrukket en 0,1% margin til banken (det er den normale margin) gir det en hyggelig risikofri avkastning.

Har du mulighet til BSU, da gir jo den høyere avkastning medregnet skattefordelen.

Endret av gorber
Lenke til kommentar
YaBank. Ligger rundt 4% rente. Koster 0kr i året hvis du kun ber om sparekonto. Får "gratis" nettbank.

8189247[/snapback]

yA Konto

nom.  eff.

Innskuddsrente for beløp inntil kr. 49.999  3,75%  3,75%

Innskuddsrente for beløp fra kr. 50.000 til kr. 249.999  4,00%  4,00%

Innskuddsrente for beløp fra kr. 250.000 til kr. 5.000.000  4,10%  4,10%

Men jeg fant et bedre tilbud:

Bank2: 4.06%

Lenke til kommentar
YaBank. Ligger rundt 4% rente. Koster 0kr i året hvis du kun ber om sparekonto. Får "gratis" nettbank.

8189247[/snapback]

yA Konto

nom.   eff.

Innskuddsrente for beløp inntil kr. 49.999  3,75%   3,75%

Innskuddsrente for beløp fra kr. 50.000 til kr. 249.999  4,00%   4,00%

Innskuddsrente for beløp fra kr. 250.000 til kr. 5.000.000  4,10%   4,10%

Men jeg fant et bedre tilbud:

Bank2: 4.06%

8203749[/snapback]

Du må huske at bank2 ikke er gratis. Nettbankkalkulatoren koster 100kr. Tar du innskuddet til trådstarter og regner på nettoinntekt av sparebeløpet så kommer yabank best ut hvis du ser på en 1års periode. HAr du samme kalkulator i 2år og renteforskjellen holder seg lik (0.6%) så vil det ta 2 år før Bank2 er best. Det blir spennede å se hvor mye yabank og Bank2 øker sine innskuddssatser de neste ukene. (Skal vi tippe 0.2%?)

Endret av EskimoBob
Lenke til kommentar
4,30 % rente fra første krone (prisen gjelder fra 10. mai 2007. 4,05 % frem til og med 9. mai 2007)
Dette er hos Landkreditt bank. Ellesr har Nordlandsbanken med flere en Kapitalkonto med minste innskudd 100K som gir deg 3mnd'ers NIBOR - 0,1 %.
Lenke til kommentar
De fleste bankene skulle ikke heve renten selvom renten blir hevet..

skikkelig svindel spør du meg..

Hva er vitsen med renten når det ikke er noe som går ut til forbrukeren? at bare bankene skal tjene på det!

8208931[/snapback]

Norges banks styringsrente er ingenlunde direkte knyttet til renten som tilbys forbrukere. Sistnevnte styres av konkurransesituasjonen i markedet. Derfor kan du få alt fra 0,10% til over 4% i innskuddsrente, avhengig av bank og kontotype. Du står fritt til å bytte bank, eller invistere pengene dine i annet enn kontosparing i Norge, hvis du er misfornøyd med renten. :)

Fomålet med renteendringer fra Norges bank er ikke å komme forbrukeren - eller bankene - til gode, men å være et virkemiddel for regulering av inflasjon.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha liten risiko vil jeg anbefale Skagen Avkastning. Dersom du skal spare i minst 6 måneder er det (nesten) garantert bedre enn høyeste bakrente.

Om du skal spare over flere år vil jeg anbefale å spare i et eller flere aksjefond. Hva som passer deg kommer an på hvor lenge du har tenkt å spare. Om du skal bruke dem opp om et års tid er fond litt risikabelt.

Jeg fatter ikke at folk gidder å ha sparepengene i bank når det finnes så mange bedre muligheter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg fatter ikke at folk gidder å ha sparepengene i bank når det finnes så mange bedre muligheter.

8216417[/snapback]

Det blir litt feil det du sier. Satt på spissen, hvis aksjemarkedet snur, sitter du igjen med svarteper. Børsen har gått så bra de siste årene at mange er kanskje blitt litt blendet av dette. I tillegg har boligprisene skutt i været, renten er lav og vi har mer penger enn noen gang før.

Bank er ikke det beste alternativet idag, det er jeg fullstendig enig med deg i. Men det kan bli det i fremtiden.

Den beste sparemåten idag som er 100% risikofri, er sparing etter NIBOR-renten.

Ellers vil antageligvis et aksjefond med lav risiko gi det bedre avkastning. Var jeg deg ville jeg ikke investert i et aksjefond som bare omsetter norske aksjer.

Eksperter og analytikere forventer en mer moderat oppgang på oslo børs. Leste idag at det kunne komme en korreksjon som sannsynligvis ville sende børsen ned til rundt 447. Et annet scenario er at den stiger til ca. 475. Står mer om dette på hegnar.no

Dette er bare mine tanker. Jeg er overhodet ikke kvalifisert til å mene noe faglig om dette. Det er mye penger og du burde tenke deg godt om.

Lenke til kommentar
Dette er bare mine tanker. Jeg er overhodet ikke kvalifisert til å mene noe faglig om dette. Det er mye penger og du burde tenke deg godt om.

8294311[/snapback]

Problemet er at heller ikke "ekspertene" alltid er å stole på. En må nesten stole på seg selv og spare der men finner det riktig i forhold til risiko og forventet avkastning. Mitt motto er at den dagen jeg får problemer med nattesøvnen på grunn av risikoen setter jeg pengene i banken.

Selv har jeg mesteparten i Skagenfondene, og det er selvsagt ingen garanti for at det er noe lurere enn å spare i bank. Men jeg tror det er smart på sikt, og mye mer spennende enn en bankkonto. Jeg er villig til å ta risikoen, og om det var lurt vet vi om 10 år.

Hvis det går dårlig betyr det ikke annet enn at jeg må fortsette å kjøre Skoda, noe jeg antakelig kommer til å gjøre uansett;)

Lenke til kommentar
Jeg er enig med deg, men det var bare den litt bastante uttalelsen som jeg måtte kommentere. :)

De andre mulighetene vil ikke alltid være bedre.

8294789[/snapback]

Jeg ser at mitt forrige innlegg var skrevet etter ett om natta, og da er det ikke alltid jeg mener nøyaktig det jeg skriver :blush:

Lenke til kommentar
Kjør 15k inn på bsu, gir 20% + renter sikker avkastning (første året, deretter bare gode rentebetingelser)!

Ulempen er at du binder pengene til du handler noe å bo i, men det kommer behagelig godt med når du engang kjøper deg noe eget!

8305119[/snapback]

Det er kanskje en ide å si at en må ha en skattbar inntekt for å nyte godt av skattefradraget på 20%. Å sette inn 15 000kr på BSU er ikke noe lurt hvis en ikke skal skatte for mer enn 3000kr for et kalenderår.

BSU renten er heller ikke noe særlig å skryte over. Den beste banken på innskudd har nesten lik rente som BSU i de fleste banker.

BSU satsene på innskudd er også altfor lave. Maks 100 000kr på konto + renter, 15 000kr per år. Disse satsene var greie for 7-8år siden. Hadde du 100 000kr på BSU i 2000 så fikk du ca. 12kvm leilighet. I dag får du 3-4kvm. I mine øyne skulle det vært en grense på 400 000kr + renter. Maks sparebeløp i året skulle ha ligget på 50 000 - 60 000kr. Vi får hinte dettte frem til politikerene :)

Endret av EskimoBob
Lenke til kommentar
BSU renten er heller ikke noe særlig å skryte over. Den beste banken på innskudd har nesten lik rente som BSU i de fleste banker.

Høyere rente enn den beste vanlige renten på bankinnskudd må da absolutt være noe å skryte av, med mindre man helst ønsker å ha alle pengene i mer risikable investeringer.

Lenke til kommentar

Høyere rente enn den beste vanlige renten på bankinnskudd må da absolutt være noe å skryte av, med mindre man helst ønsker å ha alle pengene i mer risikable investeringer.

8305999[/snapback]

Jeg har 4,25% på BSU (SRBank) og 4.10% på høyrente (Stiger til 4.26% om et par uker). Forskjellen burde være større slik som media hausser BSU spareformen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...