Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvaslags trim for sterk vektnedgang?

Gjest gjest_ytiliga

Anbefalte innlegg

Gjest gjest_ytiliga

Jeg skal i løpet av høsten gjennomgå en såkalt gastric bypass - en vektreduksjonsoperasjon. Før den tid må jeg bevise for legene i prosjektet at jeg kan gå ned i vekt på egenhånd, og må gå ned ca. 15 kilo før operasjonsdagen.

Det finnes mange trimtilbud her jeg bor, og jeg er usikker på hvilket jeg skal velge ift en jevn reduksjon.

De tre alternativene jeg vurderer er;

Svømming - svømme 3-4 ganger i uka. Usikker på om dette kun vil gå på fasthet og muskler, evt. kondisjon, og ikke vekten.

Sirkeltrening - Sånn som de driver med her. Husker dette fra gymmen på videregående, og det var gøy, men usikker på om det er nok ift nedgang.

Tradisjonelt treningssenter - Kondisjons og styrkeprogrammer 3 dager i uken. Har gjort dette før, og kondisjonen økte godt samtidig som jeg fikk tonede muskler.

Selvfølgelig kombineres valget med en bedre diett og turer i skog og mark.

Hvilket treningsalternativ vil dere anbefale og hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hva jeg ville valgt, men poenget er jo og få opp pulsen slik at du forbrenner fett. Muskler veier mer enn fett, så den sirkeltreningen er kanskje ikke helt det rette, da du nok vil få mer muskelmasse (samtidig som du forbrenner fett riktig nok).

Lenke til kommentar
Gjest gjest_ytiliga

Jeg bygger vel muskler likevel, men jeg er såpass stor at man vil merke vektnedgang samma søren om jeg bygger muskler (vi snakker tresifret). Muskler øker vel også forbrenningen?

Flere meninger?

Lenke til kommentar

Det er i ett bestemt hjertefrekvensområde hvor du forbrenner mest fett. Du kan gjennomføre treningsøkter med et intensitetsnivå som gjør at hjertefrekvensen holder seg i dette området lenge, f.eks. 30 min til 1 time, noen ganger i uka. Hva du gjør for å komme deg opp på dette området er så og si uvesentlig, men jogging og svømming er gode alternativer. Det aller viktigste er kanskje at du varierer for lettere å holde motivasjonen oppe.

Personlig vil jeg anbefale å innimellom gjennomføre en slik intervalltrening: 4 min. 4 ganger på 80 - 95% av maks hjertefrekvens, med 3 min. rolig arbeid mellom hvert "drag". Dette bør du gjøre i lett motbakke, eller på tredemølle med 5% stigning. Hvis du ikke har muligheten til å finne makspuls eller måle puls, skal du etter hvert drag føle at du kunne klart 1 minutt til, men da ville du måtte stoppe helt. Dette skal du kjenne på pusten, ikke i beina, eller sting/hold. Dette er den aller mest effektive måten å trene kondisjon på, men du vil ikke forbrenne fett direkte. Gevinsten får du i at hvilepulsen din blir lavere, og du vil forbrenne fett større deler av døgnet enn tidligere. Ved siden av annen, holder det med 1 gang i uka

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...