Gå til innhold

Forslag til energisparetiltak

Anbefalte innlegg

Vil egentlig ha forslag til enøk-tiltak folk.

Kan eventuelt sortere alle forslagene innenfor flere kategorier.

Kommer med mine 2 første forslag

Påbud:

Forbud mot plastposer

Påbud for toaletter å ha spareknapp

Endret av Rakib
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Påbud om et vist antall prosent (70%?) av lyspærene i huset skal være sparepærer, og at sparepærer utendørs skal ha fotocelle.

Kutte ut standby mode på elektriske apparater.

Alle offentlige bygninger skal ha sparedusj/sparepære og ev. andre sparetiltak.

Påbud om nattsenking av temperaturen.

Innføre enøk som i læreplanen på grunnskolenivå.

Lenke til kommentar

Skal jeg trekke ut dvd-opptakeren osv. hver gang jeg ikke bruker den da, så jeg mister alle forhåndsprogrammeringene osv. ?

Neppe... dette er først og fremst et fabrikantproblem. Så sant vi ikke begynner å benytte oss av støpsler med brytere eller bruker sikringsskapet til å slå av huset når man går ut.

Hvorfor har dere egentlig tenkt å spare strøm? Mer enn 70% av strømmen i norge brukes av tungindustrien. Private husholdninger har de siste 20 årene gått tilbake flere prosent i strømbruk, bla. pga. fokus på mindre strømbruk hos hvitevarer.

Spare strøm? Kutt i de gunstige strømavtalene til industrien. Sett litt begrensninger på dem. Personlig gir jeg ikke faen så lenge de bruker 70% av strømmen og betaler 10-20% av regninga.

Lenke til kommentar
Hvorfor har dere egentlig tenkt å spare strøm? Mer enn 70% av strømmen i norge brukes av tungindustrien. Private husholdninger har de siste 20 årene gått tilbake flere prosent i strømbruk, bla. pga. fokus på mindre strømbruk hos hvitevarer.

Og dette er en negativ trend som bør snus, eller?

Spare strøm? Kutt i de gunstige strømavtalene til industrien. Sett litt begrensninger på dem. Personlig gir jeg ikke faen så lenge de bruker 70% av strømmen og betaler 10-20% av regninga.

Skal vi sette ytterligere begrensninger (vet ikke hva du konkret mener med det) vil det gå utover arbeidsplassene til norske arbeidere. Dette er heller ikke noe argument for hvorfor du ikke skal spare strøm.

Lenke til kommentar

Og dette er en negativ trend som bør snus, eller?

Det er en trend som ikke vil holde seg over tid. Man når snart et utviklingsmessig apex i hvor effektive apparatene vi har i hjemmene våre er. Bruken har sunket, men vil i tiden fremover antagelig øke.

Skal vi sette ytterligere begrensninger (vet ikke hva du konkret mener med det) vil det gå utover arbeidsplassene til norske arbeidere. Dette er heller ikke noe argument for hvorfor du ikke skal spare strøm.

Bedrifter som har så dårlig lønnsomhet at de må både statssubsidieres og få strøm til en fraksjon av prisen burde legges ned, arbeiderne omskoleres eller settes til annen jobb (det er ikke mangel på jobb i norge), og strømmen, som er både miljøvennlig og dyr, selges til utlandet når vi dropper NORPOOL.

Profitt. Mer fornuftig arbeid for tusener. Sårt trengt arbeidskraft i andre sektorer. Miljøgevinst... everybody wins.

Lenke til kommentar

Jeg mener en bør ta de små tingene først siden de er enklest å gjennomføre, for å gjennomført revolusjoner i "Hugo Chavez" skala her til lands er bare å glemme. Men la meg spørre, hvor mye skal et energisparetiltak være verdt for at det skal gjennomføres?

Standby mode: Et apparat i standby mode bruker et par watt med strøm så vist du har tja.. 5 apparater i huset? så bruker de 10W til sammen. 10W?!?! hva i all verden er vitsen i å spare så lite? Vel det er tross alt 4,5 millioner av oss og de aller fleste har flerfoldige apparater som står i standby mode om natta, det sier seg jo selv at sett under ett så blir det litt.

Sparepærer: Ja en omdiskutert sak, grellt ukoselig lys ect ect.. men sett at vi (teoretisk) greide å få hver hustand i landet til å bytte ut 6 vanlige pærer med sparepære, så sparer vi (i.f Enova) energi tillsvarende 1 års forbrukt til en by med 65.000 mennesker.

verdt det? ikke verdt det? andre småting som kunne vært med i lista?

Lenke til kommentar

Mitt første forslag med det å påby spareknapp på toaletter føler jeg er et så enkelt grep som kunne blitt påbudt idag.

Vi mangler så vidt jeg vet ikke ferskvann i norge heller. Vi har noe slikt som 100 ganger mer enn det vi bruker og vi sløser *mye*.

Skjønner alt dette tullet med å skulle spare på alt. Når vi begynner å nærme oss et nivå hvor demand er nesten like høy som supply burde vi gjøre noe med det. Inntil da er det bare bortkasta tid, energi og penger.

Gjør heller noe fornuftig... som å investere penger i andre fornybare energiformer og måter å utvinne og raffinere vann på.

Lenke til kommentar

Jeg leste ett sted at energi-vennlige hybrid-biler og elektriske biler totalt sett brukte mer energi og var mer miljøskadelig enn en bensinslukende amerikansk SUV.

Regnestykket er selvfølgelig kontroversiellt, men det gikk ut på at besinbilen hadde lenger levetid, var billigere å lage og benytter mye mindre miljøfarlige komponenter.

Skal se om jeg finner artikkelen.

Lenke til kommentar

Jeg leste ett sted at energi-vennlige hybrid-biler og elektriske biler totalt sett brukte mer energi og var mer miljøskadelig enn en bensinslukende amerikansk SUV

Ennå verre er det med elbilene. De er uhyre ineffektive, og strømmen de tanker rundt om i verden er hovedsakelig fra kull og olje. Dessuten må batteriene byttes hvert tiende år, minst, til en netto verdi av omtrent 75% av bilens verdi... batteriene er også usedvanlig vanskelige å produsere, og strømmen som går med til produksjon av disse metallegeringene osv... vel... det kunne man kjørt veldig mange SUV'er og trailere på i lang tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...