Manuel Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 I Norge så har vi jo som kjent både garanti- og reklamasjonsrett. Når skal man påberope seg hva? I mitt tilfelle så kjøpte jeg noen Shure E2c-ørekanalsplugger hos HPX for ca. 6 måneder siden. Etter hvert så har det oppstått en sprekk i isolasjonen rundt ledningen, som igjen har ført til at lyden kommer og går i den ene ørepluggen. Jeg har enda ikke henvendt meg til webshopen jeg kjøpte dette fra siden jeg er litt usikker hvordan jeg skal formulere meg i kravet om garanti/reklamasjon. Såvidt jeg vet så finnes det ingen andre importører av Shure-produkter i Norge, så spørsmålet er hva jeg gjør hvis butikken sier at jeg selv er nødt til å sende produktet inn til Shure, siden garantitiden på 2 år fortsatt gjelder. Kan jeg da: *Kreve at butikken sender inn produktet til Shure og dekker fraktkostander, og dermed bruke garantien . Eller kan butikken nekte, slik at jeg selv må sende inn produktet til Shure for egen regning og tid(siden ingen lov i USA gir meg rett til å få dette dekket). Sistnevnte blir mye unødvendig arbeid for meg siden jeg må ordne med forsikring og toll. *Kan jeg reklamere på produktet, og dermed skyve ansvaret over på butikken og butikken alene? *Eller kan jeg selv velge om jeg vil reklamere eller bruke garantien? Jeg tror jeg ikke lengre har kvitteringen, men jeg har et digitalt eksemplar av ordren hvor prisen vises. Hvis butikken så nekter, så vil det være det samme som at de nekter å ha mottatt penger av meg, for lappen viser at de har sendt produktet til meg? Lenke til kommentar
Avean Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Butikken betaler kostnadene i første omgang, men hvis reklamasjonen blir avvist så sitter du fint i det og må betale alle kostnadene. Både for feiltesting hos Shure samt frakt fram og tilbake. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Garantien er ofte mer omfattende enn reklamasjonsretten, derfor ville jeg helt klart sendt inn dette som en garantisak siden denne ikke er gått ut enda. Lenke til kommentar
awesom-o Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 (endret) jeg hadde akkurat samme problemet med mine e2c. Sendte de inn til hpx og fikk nye på garantien. Virka som om isolasjonen rundt ledningen ikke tålte kulde så godt.. Endret 19. mars 2007 av awesom-o Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 19. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2007 jeg hadde akkurat samme problemet med mine e2c. Sendte de inn til hpx og fikk nye på garantien. Virka som om isolasjonen rundt ledningen ikke tålte kulde så godt.. 8187640[/snapback] Det kan kanskje stemme. Jeg brukte disse på endel joggeturer i bitende kulde mens jeg var i førstegangstjenesten. Likevel, så har dette vært innenfor de temperaturene Shure anbefaler. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Problemet du har er bekjent, så skulle være en grei sak. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 Hmm, hadde jeg visst dette skulle jeg ha tatt mine egne på garanti; trodde det var jeg som hadde vært uforsiktig... Men til info: Det er flere enn HPX som har Shure her i landet. Mitt første par kjøpte jeg i en liten Hi-Fi-sjappe i Sandnes mens det andre kjøpte jeg fra Netshop. Mulig disse har samme importør da men... Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 19. mars 2007 Del Skrevet 19. mars 2007 *Kan jeg reklamere på produktet, og dermed skyve ansvaret over på butikken og butikken alene? Ja, det kan du. *Eller kan jeg selv velge om jeg vil reklamere eller bruke garantien? Ja, det kan du. Dog bør du lese garantivilkårene. Det er f.eks. ingen selvfølge at garantien dekker fraktkostnader etc. Jeg tror jeg ikke lengre har kvitteringen, men jeg har et digitalt eksemplar av ordren hvor prisen vises. Hvis butikken så nekter, så vil det være det samme som at de nekter å ha mottatt penger av meg, for lappen viser at de har sendt produktet til meg? 8187323[/snapback] Det skal holde i massevis. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Dog bør du lese garantivilkårene. Det er f.eks. ingen selvfølge at garantien dekker fraktkostnader etc. 8190230[/snapback] Siden det kun er lovlig å kalle det garanti når det gir bedre vilkår enn reklamasjonsretten, så tar jeg det alltid som en selvfølge at frakt dekkes på noe som er under produsent/selgers garanti. De kan ikke kreve deg for frakt om du reklamerer, og siden garantien må være bedre enn de lovpålagte kravene, så kan de faktisk ikke kreve frakt om du bruker denne garantien heller. I verste fall, om butikken skulle være dumme nok til å kreve frakt når du tar noe på garanti, så svarer du bare med "ok, men da reklamerer jeg på den istedet da". Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Garantien er ofte mer omfattende enn reklamasjonsretten, derfor ville jeg helt klart sendt inn dette som en garantisak siden denne ikke er gått ut enda. 8187582[/snapback] Pirke: Garantien SKAL være mer omfattende en reklamasjonsretten, i alle tilfeller uten unntak! Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 21. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2007 Jeg takker og bukker for gode råd. Jeg skal snart få samlet meg til å gidde å skrive inn til HPX support og sende skiten med posten. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 22. mars 2007 Del Skrevet 22. mars 2007 Pirke: Garantien SKAL være mer omfattende en reklamasjonsretten, i alle tilfeller uten unntak! Dette er ikke riktig. Det er fullt lovlig med en garanti som har mange unntak og krever at du betaler frakt - så lenge garantien gir noen ytelser utover reklamasjonsretten, og den opplyser om reklamasjonsretten. Ex: En ett års PC-garanti som faller bort ved åpning av PC-kabinett, og som krever at du betaler frakt er fullt lovlig hvis den samtidig gir ytelser utover reklamasjonsrettet, f.ek.s at du får ny PC i stedet for reparasjon. Ved en feil kan du da velge mellom å bruke garantien for å få ny PC, men betale frakt - eller du kan bruke reklamasjon og få reparert feilen uten noen utgifter. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Teskje: En garanti skal dekke mer enn det som omfattes av reklamasjonsretten. Fortsatt uten unntak! Garantien di kan ha så mange unntak den bare vil på forskjellige områder, men den kan aldri innskrenke reklamasjonsretten uansett hvor mye de informerer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå